Znany z tuningu Ferrari zespół Novitec trudni się także przerabianiem samochodów marki Fiat. Firma ta ma w swojej ofercie pakiet tuningowy do wściekłego malucha – Fiata 500 Abarth.

Wersja Abarth to nie tylko nazwa nawiązująca do legendarnej firmy. Od jakiegoś czasu rzeczywiście wozy ze skorpionem w logo są przygotowywane przez mechaników Abartha i wyróżniają się nie tylko wyglądem, ale też osiągami.

500 Abarth to taki Mike Tyson wśród bandy cherlawych wymoczków (zwykłe 500), a wóz Noviteca jest jak Tyson, który nawciągał się tego i owego. Ucha raczej Ci nie odgryzie, ale możesz dostać zakwasów od deptania po pedałach, gdy auto wyrywać Ci się będzie do ostrej jazdy.

2003 Fiat Marrakech – zapomniane koncepty

Zwykła „500” ma różne silniki, z których najskromniejszą wersję stanowi 68-konny motorek o objętości skokowej 1,2 l. W wersji Abarth samochód dysponuje prawie dwukrotnie większą, bo aż 135 KM – a tę zapewnia jednostka turbo o objętości 1,4 l. Dzięki niej małe „wozidełko” osiąga prędkość 205 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 7,90 s.

To prawda, że na niemieckim autobahnie prawie wszystko jest szybsze, a ciągniki siodłowe niewiele wolniejsze, ale w Polsce póki co dróg na miarę niemieckich autostrad się nie doczekaliśmy, a na tych co mamy i tak wszyscy jeżdżą znacznie wolniej.

Za to jeśli chodzi o miasto, to 500 Abarth będzie tu w swoim żywiole. Małe i zwinne auto wciśnie się niemal wszędzie (mniejsze dziury parkingowe są już tylko dla rowerzystów i Smartów), a poza tym z takimi osiągami można spokojnie poruszać się i w korkach i poza nimi. Tyle samochód seryjny.

Tymczasem „nakoksowany” Mike ma aż o 77 KM mocy więcej, czyli razem jest ich 212. Dodatkową moc udało się uzyskać po zastosowaniu pakietu NT4-Corse. W jego skład wchodzi m.in. większa turbosprężarka, sportowe filtry powietrza i układ wydechowy, nowe wtryskiwacze benzyny i świeża elektronika. Podniósł się też moment obrotowy, który wynosi teraz aż 325 Nm. To bardzo duża wartość jak na tak mały samochód.

Większa moc, to lepsze osiągi. Mały Fiat do 100 km/h rozpędza się aż o 1,10 s szybciej od fabrycznego Abartha, a jego prędkość jest o 18 km/h większa. Można powiedzieć, że tylko o 18 km/h. Tutaj na przeszkodzie stanęły chyba przełożenia skrzyni biegów. Najlepiej byłoby gdyby pojawił się w tym aucie 6. bieg. Wtedy prędkość maksymalna dochodziłaby zapewne do 240 km/h. Za te osiągi trzeba jednak zapłacić 3590 euro, a to niemało.

Ile wydamy na nowego Fiata Punto Evo?

Do mocniejszego silnika przyda się z pewnością sportowe zawieszenie. Do wyboru jest kilka zestawów, na których czele stoi Challange Corse. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się gwintowane zawieszenie z regulacją nie tylko wysokości, ale i charakterystyki pracy amortyzatorów. Trzeba za nie zapłacić 1479 euro.

Tuner zrezygnował ze zmian optycznych. I dobrze. W sumie nie wiem co można by jeszcze uwiesić do karoserii seryjnego Abartha. Są za to nowe felgi. Mniejsze mają rozmiar 17”, natomiast większe to 18-calowe obręcze ze stopów lekkich. Do tych ostatnich pasują opony 205/35 R 18. Za cały komplet trzeba wyłożyć 399 euro, co jest prawdziwą okazją.

Jedyne nad czym Novitec nie pomyślał, to nazwa dla wozu. Zamiast dać „Supersport” czy „Corsa”, które jednoznacznie kojarzą się z najwyższymi osiągami, mamy „Stufe 2”, które kojarzy się z przejechaniem ostrzem noża po porcelanowym talerzu.

Żeby móc pochwalić się takim, jak widoczny na zdjęciach samochodem, trzeba liczyć się z wydatkiem około 5500 euro (prawie 6000 euro, gdy zechcemy jeszcze dodać sobie dywaniki i inne drobne bajery z logo Noviteca). W zamian właściciel dostaje nietuzinkowy wóz – małego, wściekłego Mike’a – który chętnie rozprawi się z konkurentami na drodze.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1368 cm3
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 212 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 154,97 KM/l (seryjny – 98,68 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 325 Nm przy 3400 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe
  • Koła przednie: 8,0 x 18″
  • Koła tylne: 8,0 x 18″
  • Opony przednie: 215/35 R 18
  • Opony tylne: 215/35 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1035 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,88 kg/KM (seryjny – 7,67 kg/KM)
  • Długość: 3657 mm
  • Szerokość: 1627 mm
  • Wysokość: 1453 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2300 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,80 s
  • Prędkość maksymalna: 223 km/h

Poprzedni wpis Następny wpis