Konkurencja w segmencie D nie śpi, stale się rozwija i idzie do przodu. Producenci prezentują nowe modele, a Hyundai wciąż oferuje i40, zaprezentowane w 2011 roku, które niedawno przeszło bardzo delikatny facelifting. Nie wierzcie jednak tym, którzy twierdzą, że to przestarzały model.
Hyundai w przypadku modeli i30 oraz i40 zdecydował się na ich odświeżenie, a nie stworzenie nowej generacji. Powód jest bardzo prosty – te samochody nie wymagają większych zmian. Doskonałym przykładem jest testowany przez nas i40 Wagon, w którym wizualnej modyfikacji uległa właściwie tylko przednia część auta. Trudno te zmiany nazwać dużymi, ale nowy, powiększony i bardziej kanciasty grill, nowy przedni zderzak oraz przeprojektowane reflektory wystarczyły, by i40 zachował świeżość jeszcze na kilka lat. Sylwetka auta nie pozostawia wątpliwości co do urody samochodu, a zwłaszcza wersji Wagon. Smukła linia w stylu koreańskim doskonale komponuje się z czarnymi elementami dekoracyjnymi przy lusterkach, w zderzakach i szklanym, przyciemnionym dachem, który w zestawieniu z białym lakierem perłowym tworzy auto naprawdę ładne. Do tego wszystkiego dochodzą nowe wzory felg aluminiowych, z 18-calowymi, dwukolorowymi włącznie. Takie mieliśmy w aucie testowym i taka konfiguracja prezentuje się wyśmienicie.
Przeczytaj również test samochodu Hyundai i30 1.6 CRDI 7-DCT Comfort
Trudno oczekiwać poważniejszych zmian w udanym stylistycznie i ponadczasowym wnętrzu. Design deski rozdzielczej wciąż pozostaje aktualny i atrakcyjny, a dzięki uzupełnieniu go o duży ekran multimediów o dobrej grafice oraz wskaźniki TFT z dość rozbudowanym komputerem pokładowym jest jeszcze lepiej. Nie można mieć zastrzeżeń co do jakości materiałów i montażu. W bogatej wersji testowej Premium mieliśmy do czynienia z piękną, brązową tapicerką skórzaną i bardzo wygodnymi fotelami z wielostopniową regulacją elektryczną. Jedyne, co może przeszkadzać, szczególnie wyższym osobom to dość wysoka pozycja za kierownicą. Natomiast nie można narzekać na brak miejsca, a zwłaszcza w drugim rzędzie, gdzie Hyundai i40 wciąż pozostaje jednym z najlepszych aut w klasie. Pasażerowie o wzroście 1,8 m mogą siedzieć tam z nogą założoną na nogę i podeprzeć ręce o wygodne podłokietniki. Komfort jazdy poprawi też dobre ustawienie kanapy, na właściwej wysokości oraz możliwość regulacji kąta pochylenia oparcia.
Pasażerowie mogą zabrać ze sobą mnóstwo bagażu, bo pod klapą znajdziemy 553 litry wolnej przestrzeni. To jeden z lepszych wyników w segmencie, a przy tym warto zwrócić uwagę na dobre ukształtowanie przestrzeni, uchwyty czy siatkę oddzielającą bagażnik od kabiny. Warto też dodać, że klapa bagażnika podnosi się bardzo wysoko i nawet osoby o wzroście 1,85 m nie muszą się pod nią schylać. Komfort użytkowania bagażnika poprawiają przyciski umieszczone w jego wnętrzu ułatwiające składanie oparć kanapy.
Zmiany w nowym Hyundaiu i40 objęły nie tylko wygląd samochodu, ale i układ napędowy. Silniki dostosowano do wymaganej normy emisji spalin Euro 6 oraz delikatnie wzmocniono. Teraz diesel o pojemności 1,7 litra osiąga 141 KM i 340 Nm. Nieduży silnik oferuje parametry i osiągi na poziomie konkurencyjnych jednostek 2-litrowych. Czy można liczyć dzięki temu na niskie zużycie paliwa? Zdecydowanie. W trasie na drodze krajowej i40 1.7 CRDi zadowoli się 4,7 l/100 km, a na autostradzie wystarczy mu 8 litrów. Przy codziennej eksploatacji łatwo zejść poniżej wartości 6 l/100 km, co oznacza, że przy ogromnym, bo aż 70-litrowym zbiorniku paliwa tankowanie będzie się odbywało co 1100-1200 km.
