Fotele są ważnym elementem wpływającym na samopoczucie osób podróżujących samochodem. Wygodny fotel ma kluczowe znaczenie dla komfortowej, relaksującej jazdy. Dlatego inżynierowie Opla korzystają z pomocy lekarzy ortopedów, którzy opracowują fotele zapewniające prawidłowe podparcie kręgosłupa i miednicy. Wyroby te otrzymują certyfikat AGR i stąd oznaczenie fotele AGR.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że fotele samochodowe to prawdziwe dzieła sztuki inżynierskiej. Zbudowane są z lekkich materiałów i specjalnej gąbki, ale także z wielu dodatkowych urządzeń. Należą do nich m.in. układy ogrzewania, silniczki elektryczne odpowiadające za regulację ustawień itd. Nowoczesne fotele przystosowano też dla użytkowników o różnym wzroście i tuszy. Badania wykazały, że populacja ludności w Europie znacznie różni się budową. O ile statystyczny Niemiec czy Holender ma ponad 180 cm wzrostu, to mieszkaniec Portugalii ma o 10 cm mniej. A przecież samochody są produkowane masowo i muszą spełniać wymogi ergonomiczne wszystkich nabywców. Ergonomia w samochodzie to bowiem znacznie więcej niż tylko dobre samopoczucie. Ergonomia oznacza również bezpieczeństwo. Wygodny, przyjazny dla pleców fotel zapobiega zmęczeniu podczas podróży. W razie wypadku zapobiega zaś urazom kręgosłupa, utrzymując pasażera w odpowiedniej pozycji.
AGR to nie tylko samochodowe fotele
Na początek warto wspomnieć o niemieckim Stowarzyszeniu AGR – „Aktion Gesunder Rücken” (niem. kampanii na rzecz zdrowych pleców). Promuje ono badania nad profilaktyką bólu pleców i przyznaje znak jakości AGR, czym wyróżnia się produkty szczególnie przyjazne dla pleców. Certyfikat AGR przyznawany jest każdemu produktowi codziennego użytku o ergonomicznym znaczeniu. Stąd też mają go m.in.:poduszki pod szyję, łóżka, foteliki samochodowe, meble biurowe, tornistry, chodziki, buty, czy narzędzia ogrodnicze.
W roku 2003 Opel wprowadził w modelu Signum ergonomiczne fotele z atestem AGR. Fotele pretendujące do atestu AGR musiały wówczas spełnić cztery podstawowe wymogi dotyczące: czterokierunkowej regulacji podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa (do przodu, do tyłu, w górę i w dół), pochylanego siedziska, regulacji jego długości, a także bocznego podparcia na poziomie siedziska i oparcia.
Pierwsze fotele AGR i stała współpraca ze stowarzyszeniem
Fotele AGR po raz pierwszy pojawiły się w Oplu Signum. Tym samym Opel został pierwszym wielkoseryjnym producentem samochodów, który otrzymał atest AGR dla montowanych przez siebie foteli. Atest AGR oznaczał, że fotele montowane w samochodach marki Opel są ergonomiczne i gwarantują najwyższy komfort siedzenia i podparcia pleców w trakcie długich podróży. Dzięki licznym opcjom regulacji kierowca może optymalnie ustawić fotel. W efekcie nie odczuwa zmęczenia i bólu pleców nawet po wielu godzinach jazdy.
Obecnie, ultranowoczesne i bardzo popularne fotele Opla, projektowane z wykorzystaniem dwudziestoletniego doświadczenia i w ścisłej współpracy z AGR można zamówić do wielu modeli. W modelach Astra, Crossland i Grandland, Opel oferuje szeroki wybór foteli z atestem AGR o profilu bardziej komfortowym lub sportowym. Aby kierowca i pasażer z przodu mogli podróżować w wygodnej i przyjaznej dla pleców pozycji, fotele AGR mają regulację ustawień w 10 kierunkach dla kierowcy i 6 dla pasażera. Niezależne od profilu każdy fotel można regulować na wiele sposobów – po stronie kierowcy często elektrycznie. Można go między innymi przesuwać wzdłużnie, zmieniać wysokość, kąt pochylenia siedziska i oparcia oraz podparcie ud i lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Fotele mają też funkcję ogrzewania przydatną podczas zimnych pór roku.
Warto więc podczas zakupu samochodu zainteresować się takim dodatkiem jak fotel AGR i sprawdzić, czy w jest on w opcji, czy w standardzie.
Mieczysław Kowalik