Fiat Hybryda? Zapewne dla wielu jest to zaskoczenie, ale obecnie hybrydowe modele są już w każdym typoszeregu włoskiej firmy. W ofercie handlowej właśnie pojawiły się modele 500X Hybrid i Tipo Hybrid.
Elektryfikacja gamy Fiata rozpoczęła się wraz z 500 Hybrid i Pandą Hybrid. Następnie przyszedł czas na nowego Fiata 500 z silnikiem elektrycznym. Obecnie na rynku debiutują modele 500X i Tipo, z nowym napędem hybrydowym 48 V. Tym samym Fiat ma hybrydy we wszystkich oferowanych wersjach.
Fiat Hybryda, czyli różne rodzaje hybryd.
Układy hybrydowe wcale nie muszą oferować dużego akumulatora, jak klasyczne wersje HEV. Jest szansa niskim kosztem „doposażyć” klasyczny silnik, aby ograniczyć zużycie paliwa i obniżyć emisję spalin. Co ważne, koszt tej wersji nie wrasta jak w przypadku klasycznej hybrydy.
Ponieważ zaś Fiat zawsze realizował proste, tanie i skuteczne rozwiązania, także w tym wypadku wybrał taką opcję.
Tajemnica walorów eksploatacyjnych modeli 500X Hybrid i Tipo Hybrid tkwi w synergii 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra, generującego moc 130 KM i moment obrotowy 240 Nm, oraz 48-woltowego silnika elektrycznego o mocy 21 KM. Układ jest kontrolowany przez nową 7-biegową, dwusprzęgłową, skrzynię automatyczną.
Dzięki zastosowanej technologii hybrydowej, praca silnika FireFly jest wspomagana przez silnik elektryczny BSG (wpięty w układ paska rozrządu i działający zarówno jako silnik i generator).
Zapewnia to cichy, w 100% elektryczny rozruch, oraz przez silnik elektryczny poprawiający wydajność i dynamikę pojazdu, umożliwiając również jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym.
To proste rozwiązanie sprawia, że hybrydowy model prowadzi się jak „zwykły” samochód z tradycyjnym silnikiem. Jednocześnie jednak ta hybryda często wykorzystuje silnik elektryczny, odłączając całkowicie silnik benzynowy. W efekcie silnik spalinowy, może pozostać nieaktywny nawet przez 47% czasu. Podczas jazd jedynie w cyklu miejskim, wartość ta wzrasta nawet do 62%.
W rezultacie, nowa 48-woltowa hybryda to silnik benzynowy, który w cyklu miejskim (WLTP) zużywa mniej paliwa niż diesel.
Fiat Hybryda, czyli imponujące osiągi modeli 500X Hybrid i Tipo Hybrid
Atutami tych wersji są nie tylko niskie spalanie. Są to również najbardziej efektywne modele w gamie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 9 sekund (Tipo) i 9,4 sekund (500X). Jest to możliwe gdyż silnik elektryczny dostarcza moment obrotowy praktycznie natychmiastowo, wspomagając silnik spalinowy i optymalizując jego osiągi. Łagodzi efekt „turbodziury” i poprawia reakcję pedału przyspieszenia.
Jazda z napędem elektrycznym
Korzyści płynące z zastosowania napędu hybrydowego w obu nowych modelach są wielorakie:
- rozruch w trybie w 100% elektrycznym jest płynny, cichy i bez strat benzyny.
- kontynuowanie jazdy w trybie całkowicie elektrycznym, w zależności od zapotrzebowania na moc i poziomu naładowania akumulatora („e-launch”).
- wykorzystywane przy serii krótkich, powtarzających się ruchów do przodu bez naciskania pedału gazu, na przykład w korku
- można również zaparkować w trybie w 100% elektrycznym, na pierwszym lub wstecznym biegu („e-parking”).
Bezpieczna jazda z systemami ADAS
Modele 500X Hybrid i Tipo Hybrid są również liderami w swoich segmentach pod względem zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które ułatwiają prowadzenie samochodu i zapobiegają potencjalnym zagrożeniom.
Do głównych elementów wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa należą:
- „Attention Assist” (System wykrywania zmęczenia kierowcy) – wykrywa wczesne oznaki zmęczenia kierowcy, analizując ruchy boczne samochodu i ostrzega, zalecając kierowcy postój,
- Autonomous Emergency Brake” (System autonomicznego hamowania awaryjnego) – hamuje automatycznie, aby uniknąć lub ograniczyć skutki kolizji,
- „Traffic Sign Recognition” (Funkcja rozpoznawania znaków drogowych)- rozpoznaje maksymalną prędkość dozwoloną na drodze, po której porusza się samochód,
- „Intelligent Speed Assist” (Inteligentny ogranicznik prędkości) – dostosowuje prędkość do ograniczeń wskazanych przez znaki drogowe,
- „Lane Control” (System kontroli pasa ruchu) – pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu
- „ Adaptive High Beam” (Adaptacyjne światła drogowe) – zapewnia lepszą widoczność podczas jazdy nocą, poprzez automatyczne włączanie świateł drogowych, gdy przeciwległa strona jezdni jest pusta,
- „Blind Spot Assist” (System kontroli martwego pola) – wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola i ostrzegania o przeszkodach.
Zamówienia na Fiata 500X Hybrid i Tipo Hybrid, które produkowane są odpowiednio w zakładach w Melfi we Włoszech i w Tofas w Turcji, już ruszyły.
Ceny na rynku polskim
Nowe, zelektryfikowane wersje popularnych modeli Fiata otrzymały atrakcyjne ceny. Crossover 500X z napędem hybrydowym w najtańszej wersji Cross z nadwoziem hatchback kosztuje 112 700 zł. Za wersję Dolcevita z otwieranym dachem również w wersji Cross trzeba zapłacić 124 500 zł.
Wersja hybrydowa modelu Tipo City Cross w odmianie hatchback to wydatek 106 900 zł, a w wersji kombi 117 100 zł. W nadwoziu kombi dostępna jest też tańsza wersja City Life za 112 600 zł.