Suzuki oferuje obecnie modele z układem mild hybrid 48V SHVS. Oto jak działa ten system

003Układ mild hybrid 48V SHVS składa się z trzech głównych elementów: urządzenia ISG 48V z funkcją silnika elektrycznego (ISG – Integrated Starter/Generator) , akumulatora litowo-jonowego 48V i przetwornicy prądu stałego z 48V na 12V. Podwyższone napięcie ISG pozwala wygenerować wyższą moc i moment obrotowy w porównaniu ze stosowanym w innych modelach Suzuki układem 12V SHVS.

Sterowane elektronicznie za pomocą falownika urządzenie ISG płynnie przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy – „silnik” i „generator”. ISG napędzany jest paskiem z wału korbowego silnika. Podczas przyspieszania zapewnia do 10 kW mocy elektrycznej, która w trybie „silnik” wspomaga spalinową jednostkę napędową. Wpływa to na zmniejszenie obciążenia silnika i na redukcję emisji spalin. W trybie „generator” system odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania zarówno przy użyciu hamulców, jak również podczas hamowania biegami i wykorzystuje tę energię do ładowania akumulatorów.

Najważniejsze informacje techniczne:

401

Nowy silnik połączony z układem 48V SHVS w modelach Vitara Hybrid, SX4 S- CROSS Hybrid, Swift Sport Hybrid zużywa mniej paliwa o 16%*, 15%* i 8%* niż w wersjach z silnikiem K14C.

*Dane w oparciu o metodę pomiarową WLTP.

Jak działa zespół napędowy podczas jazdy?

Zespół napędowy typu „mild hybrid” został zaprojektowany tak, aby podczas jazdy korzystać z większej wydajności spalinowej jednostki napędowej po dostarczenia jej dodatkowej mocy, która pochodzi od silnika elektrycznego.
Podczas przyspieszania – w trybie „silnik” – akumulator jest rozładowywany i napędzany ISG, co zapewnia dodatkowy moment obrotowy i poprawia osiągi auta przy gwałtownym przyspieszaniu lub redukuje obciążenia silnika spalinowego podczas delikatnego przyspieszania. W czasie hamowania, jazdy w dół z użyciem hamowania silnikiem lub podczas podjeżdżania do skrzyżowania ISG przełącza się w tryb „generator” i odzyskuje energię z wału korbowego, aby ładować akumulator podczas jazdy.

Systemem steruje komputer, który oblicza najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnej energii. Jednostka sterująca bierze przy tym pod uwagę to, ile energii pozostało w akumulatorze.

Uzupełnianie momentu obrotowego

hybridGdy potrzebne jest rozwinięcie maksymalnej siły napędowej, urządzenie ISG działające jako silnik elektryczny generuje dodatkowy moment obrotowy. Dzięki temu zapewnia natychmiastową reakcję już przy niskim zakresie obrotów, kompensując opóźnienie powstałe pomiędzy otwarciem przepustnicy a reakcją silnika.

Kompensowanie momentu obrotowego
Podczas jazdy z niską prędkością obrotową silnika spalinowego, moment obrotowy jest kompensowany przez urządzenie ISG działające jako silnik elektryczny. Dzięki temu poprawia się płynność jazdy i zmniejsza zużycie paliwa.

Wspomaganie biegu jałowego

Po wciśnięciu pedału sprzęgła urządzenie ISG utrzymuje podwyższoną prędkość obrotową silnika spalinowego powyżej biegu jałowego, bez konieczności dawkowania paliwa, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

002

Hybrydowy zespół napędowy typu „mild hybrid” może współpracować zarówno z mechanicznymi, jak i automatycznymi skrzyniami biegów. Może być także stosowany w samochodach z napędem na przednie i cztery koła

Dane techniczne

Silnik spalinowy

Vitara Hybrid

SX4 S-CROSS Hybrid

Swift Sport Hybrid

Rodzaj

K14D DITC

K14D DITC

K14D DITC

Liczba cylindrów

4

4

4

Liczba zaworów

16

16

16

Pojemność skokowa (cm3)

1373

1373

1373

Śr. cylindra x skok tłoka (mm)

73.0 x 82.0

73.0 x 82.0

73.0 x 82.0

Stopień sprężania

10,9

10,9

10,8

Moc maks. (KM) kW/obr./min

(129) 95/5500

(129) 95/5500

(129) 95/5500

Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min.)

235/2000-3000

235/2000-3000

235/2000

Zasilanie paliwem

Wtrysk
bezpośredni

Wtrysk
bezpośredni

Wtrysk bezpośredni

Układ mild hybrid 48V SHVS

Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego

50 Nm

Moc maksymalna silnika elektrycznego

10,0 kW

Pojemność akumulatora

8Ah

Funkcje
  • Automatyczne zatrzymanie pracy silnika

  • Restartowanie silnika

  • Hamowanie z odzyskiwaniem energii

  • Uzupełnianie i kompensowanie momentu obrotowego

  • Wspomaganie biegu jałowego

Po więcej informacji na temat modeli Suzuki Hybrid i na możliwość odbycia  jazd testowych  zapaszamy do firmy Japan Motors

Poprzedni wpis Następny wpis