Wszystkie Mitsubishi z wyjątkiem modelu Carisma 1,8 GDI 125 KM można z pełnym spokojem tankować benzyną E10. Pewne wątpliwości można mieć w przypadku modeli zasilanych LPG. Wystarczy jednak pamiętać o większej higroskopijności benzyny E10, zachować odrobinę dbałości i przechodzić na zasilanie silnika benzyną powiedzmy raz w miesiącu. I na tym moglibyśmy zakończyć dywagacje dotyczące rozterek „Do jakich aut nie można tankować E10?” oraz „Gdzie sprawdzić, czy do mojego samochodu mogę tankować benzynę E10?”.
O co ten szum wokół benzyny E10
Dbające o klikalność media narobiły rabanu pod hasłem: „Kierowców czeka wielka zmiana”. „Koniecznie sprawdź, czy możesz tankować nowe paliwo” albo „Czy benzyna E10 nie uszkodzi silnika Twojego auta?” – pisały z wykrzyknikami. Mało kto pewnie zwrócił uwagę, że na drzwiach wejściowych do salonów samochodowych są okrągłe naklejki E5, E10…, będące wyraźnym oznaczeniem. Za to każdy może popatrzeć na naklejkę koło wlewu paliwa swojego samochodu (jak na zdjęciu tytułowym) i będzie wiedział. Jednak nie każdy, bo naklejki E10 pojawiały się w okolicach wlewów paliwa najwcześniej od roku 2018. Co zatem zrobić w takiej sytuacji, w której samochód stary nie jest, a naklejki nie ma? Koła ratunkowe widzę tylko dwa: Pierwsze – Telefon do przyjaciela – doradcy w serwisie Mitsubishi; Drugie – Pytanie do publiczności. Z opcją „Pół na pół” raczej nikt nie będzie chciał zaryzykować, a zamiana pytania nie wchodzi w rachubę. A i na odpowiedź publiczności nie ma co liczyć ze względów technicznych.
Przyjaciel, którym jest doradca serwisu Mitsubishi, wie co potrzeba, bo sprawdził to na oficjalnej liście. A trzeba wiedzieć tylko, że jednym modelem Trzech Diamentów, który będzie miał niestrawności po zatankowaniu benzyny E10, jest wspomniana Carisma. Ta konkretna jej wersja, jedyna z bezpośrednim wtryskiem benzyny – 1,8 GDI 125 KM, była produkowana w latach 1997-2000. Odległość lat produkcji problematycznego modelu symbolicznie pokazuje odległość od problemu użytkowników samochodów młodszych niż dwudziestoletnie. Przynajmniej jeśli chodzi o samochody marki Mitsubishi, bo są marki, w których sytuacja nie wygląda aż tak dobrze. Mariusz Wróbel, kierownik serwisu Mitsubishi Japan Motors w Warszawie przypomina przy okazji, jak to było z wprowadzeniem benzyny B5. – Kto jeszcze pamięta dyskusje wokół maksymalnej zawartości biokomponentów w paliwie, pamięta, że 5% było wartością ustaloną jako poziom powszechnie akceptowany. Ale już dwadzieścia lat temu pojawiały się głosy, że nowoczesne silniki efektywnie spalą nawet 10% biokomponentów – przypomina Mariusz Wróbel.
Jedyne uzasadnione wątpliwości dotyczące benzyny E10
Nie bagatelizuję problemu i nie mam zamiaru tego robić, bo to fachowcy gremialnie uspakajają. Zgodni są jednak, że pewną dozę rozwagi powinni zachować użytkownicy samochodów zasilanych gazem. To dlatego, że bioetanol jest bardziej higroskopijny niż etanol, czyli przyciąga więcej wilgoci do baku.
– Jeśli jeździmy głównie na LPG, a po to mamy instalację, żeby z niej korzystać, to w baku zazwyczaj mamy mało benzyny. Niewielki poziom paliwa zimą może doprowadzić do większego skraplania a baku wilgoci – objaśnia szef serwisu Mitsubishi. – Bo wraz z utlenianiem się etanolu z paliwa wytrącają się dodatki oraz różne zanieczyszczenia. Zdaniem Mariusza Wróbla nie będzie problemu, jeśli przed przełączeniem na gaz od czasu do czasu przepalimy silnik benzyną. Jak rozumieć jednostkę czasu „od czasu do czasu”? – Tak samo jak rozumieć niski poziom benzyny E10 w baku, czyli umownie. Proszę jednak raz w miesiącu trochę benzyny E10 z baku pociągnąć – podpowiada szef warszawskiego serwisu Mitsubishi. – Albo na zimę zatankować benzynę o zawartości 98 oktanów.
W przypadku posiadaczy Mitsubishi ilość założonych instalacji LPG, które nie lubią benzyny E10 będzie raczej śladowa. Samochody palą na tyle rozsądnie, że instalacje gazowe w Mitsubishi się nie rozpowszechniły. Nawet jeśli marka sama podsuwała propozycje instalacji LPG do swoich samochodów. A tak mieliśmy kilkanaście lat temu z modelami Colt oraz Space Star. Na pewno od wszelkich wątpliwości wolne są Mitsubishi w aktualnej ofercie, także oczywiście te z wyprzedaż rocznika. Jeśli jakichś wątpliwości nie rozwiałem, to proszę dzwonić do przyjaciela.
Radek Pszczółka
Zdjęcia: Mitsubishi, Rudolf Striker – Wikimedia,