Seat miał być w koncernie Volkswagena marką odpowiadającą za sportowy styl. Niestety początki tego projektu nie były w pełni zadowalające. Wprawdzie model Leon miał styl i sportowy sznyt, ale pozostałe modele nie wyróżniały się tymi cechami w stosunku do innych aut koncernu. Aż nagle zaprezentowano Atecę…

SONY DSC

Design – sportowy SUV
Wydaje się to nieosiągalne, aby zaszczepić sportowego ducha w model SUV, ale… faktycznie jest to najprostsze zadanie. Modele SUV są bowiem tak „niesportowym stylem”, że wystarczyła odrobina serca, szczypta talentu stylisty oraz „hiszpański temperament”, aby uzyskano model SUV odmienny niż oferują konkurenci.
Nieustannie pracujemy nad tym, aby nasza marka była rozpoznawalna przez prosty, ale charakterystyczny design. Odrzuciliśmy wszystko, co skomplikowane, bo wierzymy, że prostota to podstawowy komponent piękna. Pracujemy nad uzyskaniem odpowiednich proporcji, które wyrażają wyjątkowy design. To dzięki temu Ateca tak dobrze wpisuje się w rodzinę naszych modeli. Ten samochód reprezentuje wizje, które implementujemy od pewnego czasu w Leonie i Ibizie oraz zamierzamy kontynuować w przyszłości – zdradził Alejandro Mesonero szef Biura Projektów SEAT-a.

SONY DSC

W efekcie powstała sylwetka SUVa o wymiarach dł/szer/wys – 4381/1841/1601 mm i rozstawie osi 2638 mm, która epatuje mocą i sportową adrenaliną. Przemawiają za tym m.in. wyrazista atrapa chłodnicy, mocno zaakcentowane pełne światła LED i imponujące wloty powietrza, ale także takie niuanse jak choćby lusterka zewnętrzne osadzone na panelach drzwi – detal zwykle spotykany wyłącznie w samochodach sportowych. W tym modelu nawet kierunkowskazy oddają styl marki, a potężna, „muskularna” sylwetka SEAT-a Ateca wzbudza poczucie trwałości i niezawodności.
Typowy dla SEAT-a jest także mocno rzeźbiony tył, z nisko osadzonym wgłębieniem na tablicę rejestracyjną, a widziane z boku lekko prostokątne nadkola -obramowane w standardowych wersjach na czarno- zapewniają imponującą oprawę dla felg.

SONY DSC

Jednakże styliści Seata nie osiedli na laurach. Pomimo sprzedania od początku produkcji 40 000 modeli Ateca, przygotowano modernizację tego modelu. Jej kwintesencją jest wersja FR którą mamy okazję zaprezentować. Każda nowa Ateca zwraca teraz uwagę swoją bardziej agresywną, dynamiczną sylwetką dzięki zamontowaniu nowych zderzaków, oświetlenia FULL LED, końcówek wydechów czy dynamicznych kierunkowskazów. Testowy wariant wyposażenia FR wyróżnia się jednak dodatkowo 19-calowymi felgami (koła 245/40R19), a także nadkolami oraz progami w kolorze nadwozia. Sylwetkę SUV-a podkreślają także spoiler przedłużający linię dachu i tylne zderzaki w kolorze karoserii specjalnie zaprojektowane do wersji FR.

Zatem podchodzę do modelu i… powitała mnie Ateca. Zaraz po otwarciu drzwi, diody w lusterkach zewnętrznych oświetlają bowiem obszar w pobliżu progów, wyświetlając hasło HOLA!…

