Mustang Mach-E kobiecy samochód roku

Redakcja zaprosiła mnie, żebym gościnnie, z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, w tymże dniu była wydawcą bloga, informację wybrała i opublikowała. Można utyskiwać, że okazjonalne zaproszenie tylko potwierdza stereotypy na temat kobiet w motoryzacji, ale narzekanie nie jest w babskim stylu. Same wybrałyśmy, a mam wiele przykładów pań, które świetnie piszą o motoryzacji albo i np. uczą facetów, jak prowadzić motocykl. Nie zmienia to faktu, że na stwierdzenie „kobiecy samochód roku”, z powodu przymiotnika „kobiecy” reaguję alergicznie. Czy jednak nie za ostro? Bo tytuł może i utrwala stereotyp, ale tu trzeba odrobinę się wczytać.

Mustang Mach-E – Kobiecy Światowy Samochód Roku 2022 w kategorii dużych aut

I już nazwa modelu cieszy, bo energicznie stereotyp łamie. Kiedyś kobiecym samochodem roku był Ford Festa, bo „łatwo nim manewrować i łatwo go zaparkować”, bla, bla, bla. Kiedy faceci coś zrozumieli, zaczęli nam wmawiać, że ulubionym autem kobiety jest taki na przykład (zostajemy przy marce) Ford Ranger. Aby wyjaśnić nam dlaczego, mówili, że „zapewnia bezpieczeństwo, dobrą widoczność i można nim wjeżdżać na krawężniki”. Bla, bla, bla. Ale przecież oni nie muszą nam niczego wyjaśniać. Po pierwsze my dobrze wiemy, że najlepszym samochodem dla kobiety jest ten, który jej się akurat podoba. Po drugie – chętnie zmieniałybyśmy swoje cztery kółka co sezon, jak strój kąpielowy. Nie decydujemy się jednak co roku na „samochód roku”, bo jesteśmy bardziej racjonalne niż panowie.

Wyjaśniłam, więc możemy przejść do sedna. Mustang Mach-E do swojej kolekcji nagród i wyróżnień dodał kolejne – tytuł Kobiecy Światowy Samochód Roku w kategorii dużych aut. Co ważne – bo też modyfikujące mój pierwotny, oparty na nikłej przesłance, punkt widzenia – o tytule zadecydowały tylko kobiety. Tytuł Women’s World Car of the Year (WWCOTY) to jedyna międzynarodowa nagroda przyznawana wyłącznie przez dziennikarki pracujące w branży motoryzacyjnej. To jury potwierdziło różne męskie i mieszane wybory, których nie będziemy powtarzać, bo nie tak dawno redakcja pisała, że Mustang Mach-E to samochód roku w wersji multi. A po miłych przejażdżkach możemy stwierdzić, że i ta nagroda mu się po prostu należała.

Z drugiej strony można by było zwrócić uwagę na dwuznaczność przymiotnika „kobiecy”. Przecież nie chodzi o to, że jest właściwy kobiecie. Tymczasem mamy przecież teraz ważniejsze problemy.

Kobiecy problem roku

Dla wszystkich o niebo ważniejsze są teraz inne sprawy i rozstrzygnięcia, tym bardziej dla nas, które jesteśmy z Marsa. Skoro mam możliwość przedstawienia kobiecego punktu widzenia, to z niego skorzystam, choć oczywiście problem nie jest tylko kobiecy.

Cieszę się, że – jak zobaczyłam na blogu – Grupa PGD wykazuje aktywną solidarność z Ukrainą. Na uwagę zasługuje też, że branża planuje długofalowe działania, których wyrazem jest mapa pomocy przygotowywana przez Związek Dealerów Samochodów. To jednak działalność humanitarna, bliższa Wenus, a w obecnej sytuacji niezbędny jest oręż (także) gospodarczy, dlatego są też fakty innego rodzaju, które cieszą szczególnie.

Najpierw Ford Motor Company ogłosił, że wstrzymuje działalność w Rosji i tak już wygaszaną w ostatnich latach. Teraz firma zawiesiła współpracę w ramach spółki joint venture produkującej samochody dostawcze na rynek lokalny. Ze skutkiem natychmiastowym i do odwołania. Podobnie zdecydowały dotąd Toyota i Volkswagen.

W tym samym duchu postąpił też Nissan, który zdecydował o wstrzymaniu produkcji w Petersburgu. A tu mamy już grubszą sprawę, bo w Rosji produkowane są modele X-Trail, Murano, Terrano, Qashqai oraz Pathfinder. Na polski (europejski) rynek one co prawda nie trafiają, ale dla firmy straty są duże. Cóż to jednak dziś znaczy…

No właśnie. Wszyscy mamy świadomość kolejnych przerwanych ogniw w łańcuchach dostaw i perturbacji z produkcją samochodów. Na dodatek już odczuwamy (i dłużej niż krócej będziemy odczuwać) wzrost cen paliw. Są jednak rzeczy, które dotykają nas do żywego i jest sprawa najważniejsza.

Podsumowując, chce życzyć Paniom i Panom, żebyśmy mogli w przyszłym roku przeczytać: Samochód Roku 2023 to produkowany w Ukrainie…

Renata Sadowska

Mustang Mach-E kobiecy samochód roku
Poprzedni wpis Następny wpis