Piętnaście lat temu szef marketingu jednego z koncernów samochodowych powiedział: „Aby liczyć się na rynku, musimy oferować crossovery i SUV-y”. Faktycznie, Europa oszalała na ich punkcie i obecnie ponad 25% sprzedawanych modeli należy do tych segmentów. Opel Grandland Hybrid to aktualna odpowiedź na wymagania klientów. Co wykazał test hybrydowego Opla? Na ile trafioną odpowiedzią na oczekiwania klientów jest Grandland Hybrid?

W ofercie salonu Opel Westmotor mamy obecnie aż trzy modele spełniające wymagania klas SUV/Crossover. Są to Mokka, Crossland i Grandland. Najmniejszy model w rodzinie – Crossland – jest skierowany do klientów poszukujących uniwersalnego samochodu, który łączy odważne wzornictwo z atrybutami SUV-a. Nieco większa Mokka również oferuje nietuzinkową stylistykę, utrzymaną w klimacie przygody. A jak scharakteryzować Grandlanda?

Stylizacja karoserii – Opel Grandland więcej niż SUV

Wszystkie samochody klasy SUV mają dość podobną stylistykę – proste linie i mocną sylwetkę, może czasem nawet macho. Wyłamała się z tego jedynie Alfa Romeo, która fantastycznie zaokrągliła wszystkie krawędzie, przez co Stelvio zyskało dodatkowo sportową elegancję.

grandland z boku

Projektując Grandlanda, styliści firmy Opel działali w myśl zasady łączenia rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją. Dzięki tej koncepcji estetyki Grandland także wyróżnia się na tle konkurencji. Jego wymiary – 4477 milimetrów długości, 1856 milimetrów szerokości i 1609 milimetrów wysokości – sprawiają, że jest atrakcyjnym, solidnie prezentującym się SUV-em o sportowej sylwetce. Z boku widzimy perfekcyjnie wyważoną, dynamiczną i funkcjonalną sylwetkę. Charakterystyczną cechą SUV-a Opla jest wyraźnie obniżający się w tylnej części nadwozia dach. Podtrzymuje go charakterystycznie przełamany i dynamicznie pochylony słupek C. Mocno zaakcentowane są też wklęsłe przetłoczenia w dolnej części przednich i tylnych drzwi. Ta interpretacja typowego motywu stylistycznego Opla podkreśla sportowy profil sylwetki, optycznie podnosząc górną część nadwozia. Dodatkowo dzięki dwukolorowym felgom oraz srebrnym relingom dachowym, Opel Grandland jeszcze skuteczniej zwraca na siebie uwagę.

Obecnie oferowany Opel Grandland otrzymał dodatkowe atuty. Zgodnie z aktualną formułą stylistyczną, bryłę nadwozia zdominowały typowe dla marki wyraźnie nakreślone linie. Opel Vizor rozciąga się przez cały przód, a jego styl dodaje lekkość konstrukcji i efekt zadziornego spojrzenia. Pośrodku tylnej klapy mamy teraz nazwę Grandland oraz logo z błyskawicą, co doskonale wpływa na rozpoznawalność modelu. Kolejnym akcentami są zderzaki oraz boczne panele. W zależności od wersji są one czarne i błyszczące lub lakierowane w kolorze nadwozia, tak jak w testowanej przez nas wersji.

 

Bogate wyposażenie w standardzie

Już w podstawowej wersji Business Edition użytkownicy mogą cieszyć się wnętrzem wyposażonym w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel, czy Bluetooth z projekcją telefonu. W standardzie są też podgrzewane przednie fotele, podgrzewana kierownica oraz podgrzewana szyba przednia, a także przyciemniane szyby. Ponadto już podstawowa wersja wyposażenia Business Edition zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Oferuje ona m.in. system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z funkcjami hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych, czy asystenta utrzymania w pasie ruchu. Oczywiście w modelu jest też tempomat z ogranicznikiem prędkości. Bezpieczeństwo użytkowania podnoszą również przednie i tylne czujniki parkowania, asystent parkowania automatycznego, kamera cofania oraz system monitorowania martwego pola.