SONY DSC

Wnętrze – żegnajcie dawne przekonania o Seacie.
W przypadku testowanych dotychczas modeli Seata zawsze „doczepiałem się”, że jest on o jedną generację za Volkswagenem. Systemy infotainment były bowiem zawsze starszej generacji niż w Volkswagenie. W przypadku prezentowanego Seata Ateca FR jest jednak całkowicie inaczej. Zacznijmy jednak od początku.
Wnętrze SEAT-a Ateca doskonale uzupełnia zewnętrzny design pojazdu, który łączy wyrafinowany i elegancki styl z poczuciem solidności i bezpieczeństwa.
Kokpit ma poziomą linię z wyraźnym akcentem na kierowcę. Elementy sterowania są zgrupowane blisko siebie, a komponenty informacyjne, takie jak wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, pozostają wygodnie rozmieszczone blisko kierowcy. Światło jest kolejną szczególną cechą wnętrza. Nowe oświetlenie to aż osiem różnych kolorów, które można dobrać do swoich upodobań.
Nasz model FR wyróżnia jednak coś więcej. Po otworzeniu przednich drzwi od razu przykuwają wzrok aluminiowe progi z wygrawerowanym logo FR. Znaczek pojawia się także na sportowej, spłaszczonej kierownicy, pokrytej skórą z połyskującymi czarnymi wstawkami, a pedały gazu, hamulca i sprzęgła wykonane są z aluminium.
Czerwone obszycia kierownicy, siedzeń oraz gałki zmiany biegów wzmacniają jeszcze bardziej sportowy charakter SEAT-a Ateca FR. Z drugiej strony eleganckie detale w czarnym kolorze ze specjalnym wykończeniem, takie jak podsufitka czy wewnętrzna strona drzwi, dodają wnętrzu szyku.
Atutem modelu są także miejsca siedzące. Po otwarciu drzwi zobaczymy bowiem sportowe fotele z tapicerką z alcantary w kolorze czarnym, które są sterowane elektrycznie.
Najbardziej jednak zachwyca deska rozdzielcza i elektroniczne zegary, które zobaczymy po włączeniu zapłonu. W modelu mamy bowiem elektroniczne zegary (wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala), których ustawienie możemy konfigurować przyciskami na prawej części kierownicy. Dzięki tej konfiguracji mamy nie tylko wybór wyglądu ekranu zasadniczego, ale także wyświetlenia danych najbardziej pożądanych przez kierującego jak nawigacja, telefon, audio, dane z jazdy.

SONY DSC

Dodatkowo w modelu zastosowano SEAT Connect, co pozwala kierowcom SEAT-a na zarządzanie samochodem ze swojego telefonu. Po ściągnięciu aplikacji i uzyskaniu dostępu do dodatkowych funkcji i usług oferowanych bezpłatnie, można poprawić komfort użytkowania modelu.
Dzięki tym usługom kierowca jest na bieżąco informowany o danych podróży, dotyczących stanu samochodu, wymaganych czynnościach serwisowych, a także może na bieżąco korzystać z rozrywki online np. serwisy muzyczne. Wszystkie usługi SEAT Connect mogą być bezpłatnie aktywowane przy zakupie nowego samochodu i jednoczesnej rejestracji Użytkownika do SEAT Connect*.
O tym, że model posiada najnowsze elementy infotainment przekonuje także centrum multimedialne z dotykowym ekranem 9,2 cala umieszczone centralnie na desce rozdzielczej.

SONY DSC

W trasę…
Pierwsze na co warto zwrócić uwagę w tym modelu, to jego uniwersalność. Wielkość wnętrza przy szerokości 1841 mm i rozstawie osi wynoszącym 2638 mm sprawiają, że jest dość miejsca zarówno dla jadących z przodu, jak i siedzących na tylnej kanapie, Ponadto model ma potencjał niezwykle efektywnego wykorzystania przestrzeni. Jego bagażnik to aż 485 litrów pojemności (dotyczy to testowanego wariantu 4Drive, gdyż przy napędzie na jedną oś – 510 litrów). Dodatkowym atutem jest podwójna podłoga, pod którą można ukryć różne drobiazgi, jak i składane tylne siedzenia. Tak więc pojazd jawi się jako idealny model do dalszych podróży wakacyjnych, w którym wszyscy będą odczuwać komfort.

SONY DSC

Jednakże także w mieście jest to model przyjazny kierowcy, gdyż pozycja kierowcy pozwala na doskonałą widoczność wokół pojazdu (dodatkowo testowy model posiadał widok z lotu ptaka, co pozwalało obserwować obszar wokół samochodu podczas parkowania), a średnica zawracania wynosi 10,8 metra więc jest zbliżona do samochodów kompaktowych.

