Wybierz markę

Suzuki Swift to kwintesencja konstrukcji modelu miejskiego. Ssamochody segmentu B muszą wzbudzać uśmiech i sympatię. Dlatego w Suzuki Swift zrealizowano to poprzez odpowiedni design i dobraną kolorystykę nadwozia. Dodatkowo, w modelu udało się nawiązać do stylu poprzednika, który zdobył powszechną sympatię. Tym samym, model nie tylko nie stracił dotychczasowych klientów, ale dodatkowo zyskał nowych. W modelu jest jeszcze coś fantastycznego – oszczędny układ napędowy. Oto wrażenia z jazdy Swiftem 1,2 Hybrid przez ponad 1000 km.

Suzuki Swift

Suzuki to firma, która w klasie klasycznych samochodów osobowych skupiła się głównie na modelach miejskich. Ani produkowany w latach 2009-2014 model Kizashi, ani oferowany obecnie  hybrydowy Swace nie zmieniły hierarchii ważności. Najważniejsze nadal są modele miejskie.

Suzuki Swift – dla kogo ta zabawka

Zanim rozpocznę prezentację testowego modelu, warto zauważyć kto jest odbiorcą modeli segmentu B. Badania przeprowadzone przez firmę Opel -przed wprowadzeniem na rynek Corsy– wykazały, ze są cztery główne grupy nabywców. Są to: osoby starsze czynne zawodowo, single, młode rodziny oraz nabywcy traktujący pojazd jako drugi w rodzinie. Oczywiście badania przeprowadzono w krajach o wysokiej kulturze motoryzacji. Tam zaś samochód jest tratowany jako niezbędny środek transportu, a nie jako element podnoszenia swego ego. W związku z tym, w Polsce jeszcze do niedawna najczęstszą opinią było „za takie pieniądze, takie maleństwo – bezsens”. Niemniej warto podkreślić, że powoli wspinamy się na drabinę motoryzacyjnej kultury i opinie te są coraz rzadsze.

Suzuki Swift

Jaki jest Suzuki Swift?

To naprawdę bardzo mała bryła samochodu. Dla porównania zaprezentujemy wielkości we wspomnianym Oplu Corsa: dł/szer/wys Swift/Corsa – 3845(4060)/1735(1765)/1495(1435) mm. Rozstaw osi wynosi odpowiednio 2450 mm (Suzuki) i 2538 mm (Opel). Wszystko to sugeruje nieco większą przestrzeń na nogi dla siedzących z tylu w przypadku Opla. Także bagażnik w Oplu jest większy. Wynosi on 309 litrów, podczas gdy Suzuki Swift ma kufer 265 litrów. Tak więc model Suzuki Swift jawi się jako idealny model dla jeżdżących samotnie i często wykorzystujących pojazd w mieście. Przekonuje o tym także „zwinność w ruchu miejskim”. Średnica zawracania w Suzuki wynosi bowiem 9,6 m, a w przypadku Opla jest to 10,4 m.

Oczywiście „miejskie maluchy” muszą charakteryzować się „wesołą mordką” i innowacjami stylistycznymi, aby wyróżniać się w tłumie innych użytkowników dróg. W przypadku Suzuki Swift jest to efektowny wlot powietrza i charakterystyczna klamka w tylnych drzwiach. Uwagę zwraca też aplikacja na słupku C sprawiające wrażenie „unoszonego dachu”.

Suzuki Swift

Poza tym jednak nowy Suzuki Swift ma wszystkie cechy pozwalające od razu rozpoznać, że to SWIFT. Od rozpoczęcia produkcji trzeciej generacji w roku 2005, zmiany są bowiem naprawdę niewielkie.

Suzuki Swift we wnętrzu – wszystko pod ręką.

Wszystko dzięki filozofii budowy samochodu, stawiającej kierowcę na pierwszym miejscu. Sportowa kierownica, głębokie i wygodne fotele trzymające ciało, oraz konsola środkowa nachylona w stronę kierowcy, tworzą sportowe środowisko jednoczące kierowcę z maszyną.

Uwagę kierowcy zwraca też przejrzysty i stylowy zestaw wskaźników. Główne wskaźniki na zegarach pokazują również temperaturę cieczy chłodzącej i poziom paliwa. Swoim kształtem przywołują zaś na myśl zegarek z chronografem. Centrum zestawu wskaźników to zaawansowany ekran LCD TFT o przekątnej 4,2 cala. Pokazuje on kierowcy dokładne i łatwo zrozumiałe dane o zachowaniu i działaniu pojazdu. Ekran przedstawia w formie graficznej m.in. przeciążenia działające na samochód, obroty silnika i wartość momentu obrotowego, a także zastosowanie przyspieszenia i hamowania.