Warto wytłumaczyć wspomniane powyżej hasło Pure Panel Opla. Tworzą go Dwa panoramiczne ekrany, usytuowane w jednym module. W pełni cyfrowy kokpit jest intuicyjny w obsłudze, z powodzeniem zastępując liczne przyciski. Dostarcza on najważniejszych informacji, wykorzystując najnowsze cyfrowe technologie. Uzupełnieniem centrum informacyjnego przed kierowcą, o przekątnej 12 cali, jest środkowy ekran dotykowy. Ten mający 10 cali ekran jest ustawiony pod takim kątem, żeby kierowca mógł skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu bez odrywania wzroku od drogi.

deska rozdzielcza testowanego Grandlanda

Opel Grandland i jego wyjątkowo funkcjonalne oraz przejrzyste wnętrze

Kierowca Grandlanda X oraz pasażer podróżujący z przodu zasiadają w ekskluzywnych, ergonomicznych fotelach z atestem AGR. Warto rozszyfrować ten skrót. Niemiecki atest AGR (Aktion Gesunder Rücken – Akcja na rzecz zdrowych pleców) jest przyznawany wszystkim producentom towarów potrzebnych do pracy. Biurko, krzesło czy urządzenie techniczne otrzymają atest oczywiście pod warunkiem spełnienia ustalonych wymagań. Fotele użyte w Grandlandzie zasłużyły na certyfikat AGR ponieważ umożliwiają regulację w ośmiu kierunkach (wzdłużną, wysokości, pochylenia oparcia, pochylenia siedziska). Ponadto umożliwiają zmianę podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Dzięki długiemu rozstawowi osi (2675 milimetrów) nawet pięć osób podróżujących tym kompaktowym SUV-em doceni przestronność wnętrza. Jednocześnie dość jest także miejsca na bagaż i sprzęt sportowy. Pod względem pojemności bagażnika (390 litrów z możliwością powiększenia do 1528 litrów) ten SUV Opla dorównuje kompaktowym kombi. Dostęp do przedziału bagażowego umożliwia elektrycznie sterowana tylna klapa, która otwiera się i zamyka po naciśnięciu przycisku lub w reakcji na ruch stopy pod zderzakiem.

Rozwiązaniem bardzo rzadko spotykanym w samochodach tej klasy jest noktowizor. Tymczasem testowany Opel Grandland posiadał taki system, zwany w Oplu Night Vision. Na podstawie obrazu z kamery termowizyjnej system wykrywa ludzi i zwierzęta z odległości do 100 metrów jako obiekty cieplejsze od ich otoczenia i ostrzega kierowcę. Ostrzeżenie to jest zarówno dźwiękowe, jak i wizualne. Gdy system wykryje zagrożenie, na tablicy rozdzielczej wyświetli się obraz przed samochodem i osoba w czerwonej ramce.

opel grandland

W drogę

W testowym modelu mieliśmy układ hybrydowy o mocy 300 KM. Ponieważ według danych katalogowych średnie zużycie paliwa wynosi tylko 1,2 l/100 km, sprawdzaliśmy jak to wygląda naprawdę.
Technologia tego układu hybrydowego została opracowana we Francji, a Opel jako firma należąca do koncernu PSA wykorzystuje tę technologię. Układ jakim dysponuje Opel Grandland łączy silnik 1,6 PureTech o mocy 200 KM z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy odpowiednio 110 KM (na przedniej osi) i 113 KM (na tylnej osi). Współpracują one z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przenosi łączną moc 300 KM oraz moment obrotowy 520 Nm na cztery koła.

opel grandland

Przedni silnik elektryczny o mocy 110 KM przekazuje moc na przednie koła za pośrednictwem sterowanej elektrycznie ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Drugi silnik o mocy113 KM, wraz z mechanizmem różnicowym, jest zintegrowany z tylną osią. Tylny silnik elektryczny zapewnia naszemu testowemu Grandlandowi Hybrid stały napęd na wszystkie koła, gwarantujący optymalną przyczepność. Ponadto wysoki moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia i zapewnia optymalną przyczepność na luźnej nawierzchni. Nowy model oferuje osiągi na poziomie porównywalnym z samochodami sportowymi: przyspieszenie 0–100 km/h w 6,1 sekundy i prędkość maksymalną 235 km/h.

Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy, a przełącza je przyciskiem na konsoli środkowej. Dzięki temu możemy w pełni wykorzystać dostępny moment obrotowy lub prowadzić samochód w trybie zerowej emisji. Tryb elektryczny pozwala pokonać do 58 kilometrów (według WLTP) bez emisji spalin dzięki akumulatorowi o pojemności 13,2 kWh. W trybie wyłącznie elektrycznym ten duży SUV pojedzie nawet 135 km/h. Pozostałe dostępne tryby to: „Hybrid”, „Sport” oraz „4WD”.
Przepływ energii możemy obserwować na centralnym wyświetlaczu, obrazującym wykorzystanie energii elektrycznej i silnika spalinowego oraz doładowywanie baterii.

Eksploatacja, czyli ile trwa ładowanie i jakie jest zużycie paliwa

Prezentowany i testowany SUV Opla to model z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV), którego akumulator naładujemy na różne sposoby. W najpopularniejszych – od 0 do 100% z wykorzystaniem trójfazowego terminala Wallbox w ciągu dwóch godzin lub z domowego gniazdka przez osiem godzin. Akumulator ładuje się również w czasie jazdy, bo układ korzysta z systemu odzyskiwania energii, znakomicie sprawdzonego przez producenta w bolidach Formuły E.
Jeżeli zaś chodzi o zużycie paliwa to… dane katalogowe zawsze są nieprawdziwe, to znaczy niezgodne ze spalaniem uzyskanym w teście. Tak to już jest w testach modeli PHEV i tak samo zużycie widzą codzienni użytkownicy. Jeżeli mamy naładowaną baterię i jedziemy z wykorzystaniem silnika elektrycznego, zużycie benzyny jest zerowe. Dopiero po rozładowaniu baterii, gdy samochód zaczyna działać jak klasyczna hybryda, zaobserwujemy zużycie paliwa. Dlatego też, nie sugerowałem się danymi wykazanymi w teście wg procedury WLTP (przypominam 1,2 l/100 km), ale dokładnie sprawdzałem wskazania podczas testu.

Oto wyniki spalania w teście:
–  Na trasie Warszawa – Kraków bez naładowanej baterii, a więc jedynie jako hybryda – spalanie 7,3 l/100 km;
–  Jazda w mieście (korki i ruch w godzinach szczytu) bez naładowanej baterii, a więc jedynie jako hybryda – spalanie 9,5 l/100 km;
–  Trasa w mieście po naładowaniu baterii – przejechanych około 40 km bez zużycia paliwa.

Ponieważ mieszkam ok. 15 km od centrum, naładowanie baterii umożliwia użytkowanie samochodu wyłącznie jako wersji elektrycznej. Koszt takiej eksploatacji to naładowanie 13 kWh z domowego gniazdka, czyli (w droższej taryfie) ok. 8 zł. To oznacza, że Opel Grandland Hybrid zadowoli dziennym zasileniem o wartości dwóch biletów komunikacji miejskiej.

opel grandland

Opel Grandland odpowiedzią na oczekiwania klientów?

Grandland to praktyczny SUV, wygodny towarzysz podróży i estetyczny przedstawiciel swojej kategorii. Jest modelem dla poszukiwaczy przygód, doskonale pasuje do współczesnego aktywnego stylu życia. Ucieszy przy tym  nieodpartym urokiem terenowej sylwetki, wysoką pozycją za kierownicą, wygodą pięciorga podróżnych i przestrzenią bagażową.
Hybrydowa trzystukonna wersja SUV-a Opla ma jeszcze dodatkowe atuty. Po pierwsze, jest to wersja która może przez około 40 km poruszać się bez emisji spalin. Po drugie, są to doskonałe osiągi, jak na tak dużego SUV-a. Dochodzi do tego jeszcze napęd 4×4, więc kolejne ważne oczekiwanie klientów zostaje spełnione.

Bogusław Korzeniowski

 

Poprzedni wpis Następny wpis