Należące do koncernu Stellantis marki coraz śmielej poczynają sobie na rynku samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Wróć… nie „poczynają sobie”, tylko… auta elektryczne marek Stellantis są coraz chętniej wybierane przez klientów. Udział koncernu w sprzedaży na polskim rynku samochodów segmentów A, A-SUV, B, B-SUV oraz B-MPV1 sięgnął w 2023 roku 46%. To dało Stellantisowi pozycję lidera w segmentach miejskich aut elektrycznych. Nawet daleki od bycia pojazdem wolumenowym Abarth 500e, także miejski samochód elektryczny, tyle że sportowy, wskoczył na podium rankingu. Również w segmentach elektrycznych samochodów użytkowych C-VAN oraz D-VAN koncern ma powody do zadowolenia, uplasował się bowiem na drugich pozycjach.
Ta informacja jest przepełniona liczbami, ale to właśnie liczby wprost pokazują wybory klientów i potencjał marek. Bez mała co drugi miejski samochód elektryczny kupiony w zeszłym roku w Polsce wyjechał z któregoś z salonów Stellantis. Dlatego liczbom poświęcam wpis i przy okazji podpowiadam, w jakich markach można trafić na auta elektryczne w wyprzedaży rocznika. A w prawie każdej marce znajdziemy dostępny od ręki miejski samochód elektryczny, także w Jeepie. Bo przecież do tej kategorii zaliczmy również auta segmentu B-SUV, jak Jeep Avanger. Obserwatorzy rynku wiedzą, że Stellantis jest liderem rynku miejskich aut elektrycznych w Polsce od dłuższego czasu. Muszę więc napisać, że teraz jeszcze umocnił swoją pozycję.
Segment aut elektrycznych i moc procentów
W grudniu 2023 roku Stellantis osiągnął 15,3% udziału w polskim rynku sprzedaży aut w pełni elektrycznych. Dało mu to trzeci stopień podium wśród grup motoryzacyjnych w Polsce. Mimo tak dużego udziału w sprzedaży grudniowej, koncernowi nie udało się przeskoczyć wyżej w klasyfikacji rocznej. Pozostał na miejscu trzecim, które cząstkowymi wynikami sprzedaży zaklepał sobie już w połowie roku. W całym roku 2023 Stellantis osiągnął 9,63% udziału w polskim rynku samochodów w pełni elektrycznych.
Przez cały rok Stellantis zajmował pozycję lidera w segmencie całkowicie elektrycznych miejskich samochodów osobowych i SUV-ów. I z końcem roku tylko tę pozycję umocnił. Rok 2023 Stellantis zakończył aż 45,99% udziału w polskim rynku elektryków segmentów A, A-SUV, B, B-SUV oraz B-MPV1.Właśnie te prawie 46% uzasadnia stwierdzenie, które zawarłem we wstępie, a teraz powtórzę. Otóż, bez mała co drugi miejski samochód elektryczny kupiony w zeszłym roku w Polsce, wyjechał z któregoś z salonów Stellantis.
Miejski samochód elektryczny i pozycje na podium
W segmencie A, który najściślej odpowiada klasyfikacji „miejski samochód elektryczny”, Stellantis wprowadził na podium dwóch swoich reprezentantów. Zwycięzcą klasyfikacji rocznej został Fiat 500e. Tu od razu wtrącam obiecaną podpowiedź. Wg stanu na dziś, w salonach można ustrzelić (od ręki) kilka wersji Fiata 500e w wyprzedaży rocznika. Natomiast na trzecim stopniu podium segmentu A BEV dumnie stanął sportowy Abarth 500e.
Z kolei w segmencie B miejskich aut elektrycznych Peugeot E-208 zajął w grudniu pierwsze miejsce z imponującym udziałem 38,24%. W rankingu rocznym Peugeot E-208 został sklasyfikowany na drugiej pozycji, natomiast Opel Corsa Electric na miejscu trzecim. O dostępne od ręki elektryczne samochody Opla trudniej niż o Fiata 500e, jednak polecam sprawdzić, jak wygląda oferta wyprzedaży rocznika.
Na podium w pełni elektrycznych B-SUV-ów Stellantis również uplasował w 2023 roku dwa swoje modele. Drugie miejsce zajął Opel Mokka Electric, a trzecie Jeep Avenger, produkowany przez załogę zakładu w Tychach. Szczególnie Opel Mokka Electric jest na fali wznoszącej, bowiem w ostatnim miesiącu uzyskał 49,54% udziału w sprzedaży. Dało mu to oczywiście pierwsze miejsce w segmencie. Z kolei na zderzaku Jeepa Avengera siedzą Peugeot E-2008 oraz DS 3 E-Tense, które zajmują miejsca czwarte i piąte. Co szczególnie w przypadku modelu DS 3 w wersji elektrycznej jest godne uwagi.
Elektryczny pojazd użytkowy i Stellantis Pro One
W segmencie pojazdów użytkowych działaniem wspierającym realizację strategicznego planu Dare Forward 2030 jest program Stellantis Pro One. Bodaj najważniejszym jego efektem jest osiągnięcie łącznego udziału marek Stellantis w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów użytkowych na poziomie 20,2%. To przyniosło motoryzacyjnej grupie drugie miejsce na podium. Jeszcze lepszy wynik osiągnęła ona w grudniu, gdy uzyskany udział w rynku na poziomie 29,8%, zapewnił jej miejsce pierwsze.
Tak jak miejski samochód elektryczny jest domeną grupy Stellantis, tak wśród aut użytkowych są to samochody segmentów C-VAN oraz D-VAN. W nich to koncern uzyskał w 2023 roku udziały w rynku na poziomie 42,5% oraz 36%. Najbardziej popularnym autem użytkowym Stellantis w 2023 roku był Opel Combo Electric VAN. Zajął on drugie miejsce w segmencie C-VAN BEV z udziałem w rynku na poziomie 13,4%. Również drugie miejsce zajął w segmencie D-VAN BEV Opel Vivaro Electric, którego udział sięgnął 21,2%. Na zakończenia mam kolejną dobrą wiadomość. Otóż elektryczne samochody dostawcze Opla objęła bardzo atrakcyjna wyprzedaż rocznika i jest w czym wybierać spośród dostawczych dostępnych od ręki.
Radek Pszczółka
Zdjęcia: Stellantis