Adrenalina i sportowe emocje od wielu lat są utożsamiane w koncernie SEAT z nazwą CUPRA. Obecnie ta niezwykła, motoryzacyjna tożsamość została osobną marką. Oto pierwszy model stworzony od podstaw jako CUPRA – Formentor


Pierwszym modelem CUPRA był zaadaptowany z rodziny SEATa SUV Ateca. Łączył on w sobie elegancki, dynamiczny design z przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Samochód posiadał silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM.
Jednakże wszyscy czekali na nowy model zbudowany od podstaw jako CUPRA i… nie zawiedli się.

CUPRA Formentor – atrakcyjna forma i tajemnicza nazwa

Inspiracją do nazwy nowego modelu hiszpańskiej marki był półwysep Formentor. Jest to jeden z najpiękniejszych i najbardziej niedostępnych zakątków Majorki. Czar tego miejsca, w którym przenika się historia i piękno przyrody, odzwierciedlono w wyglądzie zewnętrznym dynamicznego crossovera.

Sportowy charakter pojazdu uwydatnia wydłużona maska, światła na całej szerokości tyłu auta oraz charakterystyczne aluminiowe felgi.

Nadwozie Formentora, utrzymane jest w dwóch odcieniach. Przywodzi to na myśl pojazdy terenowe, ale dzięki rozwiązaniom stylistycznym samochód nabiera lekkości. W odróżnieniu do surowego wykończenia tradycyjnych SUV-ów nowy model CUPRY łączy właściwości samochodu terenowego ze zwartością i dynamizmem hatchbacka. Wyrazu dodaje mu atrakcyjność rzeźby charakterystycznej dla nadwozia coupé.

Dopełnieniem zewnętrznego wyglądu auta jest paleta dostępnych lakierów. Każdą z barw uzyskano, mieszając pigmenty z dodatkiem takich materiałów, jak aluminium czy mika. Poszczególne substancje wpływały na bardziej metaliczny, matowy albo perłowy odcień kolorów.

CUPRA Formentor ma 4 450 mm długości, 1 839 mm szerokości i 1 511 mm wysokości. Dzięki temu w samochodzie jest wystarczająco dużo przestrzeni dla wszystkich pasażerów. Komfort zwiększa także rozstaw osi wynoszący 2 680 mm oraz bagażnik o pojemności 450 litrów.

Wygląd wewnętrzny: sportowy charakter w nowoczesnym wydaniu

Wnętrze pojazdu, dzięki zastosowanym wysokiej klasy materiałom, miedzianym detalom i akcentom o barwie ciemnego aluminium, nabiera unikatowego wyrazu. Deska rozdzielcza to połączenie ergonomii i ultra-sportowego charakteru, co uwypukla dodatkowo pełne oświetlenie LED otaczające przód kabiny i drzwi.

Światła wewnętrzne nie tylko zapewniają wrażenia estetyczne, lecz także pełni funkcje bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola i asystowanie w wyjściu z pojazdu. Centralny punkt stanowi 12-calowy, panoramiczny ekran dotykowy zapewniający łączność z siecią. Cyfrowy kokpit dostarcza kierowcy wszystkie niezbędne informacje, a także umożliwia dostęp do najważniejszych funkcji pojazdu.

Dzięki fotelom kubełkowym kierowca siedzi niżej, w bardziej ergonomicznej i sportowej pozycji. Prowadzenie samochodu staje się wygodniejsze również dzięki nowej kierownicy, na której znajdują się przycisk uruchamiania silnika oraz przełącznik wyboru trybu jazdy.

Silniki: wysokie osiągi, napęd przyszłości i ideał dla Kowalskiego

CUPRA Formentor został wprowadzony na rynek z dwoma wydajnymi układami napędowymi – spalinowym 310 KM oraz hybrydowym typu plug-in o mocy 245 KM.

Kolejnym etapem było wprowadzenie nowych silników: 2,0 Tsi o mocy 190 KM, 2,0 Tsi o mocy 245 KM i 1,5 Tsi o mocy 150 KM. Właśnie ten ostatni silnik jest w testowanym modelu.

To nowoczesna jednostka w której zastosowano „odłączane cylindry”. Cylindry są odłączane przy prędkości obrotowej między 1.250 a 4.000 obr./min i momencie obrotowym między 25 Nm a 100 Nm. Dodatkowo, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto może poruszać się (żeglować) z wyłączonym silnikiem (dokładnie silnik opisano w osobnym tekście CZYTAJ).

Skupiając się nad danymi technicznymi tej jednostki, to jest to turbodoładowany silnik generujący moc maksymalną 150 KM przy 5000 obr/min i moment obrotowy wynoszący 250 Nm między 1500-3500 obr/min. Taka charakterystyka pracy silnika sprawia, że jest on idealny w każdej sytuacji. Gdy chcemy szybko uciec, dodajemy gazu i… pojazd ma przyspieszenie jak prawdziwy sportowiec (przyspieszenie wynosi 8,9 sek). Gdy mamy ochotę a szybką jazdę to warto pamiętać, że prędkość maksymalna wynosi 203 km/h.

Jednakże podczas spokojnej jazdy samochód zadawała się zaś spalaniem 6-7 l/100 km.

Dla kogo?

CUPRA Formentor to model o sportowej duszy. Atrakcyjność sportowego stylu Formentora to bowiem wynik połączenia właściwości jezdnych, technologii oraz estetyki opartej na idealnych proporcjach. Jeżeli jednak ktoś nie szuka ogromnych osiągów (wersja 310 KM przyspiesza 4,9 sek, a prędkość ograniczono do 250 km/h), wystarczy mu wersja testowana.

Jego niepodważalnym atutem jest także cena. Wersja 150 KM kosztuje 116 000 zł (ze skrzynią manualną) lub 124 300 zł (skrzynie DSG). Wersja 310 KM jest oferowana jedynie z przekładnią DSG, a jej cena wynosi 194 000zł.
Można więc przyjąć, że Formentor 1,5 to sportowy wygląd, cywilnego samochodu. Po prostu samochód dla Kowalskiego lubiącego sportowy Design

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis