W 2007 roku Nissan stworzył oryginalną koncepcję crossovera. Wraz z drugą generacją tego modelu japońska marka weszła w nowy etap, prezentując pojazd wyróżniający się odważnym wzornictwem, zaawansowaną konstrukcją, inteligentnymi technologiami i wyjątkową dbałością o szczegóły. Wkrótce doczekamy się trzeciej generacji modelu, ale przyjrzeliśmy się dokładnie obecnie oferowanemu modelowi. Tym bardziej, że można obecnie trafić na atrakcyjne oferty cenowe. Na co warto zwrócić uwagę?

1. Stylistyka i komfort
Qashqai zwraca uwagę atrakcyjną stylistyką, a dynamiczny wizerunek samochodu podkreślają odważnie zaprojektowane elementy, w tym uniesiona linia maski silnika i muskularne nadkola.

SONY DSC
  • Rozwiązania aerodynamiczne
    Biorąc po uwag, że model ma być „ucywilizowanym modelem terenowym” wykorzystywanym głównie na trasie, przyłożono dużą uwagę podczas projektowania stylu aerodynamicznego. Sylwetka nowego Nissana Qashqai jest nie tylko dynamiczna i odważna, ale także bardzo opływowa, co wyraża się współczynnikiem oporu aerodynamicznego o wartości 0,32. Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za nowy model dokładnie zbadali o wszystkie powierzchnie i detale. Począwszy od widocznych elementów (takich jak spojler dachowy ze skrzydełkami aerodynamicznymi), aż po elementy ukryte jak specjalnie zaprojektowana płaska podłoga, w modelu Qashqai zastosowano najbardziej zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne w segmencie samochodów rodzinnych.
SONY DSC
  • Wnętrze – nowy sposób na rodzinną podróż
    Projektując kabinę nowego modelu, styliści i inżynierowie Nissana wyszli z założenia, że najważniejsze jest miejsce kierowcy. Stąd też liczne rozwiązania w zakresie komfortu, wygody i bezpieczeństwa zostały przeanalizowane i zmodyfikowane tak, aby zapewnić kierowcy łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych przyrządów. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi prowadzący może dostosować pojazd do swoich potrzeb – począwszy od włączenia funkcji potrójnego mignięcia kierunkowskazów aż po ustawianie czułości włączającego światła sensora zmierzchu. Poszczególne menu i informacje ułożone są w logiczny sposób i wyświetlane na nowym ekranie w zestawie wskaźników, ulokowanym między analogowym prędkościomierzem a obrotomierzem. Do nawigacji po menu służą przyciski na kierownicy.
SONY DSC
  • Jeszcze więcej praktycznych rozwiązań
    Wszechstronność to kolejna dziedzina, w której Qashqai osiąga celujące wyniki. W normalnej pozycji tylnej ławki pojemność bagażnika nowego Nissana wynosi 439 litrów, czyli o 29 więcej, niż w modelu pierwszej generacji. Więcej miejsca – na poziomie głowy i nóg – mają również pasażerowie. Poszerzenie nadwozia nowego modelu Qashqai pozwoliło zwiększyć ilość miejsca na wysokości ramion, zaś gruntowne przeprojektowanie otworów drzwiowych sprawiło, że wsiadanie i wysiadanie jest teraz jeszcze wygodniejsze.
SONY DSC
  • Zupełnie nowe fotele – naukowo opracowana konstrukcja zmniejszająca uczucie zmęczenia
    Wygodna kabina to przede wszystkim komfortowe fotele. Konstruktorzy projektujący fotele korzystali z zaawansowanych technik medycznych i doświadczeń NASA, analizując ciśnienie i przepływ krwi w dolnej części pleców siedzących osób. Modyfikując poszczególne elementy i poprawiając wyprofilowanie w najważniejszych strefach, opracowali fotel zapewniający równomierne podparcie, między innymi dzięki dodatkowemu wyściełaniu na poziomie miednicy, kręgosłupa lędźwiowego i łopatek. Nawet daleka podróż w takim fotelu przebiega komfortowo.
SONY DSC

2. Technologia obrazująca nowoczesnego crossovera
Nadwozie nowego Nissana jest w głównej mierze dziełem europejskich projektantów i inżynierów. Nowy model crossovera doskonale sprawdzi się zatem na europejskich drogach, gwarantując komfort jazdy na poziomie pod każdym względem spełniającym oczekiwania klientów. Nie inaczej jest z właściwościami jezdnymi.
Zawieszenie i podwozie. W przednim zawieszeniu nowego Nissana zastosowano kolumny MacPhersona. Jeśli chodzi o zawieszenie tylne, wersje z napędem na jedną oś są wyposażone w zaawansowaną belkę skrętną, natomiast te z napędem ALL-MODE 4×4-i mają z tyłu układ wielowahaczowy. Zawieszenie modelu Qashqai opracowano w Europie, zgodnie z upodobaniami klientów tego regionu w zakresie komfortu i dynamicznej jazdy.

