Polacy doskonale znają się na medycynie, polityce i motoryzacji, Nie chcę podważać fachowości naszych rodaków w dwóch pierwszych dziedzinach. Z motoryzacją jest jednak raczej kiepsko. Prezentujemy badanie przeprowadzone odnośnie znajomości układów hybrydowych…

Samochody hybrydowe to obecnie oferta handlowa w wielu firmach. W Salonach PGD klienci mogą je znaleźć m.in. u dealerów marek Fiat, Ford, Hyundai, Jeep, Kia, Mitsubishi, Opel, Seat,  Suzuki czy Volvo. Niestety wiedza na temat hybryd jest zaskakująco niska.
Z raportu wynika, że 36% respondentów twierdzi, że wie, czym różnią się zwykłe hybrydy (HEV) od hybryd typu plug-in (PHEV). Równocześnie niemal 40% badanych myśli, że zwykłą hybrydę można ładować z gniazdka…

Hybryda typu plug-in a zwykła hybryda

Z punktu widzenia grupy Volkswagen, która oferuje kilka modeli z napędem hybrydowym typu plug-in (Skoda dwa modele, Seat dwa modele, VW  pięć modeli), zbadanie poziomu wiedzy Polaków na temat tego rodzaju napędu było niezwykle istotne.

Jak się okazuje, 36% respondentów twierdzi, że wie, czym różnią się zwykłe hybrydy (HEV) od hybryd typu plug-in (PHEV). 64% przyznaje otwarcie, że nie ma wiedzy, która pozwala odróżnić oba rodzaje napędów (41% – raczej nie; 23% – zdecydowanie nie). Ma to odzwierciedlenie w odpowiedziach na kolejne pytania.

  • Zdaniem 26% badanych, każdy samochód hybrydowy można ładować z zewnętrznego źródła, czyli np. z domowego gniazdka lub z publicznej ładowarki.
  • 13% uczestników badania twierdzi, że w ten sposób można ładować tylko zwykłą hybrydę,
  • a 14% – że ani HEV, ani PHEV nie można ładować w ten sposób.

Oznacza to, że 39% ankietowanych jest zdania, że zwykłą hybrydę można ładować z zewnętrznego źródła. Jedynie niespełna połowa (46%) respondentów wskazała poprawną odpowiedź, czyli hybrydę typu plug-in. Należy jednak założyć, że część z tych odpowiedzi jest wynikiem przypadkowego wyboru na chybił trafił. W końcu 64% badanych przyznało, że nie odróżnia obu rodzajów napędów. Potwierdzają to zresztą odpowiedzi na kolejne pytania.

Plug-in czy zwykła?

„Który rodzaj auta hybrydowego po wyczerpaniu zapasu prądu musi zostać podłączony do zewnętrznego źródła energii (np. do gniazdka lub ładowarki), żeby znów można było używać silnika elektrycznego?”.

Co trzeci ankietowany (33%) odpowiedział, że każdy samochód hybrydowy.

Mamy tu ciekawostę, gdyż co czwarty respondent (26%) jest zdania, że każda hybryda może być ładowana z zewnętrznego źródła. Innymi słowy, część ankietowanych jest zdania, że choć wszystkie hybrydy muszą być ładowane z zewnętrznego źródła, to nie można ich do tych źródeł podłączyć.

Tylko 15% badanych Polaków zdaje sobie sprawę, że bez doładowywania z gniazdka, silnik elektryczny może pracować w każdej hybrydzie. Doładowanie następuje wówczas m.in. za sprawą rekuperacji.

Odsetek ten jest zaskakująco niski, biorąc pod uwagę fakt, że na pytanie „Który samochód hybrydowy pozwala na ładowanie akumulatora silnika elektrycznego podczas jazdy?” 39% respondentów odpowiada zgodnie z prawdą, że „każdy samochód hybrydowy”. Jednocześnie 31% uważa, że podczas jazdy ładują się tylko hybrydy typu plug-in, 15% – że tylko zwykłe hybrydy, a kolejne 15% – że żaden samochód hybrydowy.

50 km na prądzie

Jaki rodzaj auta hybrydowego pozwala przejechać bez przerwy około 50 km wyłącznie na silniku elektrycznym?

  • Zdaniem niemal połowy ankietowanych Polaków (47%) potrafią to wszystkie hybrydy (i plug-in, i zwykłe)
  • 14% badanych jest zdania, że tylko zwykłe hybrydy
  • 8% – że żaden samochód hybrydowy
  • tylko 30% zaznacza hybrydy typu plug-in, co jest zgodne z prawdą

(wyniki nie sumują się do 100%, ponieważ wartości dziesiętne zostały zaokrąglone w dół).

Warto zauważyć, że w wielu przypadkach ilość prawidłowych odpowiedzi na pytania dotyczące cech hybryd nie osiąga 36%. A jest to część osób, które deklarują, że odróżniają hybrydy typu plug-in od zwykłych.

Ci, którzy deklarują, że się znają, też się mylą

Przeważająca grupa 64% respondentów deklarująca, że nie odróżnia hybryd typu plug-in od zwykłych hybryd, silnie wpływa na wyniki badania.

A biorąc pod uwagę odpowiedzi tylko tych badanych, którzy zadeklarowali, że zdecydowanie znają hybrydy (zadeklarowało to 8% badanych)? W tej grupie badanych odsetek prawidłowych odpowiedzi na wszystkie pytania jest co prawda największy, choć i tak jest zaskakująco mały.

Poniżej prezentujemy odsetek prawidłowych odpowiedzi we wspomnianej grupie ankietowanych:

  • Jaki rodzaj samochodu hybrydowego możemy naładować bezpośrednio z gniazdka lub za pomocą zewnętrznej ładowarki? 63% – tylko samochód hybrydowy typu plug-in.
  • Jaki rodzaj auta hybrydowego pozwala przejechać bez przerwy około 50 km wyłącznie na silniku elektrycznym? 46% – tylko samochód hybrydowy typu plug-in.
  • Który rodzaj auta hybrydowego po wyczerpaniu energii elektrycznej musi zostać podłączony do zewnętrznego źródła energii, żeby znów można było używać silnika elektrycznego? 24% – żaden samochód hybrydowy
  • Który samochód hybrydowy pozwala na ładowanie akumulatora silnika elektrycznego podczas jazdy? 59% – każdy samochód hybrydowy

Średnia prawidłowych odpowiedzi na powyższe pytania wynosi 48%.  Zatem tylko co druga osoba deklarująca znajomość tematu, potrafi prawidłowo ocenić cechy obu rodzajów napędu.

Poziom wiedzy polskich respondentów na temat samochodów hybrydowych jest zatem zaskakująco niski.

Metodologia badania Badanie zostało przeprowadzone przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1051 osób. Kwoty zostały dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Najnowsze badanie, będące opisywane w powyższym raporcie, zostało zrealizowane w dniach 5-8 lutego 2021 r. metodą CAWI.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis