Kiedy zapowiadałem premiery Mitsubishi na Japan Mobility Show 2023, najmniej mogłem napisać na temat koncepcyjnego crossovera MPV. Informacje były zdawkowe, nazwa utajniona, sylwetka pojazdu na zdjęciu przysypana piachem spod kół… ale wreszcie się objawił. Mitsubishi D:X Concept powstał jako projekcja modelu Delica w przyszłości i ma być niezawodnym kompanem najróżniejszych przygód w miłym towarzystwie.
Czy dostępnym także dla polskich klientów? Czy będę mógł napisać „Salony Mitsubishi w Polsce zapraszają na jazdy testowe Mitsubishi D:X Concept”? A jeśli tak, to kiedy? To bardzo trudne pytanie zważywszy na fakt, że już nawet Mitsubishi Delica D:5 do Europy nie trafiło. I to nawet to pierwsze z 2007 roku, kiedy normy emisji w Europie nie były jeszcze tak wyśrubowane. Nie chciałbym jednak traktować koncepcyjnego samochodu jako ciekawostki, ponieważ wiele mówi o idei marki i jej potencjale. A ponadto, ponieważ świat staje się coraz bardziej globalną wioską, do potencjalnego kontynuatora długiej i szanowanej linii Delica możemy mieć bliżej niż dalej. Tym bardziej, że należy zakładać, iż przyszły samochód będzie miał obok napędu hybrydowego także całkowicie elektryczny.
Takao Kato, prezes i dyrektor generalny Mitsubishi Motors podczas konferencji prasowej otwierającej Japan Mobility Show 2023 tak pojazd zaprezentował: – Mitsubishi D:X Concept to samochód, który łączy w sobie najlepsze technologie Mitsubishi Motors. W szczególności jest to nasz zelektryfikowany układ napędowy i układ przeniesienia napędu na wszystkie koła. Jest to oczywiście związane z myślą o urzeczywistnieniu społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Będziemy nadal zapewniać satysfakcjonujący mobilny styl życia, który obudzi w kierowcach ducha przygody i przysporzy pozytywnych emocji wszystkim pasażerom.
D:X Concept – „D” od „discover”, „X” od „experience”
Koncepcyjny projekt Mitsubishi przywozi ze sobą hasło „Maksimum przestrzeni i bezpieczeństwa dla człowieka, maksimum możliwości terenowych przygód bez ograniczeń”. Pierwsze maksimum dobitnie pokazują zdjęcia, podobnie jak pokazują nowoczesny i mocny charakter, rodząc skojarzenie Mitsubishi D:X Concept z łazikiem marsjańskim. Naturalnie bryła samochodu przywołuje także wspomnienie bryły nadwozia Mitsubishi Delica, szczególnie w jego ostatniej odsłonie.
Na widoczną przestronność auta, poza wielkością, wpływa także wielkość przedniej szyby, która zawija się w dolnej części aż na maskę. Poczucie siły Mitsubishi D:X Concept dają pokaźne błotniki i takież koła. Z kolei przednie i tylne płyty ochrony podwozia obiecują bezpieczną i pewną jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych. Przednia część nadwozia, zgodna ze znaną koncepcją Dynamic Shield, wyraża moc osiągów i bezpieczeństwa, tak pasażerów, jak i samochodu. Dodatkową ochronę kabiny zapewnia zintegrowana osłona, która rozciąga się na boki i łączy z płytą podzderzakową.
Nowy koncept Mitsubishi jest wyposażony w projekcyjne reflektory laserowe stanowiące element charakterystycznych świateł w kształcie litery T. Tak efektywne światła wyjątkowo korzystnie wpływają na komfort prowadzenia kierowcy, umożliwiają mu bowiem najlepszą ocenę warunków na drodze przed autem.
Przestronność i komfort MPV Mitsubishi
Jak na samochód MPV przystało, wnętrze (typu monobox) Mitsubishi D:X Concept zapewnia ogrom miejsca dla wszystkich pasażerów. Przednia szyba, przechodząca w przezroczystą maskę, zapewnia otwarte, szerokie pole widzenia, tworząc zawieszony w powietrzu kokpit z obrotowymi fotelami wewnątrz. Fotele mają regulowaną wysokość, dzięki czemu każdy z pasażerów może ustawić sobie optymalną pozycję siedzącą. Wielkość szyby i wysokość foteli ułatwia kierowcy prowadzenie pojazdu, a pasażerom podziwianie otoczenia, dając jednocześnie poczucie otwartej przestrzeni. A podczas postoju przednie fotele obracamy tyłem do kierunku jazdy i pełniej cieszymy się towarzystwem kompanów przygody. Metalowe detale w odcieniu przydymionego alumitu szlachetnie podkreślają luksusowy charakter wyposażenia.
Na przezroczystej masce, poprowadzonej od przedniej szyby w dół, system Mitsubishi D:X Concept wyświetla szereg przydatnych kierowcy informacji. Są wśród nich nie tylko te ostrzegające przed przeszkodami na drodze przed samochodem, ale nawet dane z żyroskopu i kąt skrętu przednich kół. Opisem trasy, informacjami pogodowymi oraz innymi potrzebnymi wskazówkami służy interaktywny system komunikacji głosowej oparty na sztucznej inteligencji AI Concierge. Najwyższą jakość brzmienia muzyki zapewnia system nagłośnienia nowej generacji opracowany we współpracy z Yamaha Corporation. Bogaty zestaw głośników, umieszczonych także w zagłówkach, zapewnia przestrzenny dźwięk i akustyczną głębię dla wszystkich pasażerów w przestronnej kabinie.
Napęd Mitsubishi D:X Concept – 4WD i PHEV
Skoro samochód ma gwarantować odkrywanie i fascynujące przygody, to musi mieć napęd na cztery koła. Pracą elektrycznego napędu 4WD w Mitsubishi D:X Concept zarządza zintegrowany system kontroli dynamiki S-AWC. Dzięki temu jazda przy każdej pogodzie i na wszystkich drogach oraz bezdrożach będzie bezpieczna i komfortowa, z minimalnym kołysaniem. Pomimo wysokiego nadwozia monobox, Mitsubishi D:X Concept ma się prowadzić jak standardowy samochód osobowy. Przyjazny dla środowiska, znany i ceniony układ napędowy PHEV w tym samochodzie przyjmuję za oczywistą oczywistość. Jego zalet, wraz z możliwościami wyboru różnych trybów jazdy w zależności od potrzeb i warunków, pozwolę sobie nie przypominać. Cieszmy się widokiem pojazdu.
Ktoś będzie w najbliższych dniach w okolicy Tokyo Big Sight i chce zobaczyć nowości Mitsubishi Motors Corporation na żywo? To podpowiadam, że Japan Mobility Show 2023 trwa do 5 listopada. A drugą z trzech nowości – bliższą nam pod względem dostępności w Polsce, czyli Mitsubishi L200/Triton – zaprezentuję w kolejnym wpisie.
Władysław Adamczyk
Zdjęcia: Mitsubishi