Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Dlaczego samochody Alfa Romeo jeżdżą tak dobrze? – elektronika [cz.3]

alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_9

Elektronika w samochodach ma istotny wpływ na ich zachowanie na drodze. Współczesne auta właśnie dzięki elektronice potrafią przełamać granice niegdyś odległe. Kontrola przyczepności, sił fizycznych czy wszechstronność są dziś na takim poziomie, jakiego nie wyobrażano sobie kilkanaście lat temu. Przykładem są samochody Alfa Romeo.

Tam gdzie kończy się przyczepność, tam zaczyna się wypadek. Tak można było powiedzieć kilkanaście lat temu. Obecnie, tam gdzie kończy się przyczepność, do akcji wkracza mechanika sterowana elektroniką. Tak doskonała, że utrata przyczepności nie jest już problemem, a nawet bywa pożądana. Jak to możliwe?

Ot choćby system Torque Vectoring, jeden z najbardziej zaawansowanych systemów technologicznych opracowanych przez inżynierów Alfy Romeo. Składa się z dwóch sprzęgieł sterowanych elektromechanicznie, zintegrowanych z tylnym dyferencjałem. Umożliwia rozdzielanie momentu obrotowego niezależnie na każde z tylnych kół, ułatwiając jazdę nawet w trudnych warunkach pogodowych. Dzięki interakcji z Chassis Domain Control, system ten poprawia sterowność, bezpieczeństwo i kontrolę trakcji.

Active Torque Vectoring system

Active Torque Vectoring system

Teraz przełóżmy to na bardziej ludzki, zrozumiały język. Wyobraźcie sobie, że na śliskiej nawierzchni kierowca w zakręcie przesadził z prędkością. Każde auto, bez wyjątku, staje się wówczas podsterowne, a pogłębienie skrętu tylko pogarsza sytuację. Alfa Romeo Giulia i Stelvio zostały tak skonstruowane, że przy odpowiednim ruchu kierownicy i dodaniu gazu, przejdą łagodnie w poślizg czterokołowy lub pożądaną nadsterowność, ale nie każdy kierowca będzie miał odwagę i umiejętności, by to zrobić.

Dlaczego samochody Alfa Romeo jeżdżą tak dobrze? – napęd Q4 i system Q2 [cz. 2]

Dzięki Torque Vectoring jest to dużo łatwiejsze, ponieważ moment obrotowy zostanie przeniesiony na koło napędowe znajdujące się po zewnętrznej stronie łuku, przez co samochód znów stanie się sterowny. Nadsterowny, ale tylko w takim zakresie, jaki jest potrzebny. Nie ma konieczności „zakładania kontry”. Po prostu podsterowność zostaje stłumiona w zarodku. Jeżeli kierowca ma więcej odwagi i umiejętności, może poślizg zamienić w swojego sprzymierzeńca. Dodając gazu otrzyma dokładnie to, czego potrzebuje – lekkie wychylenie tylnej osi na zewnętrzną zakrętu przy zachowaniu maksimum kontroli nad jej ruchem. Dzięki temu wyjdzie z łuku szybciej, ale i bezpieczniej.

alfa_romeo_giulia_veloce_q4_24

Co więcej, Torque Vectoring w samochodach Alfa Romeo działa nie tylko przy dodaniu gazu, ale także bez gazu czy podczas hamowania. Wówczas jego działanie opiera się o układ hamulcowy – koła po wewnętrznej stronie łuku zostają przyhamowane (lub przyhamowane mocniej), co sprawia, że auto naturalnie „dokręci się” do zakrętu. Jest to podobne do działania napędów pojazdów gąsienicowych.

Aktywne zawieszenie i CDC

alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_nring_95

Pisałem o tym już w pierwszej części artykułu, ale wspomnę raz jeszcze, że dzięki elektronicznie sterowanym amortyzatorom kierowca może sam wybrać, czy zawieszenie ma być sztywniejsze czy bardziej komfortowe, a zakres sił tłumienia jest większy niż w klasycznych, pasywnych tłumikach. Co więcej, elektronika sama może dobierać odpowiednie ustawienie do warunków panujących na drodze oraz stylu jazdy kierowcy. Wszystkim zarządza selektor DNA oraz elektronika systemu Alfa Chassis Domain Control.

Dlaczego samochody Alfa Romeo jeżdżą tak dobrze? – zawieszenie [cz.1]

Alfa Chassis Domain Control to nic innego jak „mózg” samochodu, kontrolujący całą jego elektronikę pokładową. System ten zarządza działaniem różnych elementów, takich jak selektor Alfa DNA Pro, system Torque Vectoring, napęd Q4, czy aktywne zawieszenie. Przydziela każdemu z nich precyzyjne zadania, aby zoptymalizować osiągi i zwiększyć przyjemność czerpaną z jazdy.

alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_802

Ideą stworzenia CDC było poprawienie mechanicznych walorów samochodu, a nie udoskonalenie ich tam, gdzie były niedoskonałe. Cała elektronika pokładowa czuwająca nad właściwościami jezdnymi ma zupełnie bezinwazyjnie wspomóc kierowcę w osiągnięciu najwyższej możliwej satysfakcji z prowadzenia Alfy Romeo, a nie naprawiać jego błędy czy symulować rzeczy, których nie potrafi zrobić.

 

Jeżeli więc doprowadzisz do poślizgu nadsterownego i w pełni go kontrolujesz, to nawet tradycyjny system stabilizacji toru jazdy nie będzie ci w tym przeszkadzał. Aż do momentu, gdy CDC nie stwierdzi, że z twojej strony brakuje kontroli. To dlatego możesz jeździć Alfą Romeo i nigdy nie potrzebować wyłącznika systemu ESC. To dlatego nawet go nie zamontowano w standardowych modelach.



Wróć