Juke Hybrid – coupe crossover Nissana – jest w salonach marki dopiero od początku czerwca, ale wzbudza ogromne emocje klientów. Każdy kto ma okazję odbyć jazdy próbne zachwyca się układem napędowym stosowanym w tym Nissanie. Nie jest to bowiem technologia hybrydowa jak w modelach innych producentów. To hybryda rodem z innego świata.
Trochę hybrydowej kuchni Nissana, czyli Juke Hybrid w szczegółach
Technologia zastosowana w modelu Juke Hybrid to efekt Aliansu Nissan-Renault.
Przechodząc do szczegółów, czyniących układ napędowy modelu Juke Hybrid tak wyjątkowym, należy wspomnieć, że w skład zespołu napędowego wchodzi:
-opracowany przez Nissana, zaawansowany technicznie silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija on moc 94 KM i oferuje moment obrotowy do 148 Nm.
-za napęd elektryczny odpowiada dostarczony przez Nissana silnik elektryczny o mocy 49 KM i momencie obrotowym 205 Nm.
-z Renault pochodzą natomiast: wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik o mocy 19,5 KM, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także innowacyjna skrzynia biegów.
Zespół ten rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy, przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym.

Nowa, automatyczna i inteligentna skrzynia biegów
Architekturę hybrydowego zespołu napędowego Nissana oparto na analogicznych zasadach jak rozwiązania wykorzystywane w jednoosobowych bolidach teamu Renault F1. W skład układu wchodzi silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne i centralnie umieszczony akumulator. Układ współpracuje z wielostopniową skrzynią biegów bez synchronizacji załączania biegów.
Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów bez synchronizacji przełożeń każdy rozruch odbywa się z silnika elektrycznego. Dodatkowo takie rozwiązanie w znacznym stopniu redukuje spadek przyśpieszenia podczas zmiany biegów. To przekłada się na większy komfort jazdy i lepsze osiągi podczas przyśpieszania.
Główne cechy innowacyjnej skrzyni biegów w układzie hybrydowym Nissana:
• Uproszczona konstrukcja, która zmniejsza opory tarcia: brak synchronizatorów, brak klasycznego sprzęgła.
• Trzy silniki połączone bezpośrednio ze skrzynią biegów. Mogą one pracować zamiennie lub łącznie, skracając czas reakcji napędu i podnosząc dynamikę jazdy.
• Natychmiastowa zmiana biegów dzięki dwóm elektrycznym siłownikom, które sterują sprzęgłami kłowymi.
Skrzynia ta daje wrażenia z jazdy takie, jak skrzynia EDC: zmiany biegów powodują natychmiastową reakcję napędu i są komfortowe.

Od strony technicznej, skrzynia ma dwa przełożenia dla głównego silnika elektrycznego i cztery przełożenia dla silnika benzynowego. Natomiast pomocniczy silnik elektryczny jest sprzęgnięty na stałe z silnikiem benzynowym. Wykorzystanie przełożeń:
W trybie napędu wyłącznie elektrycznego wykorzystywane są dwa przełożenia. Cztery przełożenia są wykorzystane podczas zasilania wyłącznie spalinowego. W trybie napędu hybrydowego wykorzystywane są dwa razy po cztery przełożenia.
Inteligentna, automatyczna skrzynia biegów typu Multi-mode przenosi siłę napędową
z trzech silników zgodnie z trzema trybami napędu, dysponując wieloma przełożeniami, aby zapewnić efektywną i dynamiczną jazdę.
Juke Hybrid i ePedal
Podobnie jak w pełni elektryczny LEAF, Juke Hybrid został wyposażony w funkcję e-Pedal, Umożliwia ona sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia.
Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca.
Jak sprawdzaliśmy, kierowca szybko przyzwyczaja się do intuicyjnego korzystania z funkcji e-Pedal. Jazda po mieście staje się przez to mniej męcząca i bardziej płynna. Umożliwia przy tym maksymalne doładowanie akumulatora energią odzyskaną podczas hamowania i zwalniania. Wszystko to zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy, podobnie jak w samochodzie elektrycznym.
Bogusław Korzeniowski