SONY DSC

W testowanym modelu Ateca FR była benzynowa jednostka o pojemności 1984 ccm, która generuje moc 190 KM przy 4200 ob/mion i moment obrotowy 320 Nm w zakresie 1450-4200 obr/min. Taką charakterystykę silnika udało się uzyskać dzięki turbinie o zmiennej geometrii łopatek i „wyprostowaniu momentu obrotowego”. Dzięki temu pomimo dużych gabarytów Ateca może jechać oszczędnie w niższych prędkościach obrotowych silnika i zawsze mieć zapas mocy na przyspieszenie. Według katalogu maksymalna prędkość modelu to 212 km/h, przyspieszenie 7,1 sek, a średnie zużycie paliwa -wg WLTP- to 8,4l/100 km.
Nie sprawdzaliśmy przyspieszeń i prędkości maksymalnej, ale skupiliśmy się na zużyciu paliwa. Podczas testu długodystansowego gdzie oszczędności były raczej pobożnym życzeniem importera i przejechaniu 3100 km ze średnią prędkością 52 km/h zużycie wyniosło 9,6 l/100km. Jak sprawdzaliśmy podczas normalnej jazdy (puste ulice w mieście i stanie jedynie na światłach, a nie podjeżdżanie w korkach) przejeżdżając 40 km ze średnią prędkością 40 km/h zużycie wyniosło 7,2 l/100 km. Zapewne zatem gdyby ograniczyć ułańską fantazję testujących, także podczas długiego dystansu byłaby szansa uzyskać średnią ok 8 l/100 km.

SONY DSC

Jest to w dużej mierze faktu, że w układzie napędowym (silnik benzynowy 190 KM i skrzynia DSG) była także opcja żeglowania. System odłączenia silnika oznaczony jako FMA (niemiecka nazwa „Freilauf Motor Aus” w skrócie FMA) oznacza, że silnik będzie wyłączony, a pojazd będzie swobodnie jechał siłą rozpędu. Do prędkości 130 km/h pozwala on korzystać z samochodu na zasadzie podobnej do tej, jaką zapewniają hybrydy – gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto może poruszać się (żeglować) z wyłączonym silnikiem. System zmniejsza zużycie paliwa w rzeczywistym ruchu drogowym ok 0,5 l/100 km i spokojna jazda drogami wokół Krakowa pozwoziła na zużycie paliwa 6,8 l/100 km.

SONY DSC

Warto też zwrócić uwagę na uniwersalność pojazdu w każdych warunkach.
Za pomocą odpowiednich nastaw można zaledwie jednym ruchem dopasować w ciągu sekundy działanie systemów asystujących do wybranego trybu jazdy. Pokrętło umieszczone na konsoli obok dźwigni zmiany biegów pozwala na wybór profilu Comfort, Eco, Sport, Individual oraz dodatkowo Off-Road i Snow dla wersji z napędem 4Drive, jaki był w testowym modelu.

  • Tryby Comfort, Sport, Eco oraz Individual.

Zależnie od wybranego profilu zmieniają się parametry pracy silnika, skrzyni biegów (w wypadku dwusprzęgłowej przekładni DSG) i układu kierowniczego, a także elementów opcjonalnych, jak system ACC *(aktywny tempomat), system dynamicznego doświetlania zakrętów oraz system DCC (opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC było w modelu jako dopłata 3524 zł)

SONY DSC
  • Tryb Snow.

