Najnowszy film
Kiedy samochód staje się crossoverem, a jeszcze nie jest SUV-em?

DSC1081

Crossover i SUV to bardzo popularne motoryzacyjne terminy. Często stosowane zamiennie, nawet w profesjonalnych zestawieniach czy badaniach rynkowych. Nic dziwnego, ponieważ są to segmenty, które w ostatnich latach znacząco się rozrosły i szły łeb w łeb. Zgodnie ze skrótem SUV, crossover też może nim być. Skąd więc takie rozróżnienie?

Obecnie każdy liczący się producent samochodów ma w ofercie kilka modeli dających się zaklasyfikować jako crossover lub SUV, choć te pierwsze stanowią zdecydowanie liczniejszą grupę. Aby wskazać różnice pomiędzy tymi pozornie podobnymi i często mylonymi pojazdami, należy przypomnieć, czym jest SUV oraz wyjaśnić, czym jest crossover.

Kia Stonic - typowy crossover segmentu B

Kia Stonic – typowy crossover segmentu B

SUV to skrót od Sport Utility Vehicle, za którym kryje się pojazd łączący cechy samochodu terenowego i osobowego o ponadprzeciętnych możliwościach. Są to samochody, które dobrze radzą sobie w terenie, zapewniając przy tym komfort, wygodę i wyposażenie porównywalne z typowym autem osobowym. W zdecydowanej większości przypadków są dość pokaźnych rozmiarów i wykorzystują napęd na cztery koła, który w połączeniu z dużym prześwitem pozwala bez obaw zjeżdżać z utwardzonych tras.

Crossovery natomiast mają niektóre cechy SUV-ów, ale nimi nie są. Do cech wspólnych można z pewnością zaliczyć prześwit większy niż w typowych hatchbackach, czy kombi. Napęd na cztery koła nie jest tu już oczywistym elementem wyposażenia, a raczej rzadką opcją, dostępną tylko w wybranych modelach. W przypadku crossoverów styliści pozwalają sobie też na bardziej zróżnicowane kształty nadwozia – w przeciwieństwie do SUV-ów, mało który crossover jednoznacznie przypomina terenówkę i w żadnym stopniu nią nie jest. Można nawet przyjąć, że to właśnie w segmencie crossoverów styliści mają praktycznie całkowicie wolną od schematów rękę. Choć niektóre crossovery poradzą sobie poza asfaltem, projektowane są głównie z myślą o codziennym, miejskim użytkowaniu.

Crossover? Prawie. Ford Fiesta Active to mieszanka auta osobowego i crossovera, ale można ją tak nazwać.

Crossover? Prawie. Ford Fiesta Active to mieszanka auta osobowego i crossovera, ale można ją tak nazwać.

Oferta crossoverów przez lata rozrosła się do tego stopnia, że reprezentantów tego gatunku znajdziemy niemalże w każdej grupie z uwzględnieniem wielkości pojazdu, w zależności od której wyróżnić możemy:

  • Crossovery segmentu B (miejskie), które wyróżniają się większym prześwitem niż typowe auta miejskie, nierzadko też dodatkowymi osłonami nadwozia, czy dużymi kołami, dzięki którym wyglądają atrakcyjniej. Zazwyczaj nie mogą pochwalić się żadnymi zdolnościami terenowymi, a tylko nieliczne modele można nabyć z opcjonalnym napędem na cztery koła. Przykłady crossoverów segmentu B to  Nissan Juke, Ford Ecosport, Fiat 500X, Jeep Renegade, Seat Arona, Suzuki Ignis, Opel Mokka X, czy Kia Stonic.
  • Crossovery segmentu C (kompaktowe) są już bardziej wszechstronnymi pojazdami. Sprawdzą się zarówno w mieście, jak i poza nim – zazwyczaj także na drogach złej jakości, a dzięki większej dostępności napędu na cztery koła, mogą służyć także jako samochody do jazdy w lesie, czy w górach.  Przykłady: Ford Kuga, Nissan Qashai, Jeep Renegade, Seat Ateca, Suzuki SX4 S-Cross, Mitsubishi ASX, Opel Grandland X, Hyundai Tucson, Kia Sportage czy Volvo XC40.

Poza typowymi crossoverami istnieją również uterenowione odmiany typowych hatchbacków i kombi o identycznych kształtach nadwozia, co standardowe wersje, lecz wyróżniające się większym prześwitem, nakładkami na progi i nadkola i czasem też są dostępne z napędem na cztery koła. W segmencie B takim pojazdem jest np. Ford Fiesta Active czy Hyundai i20 Active. W segmencie C – Ford Focus Active lub Kia XCeed. W segmencie D natomiast Opel Insignia Country Tourer albo Volvo V60 Cross Country.

Kombi tez może być crossoverem, jeśli spełni kilka warunków.

Kombi tez może być crossoverem, jeśli spełni kilka warunków.

Jak widać, segment crossoverów jest niezwykle rozbudowany i zróżnicowany ze względu nie tylko na wielkość pojazdów, ale i ich charakter oraz przeznaczenie. Porównując je z SUV-ami, powinniśmy pamiętać, że żaden crossover nie sprawdzi się w trudnym terenie – no może poza Jeepem Renegade – a napęd na cztery koła stanowi tu raczej wyjątek. W crossoverach bardziej niż o dzielność na bezdrożach chodzi po prostu o wygląd.



Wróć