Najnowszy film
Wakacyjne porady cz 4, Ochłoda w wakacyjne upały, czyli silnik samochodu pod nadzorem

alpine-road-transfagarasan-in-romania-picjumbo-com-001

Wakacje to miesiące kiedy samochodem pokonujemy dalsze odległości, a podróże wiążą się z przewozem większej niż zazwyczaj ilości bagażu i osób. Auto pracuje zatem w bardziej ekstremalnych warunkach niż zazwyczaj. Na co zwrócić uwagę, aby nasz pojazd nie odczuł kłopotów podróży radzą specjaliści z Grupy PGD

Z pewnością swobodniejszą jazdę naszemu pojazdowi zapewni sprawny układ chłodzenia. Jego zadaniem jest utrzymanie optymalnej temperatury, dającej pewność minimalnego zużycia paliwa, minimalnej emisji spalin, a równocześnie zapewnienie dobrych osiągów pojazdu. O ile w zimie układ chłodzenia ma zapewnić, aby silnik szybko nagrzał się do temperatury pracy, o tyle w lecie sytuacja jest odwrotna i wymagane jest obniżenie wzrastającej temperatury pracy, a płyn jest wystudzany w chłodnicy. Często zdarza się jednak, że podczas jazdy w trudnych warunkach (jazda w górach, samochód obciążony pasażerami i bagażem, a nawet jazda w korku w gorący dzień) temperatura płynu chłodzącego osiąga maksimum. W takim przypadku jedyną możliwością jest zjazd na pobocze i odczekanie, aż temperatura się obniży. Aby nie dochodziło do takich sytuacji warto -szczególnie w samochodach starszych- skontrolować układ chłodzenia.

O czym należy pamiętać?:

unnamed (1)

Płyn w układzie chłodzenia

Przyjęło się, że płyn sprawdzamy zimą. Są nawet specjalne mierniki, które wskazują czy płyn ma dobre własności zapobiegające zamarznięciu (co może skończyć się pęknięciem bloku lub głowicy silnika). Latem niewiele osób zwraca uwagę na jakość płynu i dość powszechna jest opinia, że można wlać nawet wodę. Tymczasem płyn, który produkowany jest na bazie glikolu etylenowego i licznych dodatków jak organiczne inhibitory, czy środki anty-pienne, wytwarza w układzie chłodzenia powłokę chroniącą przed przed korozją i kawitacją (o tym wzmiankujemy w punkcie o pompie płynu chłodzącego). Zabezpiecza również przed nadmiernym powstawaniem kamienia i osadu. Tym samym nie tylko skutecznie chroni przed przegrzaniem latem i zamarznięciem zimą (temp. krystalizacji zazwyczaj – 35⁰C), ale dodatkowo dba o całą jakość magistrali wodnej. Zazwyczaj okres eksploatacji płynu w układzie chłodzenia wynosi dla najlepszych produktów maksimum 5 lat lub 250 000 km (zalecenia dla firmy Mobil).

Ponieważ magistrala wodna w silniku nie jest idealnie czysta, dlatego warto podczas wymiany płynu dodatkowo przepłukać układ. Przeciwdziała to przegrzewaniu się chłodnicy i w ten sposób zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika. Preparat do płukania chłodnic może być stosowany we wszystkich typach chłodnic, niezależnie od rodzaju płynu chłodniczego i stopnia jego rozcieńczenia z wodą.

Sposób użycia zakłada wlanie preparatu do zimnej chłodnicy, przekręcenie gałki nagrzewnicy na maximum (aby przepływ medium czyszczącego był również przez nagrzewnicę), włączenie silnika i pozostawienie włączonego przez 15 – 20 minut. Następnie należy wyłączyć silnik, a po ostygnięciu spuścić płyn chłodniczy i płukać układ chłodzenia wodą, aż woda stanie się wolna od zanieczyszczeń. Potem zakręcić korek spustowy i zalać chłodnicę nowym płynem chłodniczym.

Pompa wodna

Pompa w układzie chłodzenia ma za zadanie wymuszać przepływ cieczy. Dzięki niej układ chłodniczy zaczyna działać zaraz po uruchomieniu samochodu, gdyż pompa cieczy chłodzącej jest napędzana przez pasek rozrządu lub pasek klinowy. Dzięki jej pracy płyn chłodniczy zaczyna krążyć po całym układzie chłodniczym pojazdu, specjalnymi kanałami we wnętrzu silnika omywa ścianki cylindrów i dociera do głowicy silnika, odbierając ciepło powstałe wskutek spalania mieszanki.

Jest to więc element którego wirnik pracuje zawsze gdy jest włączony silnik. Stąd też ulega normalnym procesom zużycia. Dlatego gdy pompa ma już kilka lat, a w lecie samochód „grzeje się”, warto sprawdzić jakie jest ciśnienie wytwarzane przez pompę. Wirnik pompy zmniejsza bowiem powierzchnię łopatek wskutek kawitacji (mikropęcherzyki powietrza w cieczy, uderzające w wirnik powodują mikro-ubytki materiału) i w pewnym momencie pompa, pomimo ładnego wyglądu zewnętrznego, może się okazać zbyt mało wydajna.

Termostat

Zadaniem tego elementu jest rozdzielanie dwóch obiegów małego i dużego. Początkowo, zaraz po uruchomieniu silnika, płyn omija chłodnicę i krąży po tzw. małym obiegu. Odpowiada za to właśnie termostat, który zasłania dopływ do przewodów chłodnicy i tym samym wymusza, aby płyn krążył tylko w kanałach silnika. Pozwala to szybciej nagrzać jednostkę, przez co szybciej jest poprawne smarowanie pracujących elementów (zimny olej nie wytwarza dobrego filmu olejowego) i szybko uzyskujemy optymalne warunki spalania. W chwili gdy płyn ma odpowiednią temperaturę, termostat otwiera dopływ płynu do chłodnicy i to powietrze z otoczenia, często dodatkowo wymuszone przez wentylator, odbiera ciepło i ochładza płyn.

Gdy termostat będzie wadliwy możemy mieć zarówno sytuację nadmiernego grzania płynu, jak i permanentnego niedogrzania układu w zimie.bmw-4891964_1920

Chłodnica

Chłodnica zbudowana jest z wielu rurek, umieszczonych pionowo lub poziomo na których krańcach są tzw wanienki. To właśnie płyn przepływając rurkami, z jednej wanienki do drugiej, podlega chłodzeniu powietrzem. Dodatkowo, aby była większa powierzchnia chłodzenia między rurkami, jest ożebrowanie z cienkiej blachy. Zapewnia to chłodnicy efektywne odprowadzanie ciepła i zwiększenie powierzchni, na której zachodzi proces wymiany ciepła z powietrzem. Musimy jednak pamiętać, że blaszki te są podatne na zabrudzenia, przez co mogą blokować przepływ powietrza. Dlatego przed dłuższym wyjazdem warto przepłukać z zewnątrz chłodnicę, dzięki czemu usuniemy zabite owady, liście, zaschnięte błoto itd. Ważne jednak, aby podczas tego czyszczenia nie używać wody pod ciśnieniem, bo zamiast udrożnić przepływ, powietrza pozaginamy blaszki i jeszcze bardziej go utrudnimy.

Gdy zadbamy o te cztery punkty układu chłodzenia, samochód powinien zapewnić nam bezawaryjną i bezstresową podróż nawet w gorącym klimacie

()



Wróć