SONY DSC

Nowa generacja wspomagania układu kierowniczego. W trakcie prac nad nowym modelem Qashqai przeanalizowano pod kątem możliwych udoskonaleń wszystkie elementy, od których zależy dynamiczna charakterystyka pojazdu. W efekcie prac przeprojektowano układ kierowniczy, wprowadzając nowe elektroniczne wspomaganie. Ze zmniejszonym przełożeniem przekładni kierowniczej.

3. Silnik i napęd modelu – złamanie zasad crossovera
Połączenie niskich kosztów eksploatacji tradycyjnego samochodu osobowego z klimatem przygody właściwym pojazdom sportowo-użytkowym zawsze było jednym z głównych atutów crossoverów. Stąd też za każdym razem, gdy testowałem model tej klasy szukałem zalet pojazdu mogącego przejechać przez gorsze drogi, czyli mającego: większy prześwit, napęd na 4 koła i silnik diesla oferujący wysoki moment obrotowy w niskim zakresie obrotów. Nissan Qashqai przekonał mnie, że nie do końca jest to niezbędne.

Po pierwsze w ostatnim okresie nie ma śnieżnych zim, które wymuszają napęd na cztery koła. W czasie ostatnich dziesięciu lat, jako mieszkaniec terenu podgórskiego (okolice Świątnik Górnych i Sieprawia obok Krakowa, gdzie jest pierwszy od Krakowa wyciąg narciarski) na którym opady śniegu są częstsze niż w odległym o 15 km Krakowie, ostatnie chwile zmuszające mnie do odśnieżania posesji były trzy/cztery lata temu. Sytuacja, że faktycznie mogłem wyjechać spod domu tylko modelem 4×4, pamiętam zaś przed siedmioma/ośmioma laty. Zatem ewidentnie zmienia się klimat i nastaje ocieplenie.

SONY DSC

Po drugie zaś… teraz są silniki jakich wcześniej nie było.
Jestem osobą lubiącą samochody z silnikiem Diesla najnowszej generacji, ze względu na ich elastyczność efektowne przyspieszenie oraz zużycie paliwa i… kulturę pracy silnika.
Sądzę, że zwłaszcza stwierdzenie o kulturze pracy Diesla wywoła duże oburzenie, ale prawda jest taka, że obecne silniki nie mają zbyt wiele wspólnego z wersjami sprzed kilkunastu lat. Najnowszy diesel 1.5 dostępny w modelu Qashqai jest tego doskonałym przykładem.

Silnik 1.5 dCi przeszedł szereg modyfikacji, dzięki którym spełnia najnowsze normy emisji spalin EURO6d-Temp. Inżynierowie Nissana, aby sprostać tym wymaganiom, dokonali zmian w ok. 90% podzespołów. Objęły one głównie moduł chłodzenia oleju, koło dwumasowe, a także wprowadzenie dodatkowego systemu SCR do oczyszczania spalin ze szkodliwych tlenków azotu Nox.
Moc 115 KM i moment obrotowy 260 Nm już w zakresie od 2000 obr/min zapewniają dobrą dynamikę i elastyczność. Wprawdzie dane katalogowe, wskazujące na przyspieszenie ze startu zatrzymanego aż 13 sekund, zaprzeczają tezie o dynamicznej jednostce, ale faktycznie dynamikę odczujemy na trasie. Bez względy czy jedziemy z prędkością 40 km/h czy 140 km/h, dodanie gazu zapewni przyrost prędkości. Dodatkowo atutem tego modelu może być automatyczna skrzynie przekładniowa, która szybko i precyzyjnie zmienia przełożenia. Niestety jak w przypadku każdego automatu start zatrzymanego jest nieco gorszy, gdyż w przypadku manualnej skrzyni wynosi 12,3 sek, a z automatem 13 sek.

