W najmniejszym stopniu nie uznajemy się za proroków, czy choćby wróżbitów. Jednakże nie mamy wątpliwości, że najbliższa przyszłość motoryzacji upłynie (szybko upłynie) pod znakiem H, jak hybryda. Wie o tym każdy, kto zaglądał w ostatnim roku (albo dwóch) do salonów i poznał ofertę producentów. W rezultacie rozpoznania, w pierwszym rzędzie należy postawić na hybrydy plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka. Podobnie stawia sprawę koncern SEAT.

W porfolio SEAT-a napędem hybrydowym kuszą SEAT Tarraco e-Hybrid oraz SEAT Leon, zarówno w wersji czterodrzwiowej, jak i Sportstouer. W jednym z naszych testów dowiedliśmy (jak nam się przynajmniej wydaje), że hybryda w dużym SUV-ie ma sens.

Z kolei zelektryfikowana gama młodej marki CUPRA liczy już sześć hybrydowych wersji plug-in. Są to: CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer i CUPRA Formentor, wszystkie dostępne w dwóch wersjach silnikowych.

SEAT Tarraco e-Hybrid

Rosnąca popularność samochodów hybrydowych

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) trzy na dziesięć pojazdów kupowanych na terenie Unii Europejskiej to auta hybrydowe. Dane organizacji potwierdzają tendencję wzrostową w segmencie alternatywnych technologii napędowych, w którym przodują właśnie hybrydy typu plug-in. Wśród najszybciej rosnących rynków samochodów typu PHEV w trzecim kwartale 2021 r. znalazły się m.in. Hiszpania, Włochy oraz Polska. Nad Wisłą sprzedaż hybryd zwiększyła się w tym okresie o ponad 124% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.

Jeżeli Pani i Pan są choćby trochę bliżej zaprzyjaźnieni z hybrydami, to w dalszej części nie znajdą nic interesującego dla siebie. Innymi słowy, uczciwie uprzedzamy, że w dalszej części przedstawiamy zagadnienia dla wielu oczywiste. Są jednak osoby, które nie miały dotąd potrzeby i nie miały kogo zapytać: Hybryda plug-in? Ale o co chodzi? Dlatego z przyjemnością przedstawiamy odpowiedzi, jakimi wątpliwości rozwiewał César Méndez, szef działu badań i rozwoju hybryd SEAT-a.

Seat hybryda Q&A

Hybryda plug-in w pytaniach i odpowiedziach

Jaki jest zasięg elektryczny pojazdów hybrydowych?
Zaletą pojazdów typu PHEV jest fakt, że nie są one zależne od silnika spalinowego. Samochody z napędem hybrydowym mają gniazdo służące naładowaniu akumulatora. Całkowity zasięg elektryczny tego typu pojazdów zależy jednak od wielu zmiennych. Przede wszystkim od warunków na drodze. Przykładowo, zasięg elektryczny SEAT-a Tarraco e-HYBRID wynosi 49 kilometrów. To wystarczy, aby na co dzień korzystać z samochodu w pełnym trybie elektrycznym.

Czy hybryda nadaje się na długie podróże?
Z pewnością. Dzięki wydajnemu połączeniu silników spalinowych i elektrycznych samochód jest w stanie bez problemu pokonywać trasy średnio- i długodystansowe. Oprzyjmy się ponownie na przykładzie SEAT-a Tarraco e-HYBRID. W dłuższych podróżach wykorzystuje on zarówno silnik elektryczny, jak i benzynowy, a jego zasięg wynosi do 730 km bez konieczności tankowania.

Jak długo trwa ładowanie?
Wszystko zależy od rodzaju użwanego kabla i maksymalnej wartości prądu przy ładowaniu. Użytkownicy, którzy korzystają z domowej stacji ładowania SEAT Wallbox mogą w optymalnych warunkach naładować samochód w zaledwie trzy i pół godziny.

Jak wygląda proces odzyskiwania energii?
Odbywa się on na dwa sposoby. Pierwszy polega  na tym, że po zwolnieniu pedału gazu silnik zaczyna pracować jak generator, który wykorzystuje bezwładność pojazdu. Drugą metodą odzyskiwania energii jest mechanizm hamowania odzyskowego, który uruchamia się już nawet przy lekkim naciśnięciu pedału hamulca.

Jak samochody hybrydowe radzą sobie w niskich temperaturach?
W powszechnym przekonaniu istnieje obawa, że tego typu samochody nie sprawdzą się podczas mroźnych zim, gdy temperatury spadają znacznie poniżej 0°C. Jednak pojazdy hybrydowe są skonstruowane w ten sposób, że poniżej -10°C pracuje silnik spalinowy, natomiast wraz ze wzrostem temperatury, uruchamia się silnik elektryczny. Dlatego też hybryda pozostaje dobrym wyborem, bez względu na panujące warunki atmosferyczne.

SEAT Tarraco hybryda plug-in SEAT hybryda plug-in - ładowanie SEAT hybryda plug-in - gniazdo ładowania SEAT Tarraco - hybryda plug-in
Poprzedni wpis Następny wpis