Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Hyundai Tucson 2.0 CRDI 48V Mild Hybrid: takie hybrydy to ja kupuję [wideotest]

_DSC0045

Jeden z najbardziej lubianych i najczęściej kupowanych SUV-ów w Polsce przeszedł niedawno delikatny facelifting, który odświeżył i tak wciąż świeży wygląd. Jednak najciekawsze zmiany zaszły w układzie napędowym diesla. System Mild Hybrid wciąż jest dla wielu zagadką, więc wyjaśniam co to jest i jak działa w praktyce.

Zacznijmy jednak od wyglądu zewnętrznego. Nowego Tucsona z przodu poznacie po zmienionym, zakrzywionym kształcie grilla, który zamiast trzech grubych poziomych żeber ma teraz cztery cieńsze. Przeniesiono nieco wyżej światła do jazdy dziennej i to w zasadzie koniec. Z tyłu mamy nowe lampy z pomarańczowymi kierunkowskazami i nowy zderzak z łagodniejszym wykończeniem u dołu.

_DSC0038

Poważniejsze zmiany zaszły we wnętrzu. Deska rozdzielacza zyskała nowy kształt dzięki rezygnacji z wbudowanego ekranu multimediów na rzecz ekranu stojącego. Pozwoliło to obniżyć górną część kokpitu i poprawić widoczność. W części środkowej pojawiło się miejsce na ładowarkę indukcyjną, a z tyłu gniazdo USB. W bogatej wersji wyposażenia podróż urozmaici bardzo dobrze grające audio firmy KRELL.

Hyundai Tucson to wciąż przestronne dla czterech osób auto. Dobra pozycja za kierownicą i wygodne fotele zapewniają komfort podróżowania pasażerom z przodu. Ci siedzący z tyłu nie będą narzekać na przestrzeń, a i kanapa jest całkiem wygodna – ma regulację oparcia oraz dwa podgrzewane skrajne siedziska.

_DSC0010

Dobrze zorganizowano schowki, których jest sporo wszędzie gdzie nie spojrzeć i mają całkiem dużą pojemność. Tunel środkowy obfituje w mniejsze skrytki oraz przyciski sterujące urządzeniami odpowiedzialnymi bezpośrednio za jazdę. Nie zmieniono natomiast specjalnie materiałów wykończeniowych, które są mieszanką przyjemnej w dotyku skóry oraz twardych tworzyw sztucznych. O ile w momencie premiery w 2015 roku można je było ocenić dobrze, o tyle po czterech latach konkurencja, w tym wewnętrzna, poszła trochę do przodu. Natomiast wysoko oceniam jakość spasowania i montażu wszystkich elementów.

_DSC0008

Jeżeli wybierzecie Hyundaia Tucsona z silnikiem 2.0 CRDi oraz układem Mild Hybrid, musicie być gotowi na rezygnację z części przestrzeni bagażowej. Pojemność spadła z 513 do 459 litrów za sprawą umieszczonego pod podłogą akumulatora. Mimo to bagażnik i tak jest spory, dobrze zagospodarowany, choć jego kształt z wnikającymi mocno do środka nadkolami nie jest tak prosty jak u wielu konkurentów. Plus za możliwość schowania pod podłogą zwijanej rolety, co pozwoli kulturalnie przewieźć przedmiot o dużych gabarytach. Minus natomiast za ładowność – 439 kg to jednak trochę za mało jak na SUV-a.

48-woltowa instalacja i kapitalny system start/stop

Bateria w bagażniku jest częścią 48-woltowego systemu mikrohybrydowego, którego głównym ogólnym zadaniem jest wspomaganie i uruchamianie silnika. Pod maską znajdziecie motogenerator, który pełni funkcję alternatora, rozrusznika i silnika wspomagającego, dostarczając dodatkowe 12 kW, czyli ok. 16 KM mocy przełożonej bezpośrednio na wał korbowy silnika Diesla o mocy 185 KM i momencie obrotowym 400 Nm.

_DSC0002

Zadaniem numer jeden jest poprawienie pracy systemu start/stop. Dzięki ultraszybkiej pracy w napięciu 48V, motogenerator uruchamia diesla w okamgnieniu – znacznie szybciej niż najlepsze tradycyjne rozruszniki. Efekt jest taki, że puszczając pedał hamulca bez żadnej zwłoki auto rusza z miejsca. Zachowuje się tak, jakby kierowca trzymał nogę jednocześnie na hamulcu i gazie, a następnie puścił hamulec.

Zadaniem numer dwa jest zapewnienie systemowi start/stop możliwości wyłączenia silnika jeszcze podczas jazdy, choć z prędkością poniżej 30 km/h, podczas hamowania. Dojeżdżając do skrzyżowania delikatnie, robi się to z wyłączonym silnikiem. Jednak gdy zajdzie potrzeba szybkiego uruchomienia czy przyspieszenia, wiemy już, że dojdzie do tego błyskawicznie.