Suzuki Swift

Na uwagę zasługuje też klimatyzacja z czytelnym wyświetlaczem i łatwym sterowaniem. Panel sterowania automatycznej klimatyzacji umożliwia intuicyjną zmianę ustawień. Rozpoznawanie oznaczeń jest dodatkowo ułatwione dzięki zastosowaniu panelu LCD o wysokim kontraście.

Oczywiście w małym samochodzie niezmiernie ważne jest wykorzystanie miejsca. Dlatego dobrze zaprojektowany bagażnik Swifta pozwala zabrać więcej rzeczy, mimo pojemności 265 lirów. Dzielone i składane oparcie kanapy daje jeszcze więcej miejsca na wszystko, czego potrzebujesz (po rozłożeniu tylnych foteli mamy 947 litrów).

Niskie siedziska zwiększyły też ilość miejsca nad głową. Ponadto liczne schowki są na wyciągnięcie ręki. Mamy więc: schowek na desce rozdzielczej, schowek na butelkę w drzwiach, uchwyty na kubki, czy  kieszeń w oparciu fotela.
Wszystko to sprawia, że jadąc w samochodzie czujemy się jak w modelu znacznie większym.

Suzuki Swift

Suzuki Swift na trasie, czyli „samochód nie tylko to miasta”.

W testowym modelu zamontowano silnik benzynowy 1.2 DualJet wspomagany przez układ “mild hybrid” 12V SHVS. W skład układu wchodzi zintegrowany starter/generator ISG wspomagający silnik własnym momentem obrotowym (do 50 Nm) oraz akumulator litowo-jonowy (12V) o zwiększonej pojemności 10 Ah.

Inteligentne zarządzanie energią elektryczną w samochodzie wraz z odzyskiem energii kinetycznej umożliwia efektywne wsparcie pracy silnika benzynowego przez ISG, a tym samym obniżenie zużycia paliwa.

Silnik benzynowy ma moc 83 KM (maksymalna moc przy 6000 obr/min) i moment 107 Nm. Jednakże niech kogoś nie zwodzi słaby silnik. Każdy szczegół silnika i płyty podłogowej Swifta został dopracowany tak, by stać się kolejnym krokiem ewolucji i dać kierowcy pełną kontrolę oraz poczucie jedności z samochodem.

Dodatkowo w Suzuki Swift obecnej generacji, zaprojektowany jest na nowo układ zawieszenia przedniego i tylnego. Gwarantuje to zarówno stabilną kontrolę, z której znany jest Swift, jak i intuicyjne i wygodne prowadzenie. Poprawiono też przyczepność dla lepszego pokonywania zakrętów oraz stabilności jazdy. Wszystko po to, by dać kierowcy jeszcze więcej radości z prowadzenia Swifta.

Suzuki Swift

Warto też zauważyć, że używana w tej generacji płyta podłogowa HEARTECT pozwala na utrzymanie sztywnej ramy zwiększającej bezpieczeństwo, a zastosowanie lekkiej, wytrzymałej stali, poprawia osiągi jazdy, zwrotność i drogę hamowania, a także ogranicza zużycie paliwa.

Sprawdzam, czyli ile spala ten model

Test przeprowadziliśmy na trasie Warszawa-Kielce-Kraków, a następnie Kraków-Nowy Targ-Krościenko-Mszana Dolna- Kraków, aby sprawdzić model na klasycznej drodze szybkiego ruchu i w terenie podgórskim.

Po tym teście możemy potwierdzić, że wprawdzie model nie jest rączym mustangiem (przyspiesza 0-100 km/h w czasie 13,1 sek.), ale świetnie prowadzi się w zakrętach i ma satysfakcjonujące osiągi (prędkość maks. 180 km/h). Wszystko to pozwala czuć się pewnie na każdej drodze. W teście skupiliśmy się na potwierdzeniu katalogowego zużycia paliwa. Wg cyklu WLTP, Swift 1,2 zużywa w mieście 5,1 l/100 km, na drodze szybkiego ruchu 5,4 l/100 km, a podczas spokojnej jazdy – 4,2 l/100 km.

Suzuki Swift

Najniższe zużycie jakie udało się uzyskać na trasie wynosiło 4,1 l/100 km (wg katalogu 4,2 l/100 km), więc jest szansa uzyskać niskie spalanie. Przy energicznej jeździe na trasie z Warszawy do Krakowa zużycie wynosi jednak faktycznie ok 5,5 l/100km. W sumie średnie zużycie paliwa wyniosło podczas testu 4,5 l/100 km.

Jednym z tych rozwiązań jest Układ SHVS typu mild hybrid

SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) to lekki, kompaktowy układ hybrydowy typu „mild hybrid”. Pozwala on ograniczyć zużycie paliwa, zwiększając tym samym zasięg samochodu oraz komfort podróżowania. Układ SHVS wspomaga pracę silnika spalinowego, wykorzystując alternator zespolony z rozrusznikiem ISG (Integrated Starter Generator).

Suzuki Swift

ISG pełni funkcję silnika elektrycznego – oraz wydajny akumulator litowo-jonowy o wysokiej sprawności w zakresie ładowania i oddawania energii. Wydajność paliwową dodatkowo podnosi system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz układ Auto Stop and Start.

SHVS jest optymalnym rozwiązaniem dla samochodów kompaktowych, ponieważ nie zajmuje dużo miejsca, jest lekki i pozwala lepiej zaaranżować przestrzeń w przedziale pasażerskim. Jego podstawowe zadania to:

  • Zatrzymanie silnika na postoju. Silnik spalinowy nie pracuje, a systemy elektryczne zasilane są przez akumulatory, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa.
  • Ponowny rozruch silnika spalinowego ISG pełni funkcję rozrusznika, ale ponowny rozruch silnika odbywa się sprawniej i ciszej.
  • Ruszanie/przyspieszanie. Podczas startu zatrzymanego i przyspieszania ISG wspomaga silnik spalinowy, redukując zużycie paliwa.
  • Wytracanie prędkości ISG wykorzystuje energię kinetyczną hamowania do produkcji energii elektrycznej i doładowywania akumulatorów.
Suzuki Swift

Elektroniczne oczy, czyli wspomaganie rodem z wyższych sfer

W tym testowym modelu mieliśmy też zaawansowany system wykrywania przeszkód, wykorzystujący połączenie kamery monoskopowej, czujnika laserowego oraz radaru. System ten wykorzystuje odbicie fali radarowej do określenia odległości od poprzedzającego samochodu, co pomaga kierowcy uniknąć kolizji, lub zminimalizować jej skutki. Kamera monoskopowa sprawdza się doskonale w wykrywaniu przeszkód znajdujących się w średniej i dużej odległości oraz wykrywaniu pieszych. Z kolei detektor laserowy jest doskonałym rozwiązaniem na małych odległościach i w warunkach gorszego oświetlenia drogi. Połączenie kamery monoskopowej z detektorem laserowym umożliwia zastosowanie systemów minimalizacji skutków kolizji z awaryjnym hamowaniem, funkcją ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu, asystenta świateł drogowych oraz ostrzegania o zygzakowaniu.

W efekcie przy prędkości powyżej 60 km/h system oblicza tor jazdy i wysyła kierowcy ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne, jeśli samochód zaczyna „zygzakować’ z powodu np. senności kierowcy.

Dodatkowo jeśli inny samochód znajdzie się przed Swiftem, aktywny tempomat wykorzysta falę radarową do obliczenia odległości między pojazdami i automatycznie utrzyma tę odległość wraz z jednym z trzech możliwych ustawień (odległość nastawiamy przyciskiem na kole kierownicy) Jeżeli droga przed Swiftem jest pusta, tempomat będzie utrzymywać zadaną przez kierowcę prędkość (od 40 do 160 km/h).

Suzuki Swift

Gdy zaś samochód „dostrzeże” przeszkodę na swym pasie ruchu, najpierw da sygnał świetlny, potem świetlny i dźwiękowy, a jeżeli kierowca nadal będzie bagatelizował sytuację, rozpocznie hamowanie.

Dla kogo jest Suzuki Swift???

Wybierając najtańszego Swifta (wersja 1,2 Hybrid Premium) za 62 900 zł otrzymamy model z pełnym wyposażeniem. Dotyczy to zarówno bezpieczeństwa biernego i czynnego (poduszki, ESP), oraz z wyposażenia komfortowego (reflektory LED, elektryczne szyby przednie, elektryczne lusterka, skórzana kierownica, klimatyzacja manualna).

Jeżeli jednak ktoś zażyczy sobie kamery cofania, elektrycznych szyb z tylu, klimatyzacji automatycznej, czy opisanych rozwiązań elektronicznych musi zakupić wersję Elegance kosztującą o 10 000 zł więcej.

MASZ PYTANIA?

Tak więc należy przyjąć, że Swift jest atrakcyjnym i komfortowym modelem dla osób samotnych, korzystających z samochodu w mieście i na weekendowe przejażdżki, oraz jako drugi pojazd w rodzinie. Prezentowany model jest zaś bardziej ekspozycją możliwości technicznych i wyposażeniowych, niż modelem mającym zostać liderem sprzedaży.

Bogusław Korzeniowski

 

Suzuki Swift
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!