Ford Kuga Plug-in jest najlepiej sprzedającym się modelem SUV z takim układem napędowym. Dlaczego? Co go wyróżnia? Czy faktycznie łączy świat wersji elektrycznych i spalinowych? Postanowiliśmy to sprawdzić…

Nowy Ford Kuga Plug-in – nadwozie szyte na miarę

Proporcje nowego Forda Kuga są wyrazem kompaktowego stylu, siły i dynamizmu. Świadczą o tym wymiary: długość 4614 mm, wysokość 1666 mm i szerokość 2000 mm (rozstaw osi 2710 mm). Nadwozie wyróżnia się przyciągającą wzrok linią. Stanowi też doskonałą równowagę między czerpaniem z dziedzictwa marki, a walorami modeli SUV czyli użytecznością, uniwersalnością i charakterem macho.

Patrząc na bok samochodu, widzimy płynnie poprowadzoną linią nadwozia rozszerzającą się ku tyłowi i zgrabny kształt potwierdzający wrażenie kompaktowego stylu. Linia biegnąca od kabiny zamyka się nad mocno nachyloną szybą tylną, zwieńczoną eleganckim spoilerem zapewniającym doskonałe osiągi aerodynamiczne.

Test Ford Kuga plug-in

Styl nowego Forda Kuga charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów wzdłuż bryły. Końcowym efektem jest posągowa forma w linii bocznej, która podkreśla grę światła i cienia.
Uwagę zwracają także przednia partia z ogromnym, pionowym grilem i tył wyróżniający się sportowym charakterem, podkreślonym przez końcówki wydechu.

Nowa platforma, czyli krok w przyszłość

Nowy Ford Kuga jest pierwszym SUV-em opartym na nowej, globalnej, platformie Forda. Zapewniło to, w porównaniu do modeli poprzedniej generacji, lepszą aerodynamikę i ograniczenie masy.

Szerokie zastosowanie aluminium pozwoliło na zmniejszenie masy całej konstrukcji modelu Kuga. Użycie aluminiowych wahaczy zawieszenia pozwoliło zaoszczędzić 6,8 kg. Kompozytowo-aluminiowa belka zderzaka zmniejszyła masę o 6,1 kg. Lżejszy układ hamulcowy pozwolił odchudzić samochód o kolejne 0,8 kg. W sumie porównując model z wersją poprzedniej generacji, ograniczenie masy wyniosło prawie 80 kg.

Fordy Kuga dostępne od reki

Także sprawność aerodynamiczna jest lepsza w porównaniu z poprzednim modelem. Zoptymalizowane osłony podwozia, uszczelki drzwi i relingi dachowe montowane w jednej płaszczyźnie z powierzchnią dachu przyczyniają się do zmniejszenia oporu powietrza o prawie 4 procent.

Test Ford Kuga plug-in

Te zabiegi obniżenia masy i polepszenia aerodynamiki zaowocowały mniejszym zużyciem paliwa.

Wnętrze – krok w stronę klasy Premium

Każdym element wnętrza Forda Kuga został zaprojektowany z myślą o ergonomii i swobodzie. Od płynnych linii deski rozdzielczej i konsoli środkowej, po eleganckie fotele przednie wykończone Alcantarą, czujemy w samochodzie jakość i materiały najwyższej jakości.

Dodatkowe przemyślane elementy wyposażenia są dopełnieniem aktywnego stylu życia. Siedzenia tylne wyposażono w zupełnie nową funkcję przesuwania. Pozwala to pasażerom z tyłu uzyskać więcej miejsca na nogi lub w razie potrzeby zwiększyć pojemność bagażnika. Standardowa pojemność bagażnika to 440 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy (składanie następuje poprzez pociągnięcie dźwigni na ściance bagażnika) przestrzeń zwiększa się do 1480 litrów.

Pojazd jest też wyposażony w imponujący pakiet funkcji, w tym system nawigacji SYNC 3.2, modem FordPass Connect z funkcją Live Traffic oraz inteligentny tempomat z funkcją Stop & Go.

Test Ford Kuga plug-in

Warto zwrócić uwagę na te rozwiązania

Inteligentny tempomat z funkcją Stop & Go – utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu, może nawet całkowicie zatrzymać pojazd i ponownie rozpędzić go do zadanej prędkości, gdy warunki na drodze na to pozwolą.

System zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist – z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów monitoruje odległość dzielącą Forda Kuga od innych pojazdów, rowerzystów oraz przechodniów. Może też ostrzec przed potencjalną kolizją.

System Active Lane-Keeping – korzystając z umieszczonej z przodu pojazdu kamery, monitoruje drogę przed autem. Rozpoznaje czy pojazd zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. W przypadku wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu ostrzegapoprzez wywołanie drgań na kierownicy.

System wspomagający omijanie przeszkód – zintegrowany z Pre-Collision Assist, wykrywa nagły skręt kierownicy i pomaga ominąć przeszkodę na torze ruchu pojazdu.

System samodzielnego parkowania – pozwala na samodzielny wjazd auta w miejsce parkingowe poprzeczne lub wzdłużne. Kierowca steruje tylko pedałem hamulca i przyspieszenia.

Test Ford Kuga plug-in

Ford Kuga Plug-in, czyli pogodzenie dwóch światów

Nowe nadwozie i nowe wyposażenie wnętrza to dopiero początek tajemnic tego modelu, ponieważ prawdziwą wisienką na torcie jest układ Plug-in

Pojazdy z napędem hybrydowym typu Plug-in są wyposażone w silnik spalinowy, elektryczny oraz zespół akumulatorów. Ważne, że baterie te są o pojemności większej niż w przypadku „zwykłych” samochodów hybrydowych.
Akumulator ten można ładować zarówno ze zwykłego gniazdka 230V, przez domową stację ładowania (tzw. Wallbox) jak i w publicznych stacjach ładowania. Można go także ładować, wykorzystując energię kinetyczną powstałą podczas hamowania lub zwalniania, która w przeciwnym wypadku zostałaby zmarnowana (samoczynne ładowanie).
Ford Kuga PHEV ma akumulator o pojemności 14,4 kWh zamontowany pod podłogą, dzięki czemu nie ogranicza on pojemności bagażnika. W pełni naładowany akumulator pozwala na przejechanie nawet 56 km z prędkością do 130km/h na napędzie czysto elektrycznym (dane producenta).

Do napędu hybrydowej Kugi służy połączenie 2,5-litrowego silnika spalinowego, który pracuje w oszczędnym trybie Atkinsona, z silnikiem elektrycznym, zapewniając łącznie moc systemową 225 KM.

Test Ford Kuga plug-in

Kolejną zaletą napędu hybrydowego plug-in jest możliwość wyboru preferowanego trybu jazdy. Kierowca sam może zdecydować kiedy i jak korzystać z zasilania elektrycznego. Dokonuje wyboru jednego z trybów jazdy: silnik elektryczny, silnik benzynowy, połączyć pracę obydwu lub użyć silnika spalinowego do naładowania akumulatora podczas jazdy.

Ford Kuga plug-in w eksploatacji, czyli sprawdzam

Jazdy samochodem rozpocząłem w Warszawie. Z baterią naładowaną w 98 % wyruszyłem do Krakowa trasą S7. Nie jechałem z dużymi prędkościami gdyż na trasie nie przekraczałem 130 km/h. Nie wykonywałem też gwałtownych przyspieszeń. Tak więc fakt prędkości maksymalnej wynoszącej 200 km/h i przyspieszenia 9,2 sekundy, przyjmuję z katalogu.

Ford Kuga plug-in to mniejszy ślad węglowy

W czasie testu skupiłem się natomiast na zużyciu paliwa podczas jazdy jako hybryda (przypominam bateria naładowana 98 %). Do Krakowa średnie zużycie paliwa wyniosło 6,3 l/100 km. Biorąc pod uwagę masę samochodu (z jadącymi czterema osobami było ok 1900 kg) oraz dość dużą powierzchnię czołową (szer X wys – 2000 x 1666 mm) nie jest to wartość wysoka.

Test Ford Kuga plug-in

Podczas jazdy, kierowca ma ponadto do wyboru jeden spośród czterech trybów pracy napędu Forda Kuga. Zmiana następuje poprzez kolejne naciśnięcie przycisku na konsoli środkowej między fotelami:

  • Auto EV– to domyślny tryb samochodu elektrycznego (Electric Vehicle). Przełącza on automatycznie między napędem elektrycznym a spalinowym. Ma jednak preferencje jak najczęściej używając silnika elektrycznego, a silnika spalinowego tylko w razie konieczności
  • EV Now – tryb wymuszający korzystanie z napędu elektrycznego dopóki poziom energii w akumulatorze na to pozwala (cały czas używany podczas testu)
  • EV Later  – wykorzystuje częściej silnik spalinowy, aby oszczędzać energię akumulatora do późniejszego wykorzystania. Na przykład po to, by wykorzystać ją w strefie zerowej emisji. Tym samym bateria nie jest dalej rozładowywana, a model przechodzi w tryb Auto EV
  • EV Charge  – to tryb, który podczas jazdy wykorzystuje dodatkowo silnik spalinowy do naładowania akumulatora nawet do 80%. Zapewnia to dodatkowy zasięg w trybie elektrycznym, co można wykorzystać w dalszej części podróży.

