Po sukcesach z końcówki poprzedniego sezonu takiej decyzji należało się spodziewać. Zespół ABT CUPRA XE potwierdził swój udział w serii wyścigów samochodów elektrycznych Extreme E 2023. Team na ten sezon tworzą Nasser Al-Attiyah oraz Klara Andersson, którzy będą startować elektrycznym samochodem terenowym CUPRA Tavascan XE. Załogi startują oczywiście w barwach CUPRY, za to samochód w wielowarstwowym kolorze łączy dwie barwy – głęboki fiolet i neonową żółć.
Extreme E – ekstremalnie, ale w duchu zrównoważonego rozwoju
Wyścigi samochodów elektrycznych w formule Extreme E są odpowiedzią na kryzys klimatyczny. Formuła jest pierwszą tego typu inicjatywą w motosporcie, która zwraca uwagę na zagrożenia dla środowiska na całym świecie. Służy temu dobór lokalizacji wyścigów w miejscach charakterystycznych dla zanikających ekosystemów, tak, by przybliżyć wpływ zmian klimatycznych na środowisko. Zwracając uwagę na problem, inicjatywa zachęca do podjęcia działań w celu ochrony przyszłości naszej planety. Także w edycji Extreme E 2023 będziemy więc mieli (zrównoważone) połączenie ekscytujących wyścigów bezemisyjnych samochodów terenowych oraz edukacji klimatycznej. Działania mają służyć przyspieszeniu popularyzacji pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. Są więc kolejnym krokiem na drodze do zmniejszenia emisji CO2, a zatem osiągnięcia bardziej zrównoważonego stylu życia.
Równie interesujące i cenne jest jeszcze coś. Extreme E to mianowicie także jedne z nielicznych dużych zawodów motosportowych, w których uczestniczą zespoły złożone z kierowców różnych płci. Ta zasada regulaminu jest w pełni zbieżna z zaangażowaniem marki CUPRA w równouprawnienie. Wszystko to są powody, dla których CUPRA jest częścią Extreme E od samego początku funkcjonowania serii. CUPRA jako pierwsza marka motoryzacyjna ogłosiła swój udział w serii, w połączeniu z ABT Sportsline jako głównym partnerem zespołu.

ABT CUPRA XE – nowości przed Extreme E 2023
Kto pamięta nasze relacje ze startów w minionym sezonie, wie, że bez perturbacji się nie obyło. W wyścigu w Chile Jutta Kleinschmidt odniosła kontuzję podczas treningu i musiała ją zastąpić zawodniczka World Rallycross Klara Andersson. Debiutantka bardzo udanie zastąpiła utytułowaną koleżankę, bo wprowadziła zespół na trzeci stopień podium. W finałowych zawodach było już znakomicie, bo zespół ABT CUPRA XE wieńczące serię wyścigi Energy X Prix w Urugwaju wygrał. Z tego między innymi powodu zakładaliśmy, że ABT CUPRA XE będzie kontynuował swoją misję. Ważniejszym powodem była tu jednak konsekwencja w dążeniu do celu tak marki CUPRA, jak i kierowców zespołu.
– W drugim sezonie zdecydowanie lepiej zrozumieliśmy, jak najlepiej pracujemy jako zespół. Zakończyliśmy go serią dobrych wyników i chcemy to kontynuować. Nasz cel jest jasny: jesteśmy tutaj, aby walczyć o tytuł. Dzięki dołączeniu Klary do zespołu mamy większe szanse na zwycięstwo w wyścigach. Nie mogę się doczekać, kiedy znów zobaczę, jak ona i Nasser rywalizują z pozostałymi zespołami o podium – powiedział Xavi Serra, szef CUPRA Racing. Pierwszy wyścigowy weekend sezonu Extreme E zaplanowano na 11 i 12 marca w Arabii Saudyjskiej.
Na sezon Extreme E 2023 samochód zespołu ABT CUPRA XE otrzymał nowe szaty – wielowarstwowy kolor malowania, łączący głęboki fiolet i neonową żółć. Nowe barwy są inspirowane konceptem UrbanRebel, samochodem Formuły E – ABT CUPRA GEN3 oraz CUPRĄ e-Racer. Terenowy samochód wyścigowy (oczywiście całkowicie elektryczny) nawiązuje do języka stylistycznego, który ma być używany w przyszłej produkcji seryjnej CUPRY Tavascan. Drugi w pełni elektryczny model marki, który jest projektowany w Barcelonie, ma wzbogacić ofertę wszystkich CUPRA Studio w 2024 roku.
Waldemar Sadowski