_DSC0021

Trzecim zadaniem jest wspomaganie diesla w momencie przyspieszania. Gdy kierowca jedzie ze stałą prędkością lub zwalnia, ale nagle zacznie przyspieszać, w każdym motorze doładowanym turbosprężarka potrzebuje chwilę czasu na rozkręcenie i doładowanie. Ta zwłoka nazywana jest efektem turbodziury. I ten właśnie efekt ma niwelować system Mild Hybrid. Robi to znakomicie, dzięki czemu 2-litrowy diesel odpowiada jak podwójnie doładowany V6. Serio. Oczywiście przyspieszenie jest wciąż na miarę mocy 185 KM, ale mi chodzi wyłącznie o samą reakcję na dodanie gazu, która zasługuje na podziw.

Po części jest to też zasługa nowej skrzyni automatycznej z ośmioma przełożeniami. To ta sama przekładnia, którą stosuje się też w większych SUV-ach marek Hyundai i Kia. Pracuje płynnie i szybko, ma szeroki zakres przełożeń, więc nawet przy wysokich prędkościach w aucie jest cicho za sprawą niskich obrotów. Za wyjątkiem zakresu 80-90 km/h, gdy skrzynia włączy ósmy bieg – wówczas w kabinie słychać buczenie. Tak było w testowym aucie. Można to zniwelować redukując manualnie na siódmy bieg lub… włączając głośniej audio.

_DSC0009

Pozostaje pytanie o spalanie. Na autostradzie Tucson Mild Hybrid potrzebował dość sporo bo 8,6 l/100 km, natomiast na drodze krajowej znacznie mniej – 5,5 l/100 km. Spalanie 7,6 l/100 km uzyskałem w mieście. Poza jazdą z prędkością 140 km/h, nowy Hyundai Tucson uzyskał lepsze wyniki niż wcześniejszy z tym samym dieslem, ale z manualną skrzynią biegów i bez systemu Mild Hybrid.

Zobacz test Hyundaia Tucsona 2.0 CRDi AWD MT6

Podczas jazdy Tucson wciąż pozostaje samochodem dobrze wyważonym pomiędzy pewnością prowadzenia a komfortem resorowania, z delikatnym ukłonem w kierunku komfortu. Pomimo dużych kół z oponami 245/45 R19, nie ma sytuacji na drodze, by zawieszenie stukało czy dobijało, a nawet większe wyboje nie robią na aucie większego wrażenia. W zakręcie jest delikatnie ociężałe i potrzebuje czasu na reakcję przy gwałtownych manewrach, ale pozostaje bardzo bezpieczny.

_DSC0031

Odświeżony Hyundai Tucson został wyposażony we wszystkie systemy wspomagające kierowcę najnowszej generacji. Wciąż wrażenie robi na mnie asystent zmęczenia kierowcy. Dobrze działa też adaptacyjny tempomat, który w tej akurat wersji napędowej pracuje również po zatrzymaniu. Z systemem Mild Hybrid wyjątkowo przyjemnie.

Czy Mild Hybrid jest wart dopłaty 4000 zł?

Właśnie z powodu uważam, że tak. Trudno policzalne korzyści finansowe wynikające z niższego zużycia paliwa są też ulotne. Auto mniej pali, to jeździ się szybciej. Jednak 4000 zł to uczciwa dopłata za lepszą reakcję na dodanie gazu i fenomenalnie działanie napędu w mieście. Trzeba jednak liczyć się z mniejszym bagażnikiem i ładownością. Mimo to kupuję tę koncepcję hybrydy.

Auto testowe kosztuje bez dodatkowego wyposażenia 184 400 zł w najbogatszej specyfikacji Premium. O 17 tys. taniej kupicie diesla 1.6 CRDi o mocy 136 KM w tym samym standardzie wyposażenia lecz z przednim napędem. Dużym powodzeniem cieszą się jednak wersje benzynowe – bazowa 1.6 GDI Classic kosztuje 87 400 zł i jest to jeden z największych atutów tego modelu. Zresztą jak cena i wyposażenie każdej specyfikacji Tucsona, z wersją Mild Hybrid włącznie.

DANE TECHNICZNE, OSIĄGI

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4, turbo
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Ustawienie: poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1995 cm3
Moc maksymalna: 185 KM przy 4000 rpm
Moment maksymalny: 400 Nm przy  1750-2750 rpm
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
Typ napędu: 4WD
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane
Hamulce tylne: tarczowe
Zawieszenie przednie: kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne: wielowahaczowe
Koła, ogumienie: 245/45 R19

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: SUV
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1811 kg
Ładowność: 439 kg
Długość: 4480 mm
Szerokość: 1850 mm
Wysokość: 1645 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 62 l
Pojemność bagażnika: 459-1449 l
Osiągi:
Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
Prędkość maksymalna: 201 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 7,6 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,6-7,1 l/100 km 7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): 8,6 l/100 km
Emisja CO2: 174-185 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek (2015 r.)
Cena:
Model od: 87 400 zł
Diesel od: 106 400 zł
Mild Hybrid od: 154 400 zł
Samochód testowy od: 184 400 zł


Wróć