SONY DSC

Drugi z silników Diesla, który był w ostatnich miesiącach w ofercie Qashqaia. to jednostka oferowana od wiosny 2019. Jest to zupełnie nowy silnik 1.7 dCi, który rozwija moc 150 KM i moment obrotowy 340 Nm. Pozwala on na znacznie bardziej energiczną jazdę, gdyż przyspieszenie wynosi 10 sek.
W nowym silniku wysokoprężnym 1.7 dCi Nissana zastosowano wiele technicznych innowacji zapewniających optymalne osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Są to między innymi:

  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii i optymalnej wydajności w całym zakresie prędkości obrotowej
  • Pompa oleju o zmiennym wydatku, przyczyniająca się do obniżenia zużycia paliwa
  • Udoskonalony układ recyrkulacji spalin, ograniczający emisję tlenków azotu (NOx)
  • Chłodzenie powietrza doładowującego cieczą, zintegrowane z kolektorem dolotowym; takie rozwiązanie obniża temperaturę powietrza i ciśnienie w cylindrze, co przekłada się na poprawę wydajności procesu spalania
  • System selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) wykorzystujący czynnik AdBlue® do ograniczenia emisji NOx

Jak wspominałem jestem fascynatem Diesla, ale w Nissanie Qashqai jest silnik benzynowy, który mnie urzekł. Silnik ten o pojemności 1300 ccm, dzięki turbodoładowaniu uzyskuje moc 140 KM lub 160 KM.

SONY DSC

Ponieważ na początku oferowania tego modelu na rynku, testowałem dostępny wówczas silnik 1,6-163KM. który zastąpiła aktualna jednostka 160 KM, warto zwrócić uwagę na różnice wskazane przez producenta:

  • Wyższy moment obrotowy +20 Nm (do 260 Nm)
  • Zbliżona moc -3 KM (do 160 KM)
  • Identyczne osiągi predkość maks 200 km/h, przysp 8,9 sek (wersja manualna)
  • Lepsze osiągi pod względem elastyczności silnika oraz przekazywania mocy i momentu obrotowego.
  • Wyższy komfort akustyczny w kabinie z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie na wysokie obroty (zwiększające hałas), gdyż wyższy moment obrotowy jest dostępny już przy niskiej prędkości obrotowej.
  • Niższe zużycie paliwa oraz mniejsza emisja CO2 i cząstek stałych. Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych Nissana.
  • Udoskonalenia dotyczą układu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki.
  • Niższe koszty użytkowania. Konstrukcja silnika pozwala na obniżenie kosztów przeglądów wcałym okresie jego eksploatacji. Długość przebiegów pomiędzy kolejnymi przeglądami okresowymi wydłużono z 20 000 do 30 000 kilometrów.
SONY DSC

Właśnie silnik benzynowy 1,3 turbo, a nie diesel polecałbym każdemu. Jego zalety to

  • wysoki moment obrotowy w dużym zakresie obrotów, przez co ma walory jezdne jak diesel
    lepszy przyrost obrotów ze względu na większą prędkość obrotową (lepsze przyspieszenia bez zmiany przełożeń)
  • znacznie przyjemniejsza praca w mieście ze względu na szybsze nagrzewanie silnika i cichszą pracę w zakresie 700-1500 obr/min.

Także napęd na cztery koła jest obecnie mało potrzebny. Okazuje się, że jazda na trasie bez względu na prędkość była miłym prowadzeniem pojazdu i napęd na cztery koła byłby całkowicie niewykorzystany. Prawda jest bowiem taka, że przy obecnych konstrukcjach i elektronicznych układach wspomagania ruszania, tylko naprawdę trudne warunki drogowe pozwolą nam odczuć zalety napędu 4WD. Podczas normalnej jazdy, bez ruszania pod górę na sypkiej nawierzchni (wtedy bowiem koła przednie na chwilę „zabuksują”), nawet nie wiemy czy mamy napęd na jedną czy na obie osie. Posiadanie napędu na cztery koła jest wiec jak posiadanie kabrio w północnej Norwegii: fajnie jest jechać z otwartym dachem, ale większość czasu jedziemy z zamkniętym. W naszym przypadku zaś fajnie jest posiadać napęd 4WD, ale praktycznie nie wykorzystamy go zbyt często.’

Aktualna Oferta Nissana Qashqai

SONY DSC

4. Dla kogo?
Nissan Qashqai jest wersją adresowaną dla osób szukających komfortu lepszego niż w kompakcie (wyższa pozycja, lepsza widoczność, wygodniejsze zajmowanie miejsca), a dodatkowo pozwalającą na większą nonszalancję przy pokonywaniu nierówności dróg. Wszystko to jest zaś okupione niewiele większym zużyciem paliwa niż klasyczne modele kompaktowe. Także napęd na przednią oś nie jest w tym modelu niedogodnością. Tak więc jest on idealny dla większości nabywców.
Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis