Najnowszy film
Używany Fiat Stilo – oferuje dużo za rozsądną cenę

Kupując japońskie auto kompaktowe z poprzedniej dekady, nadal trzeba się liczyć z wysokimi cenami części zamiennych, z kolei znalezienie zadbanego używanego Volkswagena Golfa czy Opla Astry trwa wieki. Ciekawą i niedocenianą alternatywą dla tych modeli jest Fiat Stilo. Jeśli nie znacie bliżej tego auta, będziecie mocno zdziwieni!

Fiat Stilo trafił na rynek w 2001 roku. Zastąpił model Bravo/Brava. W 2003 roku do oferty dołączyło kombi, a już rok później auto przeszło delikatny facelifting. Wprowadzono wówczas zmiany w ofercie silnikowej, przemodelowano przedni zderzak i tylne lampy. W 2007 roku z włoskiej fabryki W Turynie wyjechały ostatnie egzemplarze Stilo wyprodukowane w Europie. W brazylijskim miasteczku Betim samochód wytwarzany był aż do 2010 roku.

Pod maską Fiata Stilo może pracować jeden z pięciu silników benzynowych: 1,2 l (80 KM), 1,4 l (95 KM), 1,6 l (103-105 KM), 1,8 l (133 KM), 2,4 l (170 KM). Z myślą o oszczędnych Włosi uzupełnili gamę o dwa diesle o pojemności 1,9 l. Pierwszy z nich, JTD, może mieć 80, 100 albo 115 KM, a drugi (Multijet) 120, 140, a nawet 150 KM.

Który z nich jest wart uwagi? Jeśli jesteście w stanie przeboleć brak dynamiki, to możecie zdecydować się na podstawową jednostkę 1,2 l, która nie sprawia większych problemów w eksploatacji. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku zakupu wersji 1,4 i 1,8 l (zużywają nadmierne ilości oleju) i 1,6 l (uszkodzenia cewek zapłonowych). Trzeba też uważać na topową 170-konną wersję Abarth. Co prawda frajda z jazdy jest ogromna, ale awarie panewek wału korbowego zniechęcają do zakupu takiego auta. Na dynamikę i stosunkowo bezawaryjną eksploatację możecie liczyć w przypadku 1,8 l, ale trzeba pogodzić się z nieco większym spalaniem (11 l/100 km to żaden problem).

Co ciekawe, bardzo dobrze sprawują się również diesle. Im mniejsza moc, tym mniejsze ryzyko awarii, ale nawet topowe odmiany nie powinny przesadnie się psuć. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że na rynku pełno jest egzemplarzy z ogromnymi przebiegami. W takim wypadku trzeba będzie już zainwestować w osprzęt, a to z pewnością nie będą małe sumy. Zdarzają się również wycieki oleju.

Przed zakupem warto też skontrolować stan zawieszenia. W przedniej części dość szybko poddają się łączniki stabilizatora i wahacze, z tyłu uszkodzeniu ulegają tuleje belki. Co więcej, w wielu egzemplarzach pękają słabej jakości sprężyny. Producent przeprowadził w związku z tym akcję serwisową. Jeśli Wasz egzemplarz nie brał w niej udziału, to lepiej sprawdźcie ich stan i wymieńcie je zawczasu. To pozwoli uniknąć niespodziewanego przebicia opony.

Trwałością nie grzeszy również przekładnia kierownicza. Głośne stuki podczas jazdy świadczą o nieuchronnie zbliżającej się regeneracji. Odradzamy też zakup aut ze zautomatyzowaną skrzynią Selespeed. Przekładnia lubi się bowiem zacinać i dość często uszkodzeniu ulegają moduł i sprzęgło. Koszt wymiany tych dwóch elementów wynosi ponad 3000 zł.

Najbardziej irytują jednak drobne usterki elektroniki i elektryki. Szwankujący komputer pokładowy, awarie czujników, notorycznie przepalające się żarówki H7, zapalająca się kontrolka poduszek powietrznych to najczęściej spotykane przypadłości Stilo.

Fiat Stilo kusi nie tylko atrakcyjnymi cenami, ale też bogatą ofertą silnikową. Aby zminimalizować ryzyko problemów podczas eksploatacji, radzimy unikać ryzykownych jednostek napędowych. Zdecydowanie mniej awaryjne są egzemplarze z ostatnich lat produkcji, najstarsze sztuki mogą już wymagać poważnego doinwestowania. Co jeszcze zyskuje się, kupując Stilo? Przyzwoity komfort resorowania, bogate wyposażenie i nienaganny włoski design.

Koszty obsługi oraz ceny części są zachęcające do zakupu Stilo. Model ten bardzo dobrze zabezpieczono przed korozją i cechuje go wysoka trwałość nadwozia. Polecam diesle z rodziny JTD, które są mocną stroną auta. Odznaczają się małą awaryjnością i gwarantują niskie spalanie, a w mocniejszych odmianach dobrą dynamikę. Fiat ostatnio wprowadził rozwiązanie serwisowe, które zażegnało problemy dotyczące błędów airbagów – montowane są teraz kostki z Bravo. Stilo to samochód godny polecenia. – mówi Krzysztof Kuchciak, koordynator marki Fiat, Euromobil PGD

Ceny przykładowych części zamiennych:

  • Filtr oleju: 18-42 zł
  • Filtr powietrza: 36-67 zł
  • Kloski hamulcowe: 86-317 zł
  • Tarcze hamulcowe: 238-960 zł
  • Amortyzatory: 348-748 zł
  • Sprzęgło: 629-712 zł
  • Reflektor: 164-610 zł


Wróć