Jeśli kierowca aktywuje ten tryb pracy napędu na cztery koła, Ateca w mgnieniu oka przystosuje się do jazdy po śniegu. Dzieje się to w następujący sposób: czułość pedału gazu staje się mniejsza, żeby uniemożliwić przypadkowy zbyt mocny nacisk na pedał przyspieszenia. Dzięki temu samochód stale zachowuje optymalną trakcję, kierowca może natomiast efektywniej przyspieszać. Elektronika sprawia, że przekładnia DSG szybciej zmienia przełożenie na wyższe, aby również w ten sposób wykorzystać jak najlepsze właściwości trakcyjne . Odpowiednio do tego trybu dopasowana zostaje ponadto praca układu ASR (antypoślizgowego). ASR „komunikuje się” między innymi z elektronicznym pedałem gazu; ponadto w swojej pracy wykorzystuje czujniki obrotu kół układu ABS. Gdy ASR stwierdzi, że na jednym z czterech napędzanych kół wystąpi poślizg, system powoduje zmniejszenie mocy silnika przywracając w ten sposób najlepszą trakcję i stabilność pojazdu. ASR reaguje przy tym odpowiednio do sytuacji w danej chwili: jeśli Ateca w trybie Snow porusza się na wprost, moment, w którym do akcji wkracza ASR zostaje opóźniony, by przekazywać na koła wystarczającą moc silnika. Przeciwnie dzieje się w wypadku jazdy w zakrętach: tu ASR zaczyna działać wcześniej. Kierowca odczuwa te zmiany w postaci lepszej trakcji podczas jazdy na wprost, a w zakrętach poprzez precyzyjniejsze utrzymywanie przez pojazd obranego toru jazdy. Kolejna rzecz: w trybie Snow system ACC zostaje przełączony w spokojny profil jazdy Eco, a system dynamicznego doświetlania zakrętów w zapewniający szybkie działanie profil Sport.

SONY DSC
  • Tryb Offroad.

Jeśli kierowca ma zamiar poruszać się poza utwardzonymi drogami, może przystosować Seata Ateca do nowych warunków wybierając tryb pracy napędu na cztery koła oznaczony jako Offroad. Tryb ten wspiera kierowcę zmieniając sposób działania układu napędowego. Zgodnie ze swoją nazwą tryb Offroad powoduje zmianę trybu pracy silnika i skrzyni biegów. Podobnie jak w wypadku trybu Snow, także tutaj kierowca może z większym wyczuciem operować pedałem gazu. W przypadku dwusprzęgłowej przekładni DSG, zmienia ona przełożenie na wyższe nieco później niż zazwyczaj. Gdy kierowca zmienia przełożenia ręcznie korzystając z dźwigni oznaczonych jako +/- nie dochodzi do automatycznej zmiany przełożeń; kierowca może wtedy wykorzystywać możliwość hamowania silnikiem. Funkcja „automatycznego biegu wolnego” (odłączenie silnika w celu wykorzystania energii kinetycznej powstającej podczas toczenia się pojazdu) zostaje dezaktywowana. Układ kierowniczy zaczyna działać bardziej bezpośrednio przełączając się w tryb Sport, system DCC (adaptacyjna regulacja amortyzatorów) pracuje w trybie Comfort, a system dynamicznego doświetlania zakrętów w trybie Offroad (jaśniejszy i szerszy snop światła w obszarze tuż przed samochodem). W trybie Offroad nie działa system Start-Stop, ACC natomiast przełącza się w profil Normal. Jak zaznaczono wcześniej, pedał gazu działa z większym wyczuciem.

*w testowym modelu zastosowano pakiet wspomagania jazdy XL dla samochodów z Media System+1 631 zł. Obejmuje on:
Asystenta aktywnego utrzymania pasa ruchu (Lane Assist Plus)
Asystenta świateł drogowych Light Assist
Aktywny tempomat (ACC)
System monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu Exit Assist
System ochrony pasażerów Pre-Crash Assist
Inteligentny asystent bezpieczeństwa Emergency Assist
Asystent podróży z asystentem jazdy w korku Travel Assist

Dla kogo?
Tutaj niestety muszę rozczarować, gdyż… nie wybrałbym tego modelu. Jest to wersja z fajnym sportowym wyposażeniem i silnikiem robiącym duże wrażenie, ale… ja wolę diesla. Dokładnie w tej samej wersji FR, 20 TDI 150 KM kosztuje on 145 700 zł, podczas gdy prezentowany TSI 190 KM FR to koszt 139 900 zł. Tak więc patrzyłbym w kierunku diesla.

Chcesz poznać model bliżej? Dzwoń

  • Euromotor ul. Krasnobrodzka 5 (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska), 03-214 Warszawa, telefon: (22) 510 00 80
  • Euromotor ul. Jasnogórska 60, 31-358 Kraków, telefon: (12) 662 00 80

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis