Model OUTLANDER PHEV zakończył rok 2020 jako najlepiej sprzedający się hybrydowy SUV typu plug-in w Europie. Obecny na polskim rynku od kwietnia 2020 roku Mitsubishi Outlander PHEV 2020 był także najpopularniejszym w Polsce SUV-em PHEV minionego roku. Co za nim przemawia?

O jego powodzeniu zadecydowały ważne dla klientów zalety: dynamika elektrycznego napędu na 4 koła, duży zasięg i łatwość ładowania baterii – także ze zwykłego gniazdka 230 V.

Unikatową cechą Mitsubishi Outlandera PHEV jest jego wszechstronność.

  • Pojazd jeździ napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi – np. w strefie bezemisyjnej.
  • Równocześnie mamy pewność, że nagle nie zabraknie nam energii w akumulatorach i… napęd hybrydowy umożliwia każdą dłuższą podróż.

Tryb EV (EV Priority Mode) ogranicza do minimum częstotliwość uruchamiania silnika spalinowego. W trybie EV, w wielu sytuacjach drogowych samochód porusza się z wykorzystaniem silników elektrycznych, nie generując hałasu ani spalin.

Dwa zaawansowane technologicznie silniki z napędem elektrycznym zamontowane zostały na przedniej i tylnej osi. Razem tworzą one skoncentrowaną na wydajności siłę napędową i pozwalają pojazdowi poruszać się z prędkością do 135 km/h w trybie jazdy elektrycznej. Oznacza to, że samochód porusza się płynniej, nie jest odczuwalna zmiana biegów, a sam pojazd jest praktycznie niesłyszalny.

Atutem jest także stabilność na drodze.

Zaawansowane sterowniki monitorują tor ruchu samochodu i są w stanie płynnie rozdzielać napęd pomiędzy przednią a tylną oś, a nawet dobrać siłę hamowania oddzielnie dla każdego z 4 kół. Dodatkowo bateria trakcyjna jest umieszczona pod podłogą, przez co model ma niżej środek ciężkości i jest doskonale wyważony. W rezultacie Outlander PHEV oferuje większą stabilność i kontrolę w każdych warunkach.

Tak więc Outlander PHEV jest używany na co dzień jako pojazd elektryczny, gdyż jest możliwość naładowania baterii trakcyjnej z domowego gniazdka 230 V. Akumulator pozwala na przejazd około 50 km, czyli dokładnie trasę jaką codziennie pokonują przeciętni kierowcy.

Po powrocie do domu, podłączamy model do prądu i… rano ponownie wyjeżdżamy wersją elektryczną.

Warto też zauważyć, że koszt energii to ok 55 gr za 1 kWh. Tym samym naładowanie baterii 13,8 kWh, która wystarcza na całodzienną jazdę, to koszt poniżej 8 zł (przypominam bilet na komunikację w Warszawie kosztuje 4 złote 40 groszy).

Hybryda to niskie spalanie i pewny zasięg

Podczas długich wyjazdów w weekendy, czy na wakacje, model jest eksploatowany jako pojazd hybrydowy. Pozwala to kierowcy cieszyć się jazdą bez niepokoju o zasięg i możliwość doładowania.

Opracowany na bazie pojazdu w pełni elektrycznego Mitsubishi Outlander PHEV, oferuje wyjątkowy, nie wymagający skrzyni biegów, zespół napędowy. Składają się on z silnika elektrycznego napędzającego przednią oś i silnika elektrycznego dla osi tylnej. To rozwiązanie gwarantuje energetyczną wydajność, płynność jazdy i oszczędność paliwa. Mitsubishi Outlander PHEV wykorzystuje układ napędowy o mocy 224 KM, wspierany przez nowy, wysokowydajny silnik benzynowy o pojemności 2,4 litra.

Samochód zawsze napędzają silniki elektryczne. Silnik spalinowy napędza tylko generator wytwarzający prąd (działa zatem jako hybryda szeregowa). Jednakże podczas gwałtownego przyspieszenia lub obciążenia wynikającego z warunków drogowych, sinik spalinowy napędza dodatkowo koła przednie. Działa zatem wówczas jako hybryda równoległa. Zużycie paliwa tej klasycznej hybrydy to ok. 7,4 l/100 km

Prawdy i mity, czyli mitomaniacy i ich przekaz

Niestety kultura techniczna jest w Polsce na dość niskim poziomie. Na bardzo wysokim, jest za to przekazywanie publicznie swoich bzdur. Typowym przykładem tego jest m.in. rozróżnianie napędów hybrydowych i zasad ich pracy. Teorie o ciężkich akumulatorach ciągniętych przez silnik spalinowy są bardzo popularne. Tymczasem badanie przeprowadzone w Polsce wskazuje kompletny brak wiedzy w tym temacie. Dokładnie o całym badaniu piszemy TUTAJ, ale dzisiaj chcemy tylko zacytować jeden fragment.

Czym różnią się oba rodzaje napędu zadeklarowało, że wie tylko 8% badanych. Poniżej prezentujemy odsetek prawidłowych odpowiedzi we wspomnianej grupie ankietowanych:

  • Jaki rodzaj samochodu hybrydowego można naładować bezpośrednio z gniazdka lub za pomocą zewnętrznej ładowarki? 63% – tylko samochód hybrydowy typu plug-in.
  • Jaki rodzaj auta hybrydowego pozwala przejechać bez przerwy około 50 km wyłącznie na silniku elektrycznym? 46% – tylko samochód hybrydowy typu plug-in.
  • Który rodzaj auta hybrydowego po wyczerpaniu zapasu prądu musimy podłączyć do zewnętrznego źródła energii (np. do gniazdka lub ładowarki), żeby znów można było używać silnika elektrycznego? 24% – żaden samochód hybrydowy
  • Który samochód hybrydowy pozwala na ładowanie akumulatora silnika elektrycznego podczas jazdy? 59% – każdy samochód hybrydowy.

Tak więc dla wszystkich potencjalnych nabywców modeli SUV mam radę.

Nie warto słuchać „fachowców z internetu”. Zamiast tego warto udać się do salonu, porozmawiać z fachowcami, odbyć jazdy testowe i samemu podjąć decyzję.
Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis