Inspiracją do nazwy modelu był półwysep Formentor, czyli jeden z najpiękniejszych zakątków Majorki. Cupra Formentor przejęła więc piękno przyrody i gorący styl wakacyjnej wyspy. Jak wykazał test CUPRY Formentor, w zimowych warunkach w Polsce CUPRA też jest w swoim żywiole.

Model Cupra Formentor opisywaliśmy już dokładnie podczas poprzednich testów. Testowany wówczas model miał moc 310 KM, a test odbywał się w lecie. Obecnie wszystko jest jednak odmienne. Prezentowany model ma silnik o mocy 150 KM, drogi były zasypane śniegiem, a temperatura spadła do minus szesnastu. Co ważne, Formentor przeszedł test doskonale.

Nadwozie Formentora, przywodzi na myśl pojazdy terenowe, ale dzięki rozwiązaniom stylistycznym samochód nabiera lekkości.

Pierwszy model stworzony od podstaw – Cupra Formentor

Po powołaniu do życia marki Cupra, początkowo zaadoptowano modele z rodziny Seata, które otrzymały najmocniejsze silniki i charakterystyczne wykończenie. Dopiero zbudowany od podstaw model Cupra Formentor pokazał prawdziwe oblicze marki.

Nadwozie Formentora, przywodzi na myśl pojazdy terenowe, ale dzięki rozwiązaniom stylistycznym samochód nabiera lekkości. W odróżnieniu do surowego wykończenia tradycyjnych SUV-ów, Formentor łączy właściwości samochodu terenowego ze zwartością i dynamizmem hatchbacka. Wyrazu dodaje mu atrakcyjność rzeźby charakterystycznej dla nadwozia coupé.

CUPRA Formentor ma 4 450 mm długości, 1 839 mm szerokości i 1 511 mm wysokości. Dzięki temu w samochodzie jest wystarczająco dużo przestrzeni dla wszystkich pasażerów. Komfort zwiększa także rozstaw osi wynoszący 2 680 mm oraz bagażnik o pojemności 450 litrów.

Wygląd wnętrza: sportowy charakter w nowoczesnym wydaniu

Wnętrze pojazdu, dzięki zastosowanym wysokiej klasy materiałom, miedzianym detalom i akcentom o barwie ciemnego aluminium, nabiera unikatowego wyrazu. Deska rozdzielcza to połączenie ergonomii i ultra-sportowego charakteru, co uwypukla dodatkowo pełne oświetlenie LED otaczające przód kabiny i drzwi.

Światła wewnętrzne nie tylko zapewniają wrażenia estetyczne, lecz także pełnią funkcje bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola i asystowanie w wyjściu z pojazdu. Centralny punkt stanowi 12-calowy, panoramiczny ekran dotykowy zapewniający łączność z siecią. Cyfrowy kokpit dostarcza kierowcy wszystkie niezbędne informacje, a także umożliwia dostęp do najważniejszych funkcji pojazdu.W samochodzie jest wystarczająco dużo przestrzeni dla wszystkich pasażerów. Komfort zwiększa także rozstaw osi wynoszący 2 680 mm oraz bagażnik o pojemności 450 litrów.

Dzięki fotelom kubełkowym kierowca siedzi niżej, w bardziej ergonomicznej i sportowej pozycji. Prowadzenie samochodu staje się wygodniejsze również dzięki nowej kierownicy, o spłaszczonej dolnej części.

Różnicami między obecnie prezentowanym modelem, a testowanym wcześniej były jednak cena, silnik i wyposażenie.

Silnik 1,5 w Cuprze Formentor – techniczne innowacje

Jako pierwszy na rynek wprowadzono model z silnikiem spalinowym o mocy 310 KM. Problemem była jednak cena. Aktualnie wynosi ona 316 000 zł, czyli dużo więcej niż słabsze modele konkurencji. Dopiero wprowadzenie do oferty wersji z silnikiem 1,5, wycenionej obecnie na 127 000 zł, sprawiło, że samochód stal się bardziej dostępny dla klientów. Właśnie taki silnik jest w testowanym modelu.Podczas żeglowania na wyświetlaczu pojawi się wskazanie zużycia paliwa „bieg jałowy”.

To nowoczesna jednostka w której zastosowano odłączane cylindry (Active Cylinder Management – ACT). System działa podczas jazdy z prędkością obrotową silnika w przedziale od 1 400 do 3 200 obr/min i -niewyczuwalnie dla kierowcy- wyłącza dwa z czterech cylindrów. To wyłączenie z pracy drugiego i trzeciego cylindra odbywa się błyskawicznie i praktycznie niezauważalnie. Zwiększa się wtedy efektywność działających cylindrów, podczas gdy te odłączone nie powodują niemal żadnych strat. Wystarczy nacisnąć pedał gazu, by ponownie je uruchomić.

Jeszcze bardziej rozbudowaną funkcją jest użyta w modelu funkcja żeglowania FMA (z niemieckiego Freilauf Motor Aus). FMA oznacza, że podczas jazdy ze stałą prędkością i bez przyspieszania silnik jest całkowicie wyłączony.
Do prędkości 130 km/h pozwala on korzystać z samochodu na zasadzie podobnej do tej, jaką zapewniają hybrydy – gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, może on poruszać się (żeglować) z wyłączonym silnikiem. Pod koniec fazy żeglowania, zależnie od prędkości jazdy oraz od sytuacji, silnik zostaje uruchomiona jednym z kilku sposobów: przy pomocy rozrusznika, poprzez sprzęgła skrzyni DSG, albo łącznie poprzez rozrusznik i sprzęgło.Deska rozdzielcza to połączenie ergonomii i ultra-sportowego charakteru, co uwypukla dodatkowo pełne oświetlenie LED otaczające przód kabiny i drzwi.

Silnik – ekonomiczny i dynamiczny

Skupiając się nad danymi technicznymi tej jednostki, to jest to turbodoładowany silnik generujący moc maksymalną 150 KM przy 5000 obr/min i moment obrotowy wynoszący 250 Nm między 1500-3500 obr/min. Taka charakterystyka pracy silnika sprawia, że jest on idealny w każdej sytuacji. Gdy chcemy szybko uciec, dodajemy gazu i… pojazd ma przyspieszenie jak prawdziwy sportowiec (przyspieszenie wynosi 8,9 sek). Gdy mamy ochotę a szybką jazdę to warto pamiętać, że prędkość maksymalna wynosi 203 km/h.

Test CUPRY Formentor – etap pierwszy. Jednakże podczas spokojnej jazdy, samochód zadawala się spalaniem 6-7 l/100 km. Mieliśmy okazję dokładnie sprawdzić to na trasie Warszawa Kraków, gdzie model zużył 7,2 l/100 km. Także jazda w mieście okazała się dość oszczędna, gdyż pojazd zużywał 7,5 -7,7 l/100 km. Tyle tylko, że bardzo często stosowałem metodę żeglowania. Aby tego dokonać należało rozpędzić samochód, ściągnąć nogę z pedału gazu i delikatnie uderzyć stopą w pedał gazu. W tym wypadku, na wyświetlaczu pojawi się wskazanie zużycia paliwa „bieg jałowy”.Mimo ciężkich warunków drogowych, model zużywał nieco ponad 8 l/100km

Zimowe przeszkody niestraszne dla Cupry Formentora

Test samochodu przypadł na okres gdy w Krakowie i okolicach spadło ponad 30 cm śniegu, ulice były nieodśnieżane, a wyjazd pod górę zawsze był obarczono ryzykiem poślizgu. Okazało się jednak, że testowany Formentor, mimo napędu tylko na przednią oś i szerokich opon (koła 245/45R18), zachowywał się zadowalająco. Samochód doskonale trzymał się drogi, chociaż trzeba pamiętać, aby na zakręcie nie dodawać gazu, gdyż samochód staje się podsterowny.

Przy temperaturze „minus 16”, włączenie silnika na cztery minuty, zapewniło ciepły nadmuch na szybę i rozmrożenie lodu.
Na uwagę zasługuje także system ogrzewania i doskonała szczelność oraz wytłumienie karoserii. Po wyłączeniu silnika, nie następowało momentalne wychłodzenie wnętrza, ale powolny spadek temperatury.

Niestety jazda w niskiej temperaturze i po nieodśnieżonych ulicach, zaowocowalo większym zużyciem paliiwa.W Krakowie tak wyglądały boczne drogi w dniach 15-20 grudnia 2022

Dla kogo?

Nawet zimowy test CUPRY Formentor potwierdził, że to model o sportowej duszy. Atrakcyjność sportowego stylu Formentora to bowiem wynik połączenia właściwości jezdnych, technologii oraz estetyki opartej na idealnych proporcjach. Jeżeli ktoś nie szuka ogromnych osiągów (wersja 310 KM przyspiesza 4,9 sek, a prędkość ograniczono do 250 km/h), z pewnością wystarczy mu wersja testowana.
Jego niepodważalnym atutem jest także cena. Wersja 150 KM kosztuje 127 000 zł (ze skrzynią manualną) lub 137 000 zł (skrzynie DSG). Przypominam, że wersja 310 KM jest oferowana za 216 000 zł. Można więc przyjąć, że CUPRA Formentor 1,5 to przy tej wersji cywilny samochód o sportowym wyglądzie. Po prostu samochód dla Nowaka lubiącego sportowy design.

Aby zobaczyć, czy jest to wersja dla Ciebie, warto umówić się na własny test CUPRY Formentor w Krakowie lub w Warszawie.

Bogusław Korzeniowski

Wirtualby kokpit pozwala na swobodne projektowanie widoku.
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!