Juke Hybrid – hybryda z innego świata

Juke Hybrid – coupe crossover Nissana – jest w salonach marki dopiero od początku czerwca, ale wzbudza ogromne emocje klientów. Każdy kto ma okazję odbyć jazdy próbne zachwyca się układem napędowym stosowanym w tym Nissanie. Nie jest to bowiem technologia hybrydowa jak w modelach innych producentów. To hybryda rodem z innego świata.

Trochę hybrydowej kuchni Nissana, czyli Juke Hybrid w szczegółach

Technologia zastosowana w modelu Juke Hybrid to efekt Aliansu Nissan-Renault.
Przechodząc do szczegółów, czyniących układ napędowy modelu Juke Hybrid tak wyjątkowym, należy wspomnieć, że w skład zespołu napędowego wchodzi:

-opracowany przez Nissana, zaawansowany technicznie silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija on moc 94 KM i oferuje moment obrotowy do 148 Nm.

-za napęd elektryczny odpowiada dostarczony przez Nissana silnik elektryczny o mocy 49 KM i momencie obrotowym 205 Nm.

-z Renault pochodzą natomiast: wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik o mocy 19,5 KM, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także innowacyjna skrzynia biegów.

Zespół ten rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy, przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym.

Juke hybryda różnice w nadwoziu

Nowa, automatyczna i inteligentna skrzynia biegów

Architekturę hybrydowego zespołu napędowego Nissana oparto na analogicznych zasadach jak rozwiązania wykorzystywane w jednoosobowych bolidach teamu Renault F1. W skład układu wchodzi silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne i centralnie umieszczony akumulator. Układ współpracuje z wielostopniową skrzynią biegów bez synchronizacji załączania biegów.

Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów bez synchronizacji przełożeń każdy rozruch odbywa się z silnika elektrycznego. Dodatkowo takie rozwiązanie w znacznym stopniu redukuje spadek przyśpieszenia podczas zmiany biegów. To przekłada się na większy komfort jazdy i lepsze osiągi podczas przyśpieszania.

Główne cechy innowacyjnej skrzyni biegów w układzie hybrydowym Nissana:

• Uproszczona konstrukcja, która zmniejsza opory tarcia: brak synchronizatorów, brak klasycznego sprzęgła.

• Trzy silniki połączone bezpośrednio ze skrzynią biegów. Mogą one pracować zamiennie lub łącznie, skracając czas reakcji napędu i podnosząc dynamikę jazdy.

• Natychmiastowa zmiana biegów dzięki dwóm elektrycznym siłownikom, które sterują sprzęgłami kłowymi.

Skrzynia ta daje wrażenia z jazdy takie, jak skrzynia EDC: zmiany biegów powodują natychmiastową reakcję napędu i są komfortowe.

hybrydowy Juke

Od strony technicznej, skrzynia ma dwa przełożenia dla głównego silnika elektrycznego i cztery przełożenia dla silnika benzynowego. Natomiast pomocniczy silnik elektryczny jest sprzęgnięty na stałe z silnikiem benzynowym. Wykorzystanie przełożeń:

W trybie napędu wyłącznie elektrycznego wykorzystywane są dwa przełożenia. Cztery przełożenia są wykorzystane podczas zasilania wyłącznie spalinowego. W trybie napędu hybrydowego wykorzystywane są dwa razy po cztery przełożenia.

Inteligentna, automatyczna skrzynia biegów typu Multi-mode przenosi siłę napędową
z trzech silników zgodnie z trzema trybami napędu, dysponując wieloma przełożeniami, aby zapewnić efektywną i dynamiczną jazdę.

Juke Hybrid i ePedal

Podobnie jak w pełni elektryczny LEAF, Juke Hybrid został wyposażony w funkcję e-Pedal, Umożliwia ona sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia.

Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca.

Jak sprawdzaliśmy, kierowca szybko przyzwyczaja się do intuicyjnego korzystania z funkcji e-Pedal. Jazda po mieście staje się przez to mniej męcząca i bardziej płynna. Umożliwia przy tym maksymalne doładowanie akumulatora energią odzyskaną podczas hamowania i zwalniania. Wszystko to zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy, podobnie jak w samochodzie elektrycznym.
Bogusław Korzeniowski

hybrydowy Juke

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

13 maja, 2025

Rok 2025 zapowiada się dla Nissana wyjątkowo intensywnie. Japoński producent konsekwentnie realizuje plany elektryfikacji swoich samochodów. Czeka nas debiut MICRY w formie miejskiego elektryka, premiera (...)

12 maja, 2025

To ostatni moment, by zamówić Giulię i Stelvio w wersji dostosowanej do własnych preferencji. Tylko do końca maja można wybrać konfigurację tych flagowych modeli według (...)

12 maja, 2025

Samochody dostawcze Fiata zapewniają niezawodne wsparcie w każdym biznesie. Marka oferuje świetną jakość w rozsądnej cenie. Odkryj gamę modeli Fiat Professional i wybierz pojazd, który (...)