Prawdziwa rozkosz jazdy były jednak dopiero w mieście

Jako osoba mieszkająca w domu jednorodzinnym pod Krakowem, mogłem w pełni rozkoszować się jazdą wersją PHEV. Mój styl życia (dziecko do szkoły, dziecko z szkoły, dziecko na trening i praca w domu) sprawia, że trzy razy dziennie pokonuję ok 25 km.
Wystarczyło więc naładować w nocy baterię akumulatora trakcyjnego z gniazda 230 V i rano ruszałem jako wersja elektryczna (czas ładowania ok 6 godzin). Po odwiezieniu dziecka do szkoły, wracałem, podłączałem wtyczkę do zasilania, która była na stałe podłączona na zewnątrz obok domu i… uzupełniałem straconą energię (z pojazdem dostarczany jest domowy kabel do ładowania o długości 7,1 metra). W efekcie przez tydzień czasu, od chwili przyjazdu z Warszawy, nie zużyłem ani grama benzyny.

Test Ford Kuga plug-in

Pełne naładowanie baterii pozwala na przejechanie…

Tutaj jest właśnie problem. Ponieważ anomalia pogodowa w czasie testu sprawiła, że w czasie tygodnia było zarówno minus 7 w nocy, jak i plus 15 w dzień, po pełnym naładowaniu baterii, deklarowany zasięg był 46 km, lub 56 km.

Jednakże nawet biorąc pod uwagę minimalny zasięg 46 km, to trzeba przyznać, że koszt pokonania tej trasy na baterii akumulatorowej (naładowanie 14kWh) wynosił, przy cenie 0,7 zł za kWh, tylko 9,8 zł. Tym samym w zimowej temperaturze, eksploatacja samochodu SUV o wadze 1800 kg, kosztowałaby ok 21,3 zł przejeżdżając 100 km. Przy obecnej cenie benzyny (6,6 zł za 1 litr) to równowartość ok 3,3 l/100 km.
Gdybyśmy przyjęli, że w lecie jedziemy 56 km, to koszt wyniósłby 17,7 zł, czyli ok 2,7 l/100 km,
Jeżeli przyjmiemy zaś niższą stawkę za kWh będzie jeszcze mniej..

Dla potwierdzenia swego testu, prezentuję zdjęcie wykonane po kilku dniach w Krakowie. Wskazany jest tutaj całkowity przejazd 687 km, przy czym jako wersja elektryczna przejechałem 464 km. Tym samym od rozpoczęcia testu samochód zużył tylko 3 l/100 km.

Test Ford Kuga plug-in

Muszę też wyjaśnić skąd różnica tylko 223 km między przebiegiem jako wersja elektryczna, a całkowitym przebiegiem. Otóż jadąc z Warszawy jako hybryda, komputer pokładowy także rejestrował część trasy jako wersja elektryczna, gdy silnik spalinowy nie pracował.

Umów się na jazdę próbną

Dla kogo?

Ford Kuga w odmianie hybrydowej plug-in to idealne auto dla tych, którzy chcą częściej korzystać z napędu elektrycznego w trakcie jazdy miejskiej lub podmiejskiej, ale nie chcą być ograniczeni zasięgiem auta przy dłuższych wakacyjnych wojażach. Kuga w wersji hybrydowej plug-in łączy w sobie te dwa światy i daje użytkownikowi nieograniczone możliwości.

Kuga Plug-In Hybrid w roku 2021 była najlepiej sprzedającym się samochodem PHEV spośród wszystkich marek na europejskim rynku. Swojego najbliższego rywala z segmentu wyprzedziła o ponad 17%. Ponad połowa wszystkich Fordów Kuga sprzedanych w roku 2021 to hybrydy plug-in albo pełne hybrydy. Cena hybrydy Plug-in zaczyna się od 175 900 zł.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis