Ibiza trzeciej generacji jest jednocześnie drugą, odkąd hiszpańską firmę przejął niemiecki koncern Volkswagena. Zdecydowanie poprawiona jakość wykonania, ładna stylistyka oraz interesujące wersje silnikowe dały o sobie znać i znalazło się wielu chętnych. Dziś najmłodsze samochody mają po 9 lat. Czy wciąż są godne uwagi?

Nowa stylistyka Seata zmieniła w 2002 roku Ibizę nie do poznania. Skromnie wyglądające auto segmentu B dostało sportowego ducha, zwłaszcza w nadwoziu trzydrzwiowym. Aż trudno uwierzyć, że technicznie jest to bardzo bliski krewny Škody Fabii.

Cechą charakterystyczną tego modelu jest jego dość twardo zestrojone zawieszenie. Seat w całej gamie Grupy Volkswagena miał odegrać rolę marki samochodów o dobrych osiągach i dynamice jazdy. Jednak nie każda wersja silnikowa do tego się nadaje. Osobom szukającym szybkiego hatchbacka, polecamy wersję Cupra z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.8 20V, który instalowano w znacznie większych modelach. Rozwija moc 150 KM lub 180 KM i w topowej odmianie zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,3 s. Prędkość maksymalna to 230 km/h.

autowp.ru_seat_ibiza_cupra_tdi_9

Pomimo sporego wysilenia, jednostka napędowa jest znana z wysokiej trwałości. W mocniej wyeksploatowanych motorach może dochodzić do nadmiernego zużycia oleju, co jest efektem zużycia uszczelniaczy zaworów. W głowicy są także hydrauliczne kompensatory luzów zaworowych, które po przebiegu około 250-300 tys. km również wymagają wymiany na nowe. Dość droga jest wymiana kompletnego napędu rozrządu. Tak czy inaczej nie sposób wyrażać złe opinie o tym silniku. Osoby, którym jeszcze brakowało osiągów, bez trudu  wprowadzały modyfikacje do ponad 200 KM.

Po drugiej stronie mamy małe silniki benzynowe o pojemności 1.2 i mocy od 54 do 70 KM. Mają po trzy cylindry i zapewniają bardzo skromne osiągi. Większość z nich jest już wyeksploatowana, ma kłopoty z cewkami i łańcuchowym napędem rozrządu. Lepszy do napędzania Ibizy jest benzynowy silnik 1.4 generujący 75, 85 lub 101 KM. Tę drugą odmianę wycofano dopiero dwa lata temu z oferty producenta. To mocna jednostka, która zapewnia bardzo niskie koszty eksploatacji. Choć motor jest odporny na zużycie,to ma pewną wadę – jest nią zamarzająca odma oraz nadmierna konsumpcja oleju, która jest wynikiem tego pierwszego problemu. Gdy odma zamarznie, motor jest gorzej smarowany, dochodzi do lekkiego przytarcia jednostki i tym samym zużycia pierścieni olejowych.

Picture 011

O benzynowym silniku 1.6 o mocy 105 KM można powiedzieć tylko tyle, że nie sprawia absolutnie żadnych problemów i ma bardzo wysoką trwałość. Najbardziej wytrzymały jest jednak 2-litrowy silnik z ośmioma zaworami o mocy 115 KM. To pancerna jednostka, która wytrzyma bez trudu bardzo wysokie przebiegi. Przy tym mocna, ale niezbyt oszczędna, choć przy umiejętnej technice, jazdy lekką Ibiza nie potrzebuje wiele.

Oczywiście miłośnikom niskiego zużycia paliwa można polecić jeden z silników Diesla. Byle nie 1.4 TDI z trzema cylindrami, który choć ogólnie niezawodny, to ma pewną wadę. Z czasem powstaje w nim luz na wale korbowym, który trudno usunąć. Właściwie jest to niemożliwe.  Dlatego polecamy jednostki 1.9 TDI oraz 1.9 SDI. Pierwsze z turbodoładowaniem, zapewniają bardzo dobre osiągi przy niskim spalaniu. Już motor o mocy 101 KM daje bardzo dobą dynamikę. Wersja 130-konna czyni Ibizę sportową. Nic więc dziwnego, że samochody wyposażone w ten silnik, również nosiły oznaczenie Cupra. A to jeszcze nie wszystko. Topowy diesel TDI osiąga 160 KM. Trzeba tylko pamiętać, że w mocniejszych odmianach koszty napraw są wysokie.

seat_ibiza_cupra_za-spec_12

Oszczędnym można polecić wolnossący silnik 1.9 SDI o mocy 64 KM. Niewysilona jednostka może pokonać ogromne dystanse bez napraw, a jeżeli trzeba będzie coś wymienić, części są tanie. Jednak to rzadkość, bo silnik ten jest wyjątkowo trwały i niezawodny.

Do zalet Ibizy można zaliczyć ładne i dobrze wykonane wnętrze, niestety z twardych plastików. Łatwo się rysują, ale i tak kabina wygląda dobrze. Trwałe jest także nadwozie. Praktycznie nie rdzewieje. Korozja pojawia się jedynie na wydechu lub na elementach nadwozia, po naprawach blacharskich.

seat_ibiza_3-door_6

Z typowych usterek tego modelu można wymienić szwankującą elektrykę, ale nie są to duże problemy. Większe na pewno będą mieli właściciele wersji Cupra TDI. Silniki mają masę czujników, które odpowiadają za właściwą pracę. Posłuszeństwa odmawia alternator i układ wspomagania kierownicy. Sztywno zestrojone zawieszenie jest ponadprzeciętnie trwałe, ale jakiekolwiek luzy oznaczają pogorszenie zachowania samochodu na zakrętach i wybojach. Zdarza się stukanie tylnych amortyzatorów, ale dotyczy to samych tulei mocujących. Trwały jest także układ hamulcowy z bębnami w tylnej osi w słabszych wersjach.

Seat Ibiza w gronie aut 10-11-letnich, w rankingu TUV zajmuje 43. miejsce. Jest to przeciętny wynik. Większość wykrytych podczas przeglądów usterek to jednak drobiazgi oraz te, wynikające z zaniedbań. Na pewno nie można powiedzieć, że Ibiza jest samochodem awaryjnym.

seat_cordoba_1

Kupując Seata Ibizę macie do wyboru dwie wersje hatchbacków (3- i 5-drzwiowy) oraz sedana o nazwie Cordoba. Ten drugi ma bardzo duży bagażnik o pojemności 485 litrów, ale nie wygląda tak dobrze jak Ibiza. Ceny aut kształtują się na poziomie od 4000 do 18 000 zł. Najdroższe są Cupry oraz Ibizy FR, a także egzemplarze z końca produkcji, z polskiego salonu, w nienagannym stanie technicznym i niedużym przebiegiem.

Jeżeli mielibyśmy coś odradzić, to zakup auta z silnikami benzynowymi 1.2, dieslami 1.4 TDI oraz zmodyfikowanymi 1.8 T i 1.9 TDI. Optymalnym wyborem pomiędzy kosztami napraw, osiągami i zużyciem paliwa, jest benzynowa jednostka 1.6, natomiast osobom pragnącym jak najwięcej dynamiki, polecamy Cupry z dowolnym silnikiem, ale bez modyfikacji.

Umów się na jazdę próbną nowym Seatem Ibizą!

Poprzedni wpis Następny wpis