I tak jest w rzeczywistości – Hyundai i40 jest prawdziwym długodystansowcem, a w trasie nie brakuje mu mocy. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 11 sekund, a dzięki 7-stopniowej przekładni automatycznej odznacza się bardzo dobrą elastycznością. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów o oznaczeniu 7-DCT to ta sama konstrukcja, którą opisywaliśmy w teście Hyundaia i30. Świetnie współgra z dieslem i bardzo komfortowo zmienia przełożenia, cały czas pilnując odpowiedniego, niezbyt wysokiego biegu.
Komfort to również domena układu jezdnego Hyundaia i40, który wręcz słynie z miękkiej pracy zawieszenia. Jednak na 18-calowych obręczach kół z niskoprofilowym ogumieniem zaskakuje jakością prowadzenia. Nie jest co prawda precyzyjnym narzędziem do pokonywania zakrętów na górskich serpentynach, ale zachowuje stabilność i daje dużą pewność na szybko pokonywanych łukach. Układ kierowniczy zapewnia odpowiednie czucie, a zawieszenie miękko przeskakuje po wybojach. Jedynie na bardzo dużych potrafi dobić, co jest przyczyną nieprzyjemnego hałasu, ale nie braku stabilności. Podczas nocnych podróży kierowcę wspierają nowe reflektory bi-ksenonowe z automatycznie włączającymi się światłami drogowymi. System pracuje bardzo dobrze, a reflektory świetnie oświetlają drogę, co mocno wpływa na komfort jazdy.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1udGA3d5A8w[/youtube]
Hyundai i40 to samochód bardzo komfortowy, jedno z lepszych aut na długie wyjazdy z kompletem pasażerów i dużą ilością bagażu. Ponadto koreański producent daje klientom bogate wyposażenie już od średniej wersji. Szkoda, że nie postarano się o uzupełnienie systemów bezpieczeństwa aktywnego i wspomagania kierowcy – są tylko asystent pasa ruchu i asystent parkowania oraz system rozpoznawania ograniczeń prędkości. Dziś to trochę za mało. Kompletacja Hyundaia nie pozwala też na duży wybór opcjonalnego wyposażenia. Dokupić można panoramiczne okno dachowe (4500 zł), automatyczną skrzynię biegów (5000-7000 zł) oraz lakier metaliczny lub perłowy (2300 zł), za to cena na tle rywali jest bardzo konkurencyjna. Zwłaszcza teraz, gdy trwa promocja „Czas na diesla”, dzięki której można nabyć i40 Wagon z silnikiem 1.7 CRDI już za 88 900 zł, a mocniejszą wersję 141-konną za 92 990 zł. Oferta jest bezkonkurencyjna i warto o nią zapytać w salonach Grupy PGD Korea Motors.
Testowany egzemplarz: | Hyundai i40 1,7 CRDi High Comfort | |
Silnik i napęd |
||
Układ i doładowanie: | R4, turbosprężarka | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1685 cm3 | |
Moc maksymalna: | 141 KM przy 4000 rpm | |
Moment maksymalny: | 340 Nm przy 1750-2500 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 84 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, automatyczna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R18 | |
Masy i wymiary |
||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1539 kg | |
Długość: | 4775 mm | |
Szerokość: | 1815 mm | |
Wysokość: | 1470 mm | |
Rozstaw osi: | 2770 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1591/1597 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 70 l | |
Pojemność bagażnika: | 553 l | |
Ładowność maksymalna: | 611 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 1500 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,0 s | |
Prędkość maksymalna: | 200 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 5,9 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,6 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,1 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Emisja CO2: | 134 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Ceny (poza promocją) |
||
Testowany egzemplarz: | 151 700 zł | |
Model od: | 90 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 100 900 zł |