Najnowszy film
Dlaczego samochody Alfa Romeo jeżdżą tak dobrze? – napęd Q4 i system Q2 [cz. 2]

alfa_romeo_giulia_quadrifoglio_116

O tym jak duży wpływ na prowadzenie może mieć napęd na cztery koła – zwłaszcza teraz, w okresie zimowym – wie każdy, kto mógł skosztować jazdy takim samochodem. Alfa Romeo jest jednym z tych producentów, którzy oferują to rozwiązanie od dawna i jednocześnie stara się podnieść radość z jazdy, jaka z tego wynika. Dowiedzcie się jak działa napęd Q4 w modelach Giulia i Stelvio, a także system Q2.

Napęd na cztery koła w większości sytuacji drogowych jest… nieprzydatny. Wystarczy sprawne zawieszenie i dobre opony. Jeżdżąc zupełnie zwyczajnie, najwyżej zimą, gdy spadnie śnieg, poczujemy zalety systemu 4×4. Jednak nie każdy samochód jest zwyczajny, nie każda jazda musi być zwykła.

Dlaczego samochody Alfa Romeo jeżdżą tak dobrze? – zawieszenie [cz.1]

Samochody Alfa Romeo wprost zachęcają do dynamicznej jazdy. Czy to kręta droga czy długa prosta, kierowca Alfy zawsze ma chęć wcisnąć gaz w podłogę lub nie ma chęci wciskać hamulca przed łukiem. Wówczas, gdy przełamuje pewne granice, zrywa przyczepność opon, a poślizg powoduje, że auto z dobrym napędem na cztery koła wydaje się dziecinnie łatwe w prowadzeniu. Pod jednym warunkiem – że jest to system, który został stworzony do dynamicznej jazdy.

alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_71

Jakie to rozwiązanie? Na pewno nie takie, w którym przednia oś napędza samochód, a tylna włącza się w miarę potrzeb. Stały napęd na cztery koła jest znacznie lepszy, ale też ma swoje wady. Jest to bowiem rozwiązanie przeznaczone raczej do pokonywania śliskich odcinków drogi w sposób bezpieczny, co skutkuje zwykle podsterownością.

Lepiej, gdy rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie jest stały, ale z przewagą tylnej. Dlatego w wielu samochodach sportowych, mechanizm różnicowy jest tzw. niesymetryczny, czyli przykładowo na tylną oś trafia ok. 60 proc. momentu obrotowego. Wówczas łatwiej uzyskać przyjemną, sportową charakterystykę nadsterowną. Jednak nie od dziś wiadomo, że auto sportowe z krwi i kości, a także takie, które daje najwięcej frajdy, to tylnonapędowe. Jest jednocześnie wymagające. A co gdyby samochód był co do zasady tylnonapędowy, ale z możliwością szybkiego dołączenia przedniej osi, która pełniła by rolę pomocnika, gdy napęd na tył nie wystarcza? To idealny układ napędu na cztery koła dla samochodu sportowego. Takim rozwiązaniem jest najnowsze wcielenie Q4.

Co to jest system Q4?

System Q4 najnowszej generacji, zastosowany w modelach Giulia i Stelvio, utrzymuje samochód z tylnym napędem tak długo, dopóki nie zbliży się on do limitu przyczepności lub w zależności od konkretnego żądania kierowcy, nie zamkną się sprzęgła znajdujące się w skrzynce rozdzielczej. Wówczas na przód przeniesie się do 50 proc. momentu obrotowego za pośrednictwem pakietu sprzęgieł w czasie krótszym niż 150 ms. Taki rozdział jest już maksymalny, co oznacza, że Alfa Romeo nigdy nie będzie samochodem, w którym większość momentu trafia na przód. Tym samym, w każdej konfiguracji (ustawienie trybu DNA) Alfa Romeo jest samochodem neutralnym lub nadsterownym – nigdy podsterownym – co pozwala czerpać czystą przyjemność z jazdy. Warto w tym miejscu jeszcze podkreślić, że przedni i tylny dyferencjał mają inne przełożenia, co w sposób czysto mechaniczny minimalizuje podsterowność przy dodaniu gazu. W samochodach linii Quadrifoglio zastosowano dodatkowo szersze ogumienie z tyłu.

Skrzynka rozdzielcza napędu Q4

Skrzynka rozdzielcza napędu Q4

Układ napędowy Q4 został zaprojektowany do dynamicznej, długotrwałej jazdy na śliskiej nawierzchni, a także do ostrej jazdy po torze wyścigowym. W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań z osią dołączaną, napęd Q4 nie ma tendencji do przegrzewania się. Ponadto, jest lekki i kompaktowy. Całkowity wzrost masy układu napędowego z systemem Q4 w porównaniu do systemu tradycyjnego, wliczając w to półosie napędowe i olej, to mniej niż 50 kg, co stanowi wzorcową wartość w tym segmencie.

Samoblokujący mechanizm różnicowy Q2

Samochody Alfa Romeo mogą zostać doposażone w opcjonalny tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Q2. Niezależnie od tego, czy wybierzecie Alfę z napędem Q4 czy tradycyjnym napędem tylnym. Jest to system samoblokujący z 1,5-stopniowym pakietem sprzęgieł, taki jak często stosuje się w motorsporcie.

Tylny dyferencjał Q2

Tylny dyferencjał Q2

Taki mechanizm różnicowy jeszcze mocniej uwydatnia sportowy charakter i właściwości jezdne Alfy Romeo, a także poprawia stabilność w łuku oraz ułatwia jazdę w kontrolowanym poślizgu. Wpływa pozytywnie na trakcję podczas przyspieszania na nawierzchni o niewystarczającej przyczepności.

Samoblokujący tylny mechanizm różnicowy jest dostępny w opcjonalnych pakietach poprawiających właściwości jezdne. W modelu Giulia w pakiecie Performance Plus wraz z aktywnym zawieszeniem oraz łopatkami pod kierownicą do manualnej zmiany biegów lub w pakiecie Performance tylko z aktywnym zawieszeniem. Alfa Romeo Stelvio ma tę opcję tylko w pakiecie Performance Plus.

Moje wrażenia z jazdy Alfą Romeo Q4

Jeździłem dwoma modelami Alfy Romeo – Giulią i Stelvio – z benzynowymi silnikami o mocy 280 KM i napędem na cztery koła, który uważam, za fenomenalny. Dopiero gdy dojdzie już do głębszego poślizgu czuć, że to jednak nie jest tylnonapędowy samochód. Alfy Q4 prowadzą się bajecznie i dziecinnie łatwo. Dzięki dobrej trakcji oraz bezpośredniemu układowi kierowniczemu, a także dzięki niskiej masie własnej. To bez wątpienia samochody wciągające i uzależniające od jazdy. Do tego bezpieczne, nad czym czuwa odpowiednio skalibrowana elektronika. Ale na ten temat napiszę więcej w trzeciej części poświęconej właśnie zagadnieniu elektroniki, mającej wpływ na prowadzenie.

Zobacz moje testy samochodów Alfa Romeo:

 



Wróć