samochód z tyłu na tle zachodu słońca - nowy Hyundai Kona (pierwsze zdjęcia)

Ładny prezent na nowy rok zrobił nam Hyundai Motor Company prezentując nową odsłonę modelu KONA. Znakiem czasu jest, że marka tworząc nową generację miejskiego auta, zaczęła od wersji elektrycznej. Nowy Hyundai KONA ma cztery warianty i choć oczywiście mają one wspólną architekturę, to każdy ma swój styl. KONA nowej generacji ma bardziej dynamiczną sylwetkę, przybyło jej trochę centymetrów, a użytkownikom komfortu, nie tylko dzięki zwiększeniu przestrzeni życiowej.

Futurystyczny design modelu oczywiście pozostał, a nawet znalazł odważniejsze rozwinięcie, co przełożyło się na bardziej dynamiczny wygląd. Dotychczasowa gama Hyundai’a KONA daje nam wybór związany z różnymi stylami życia oraz potrzebami. Tak też będzie z nową generacją modelu. Nowy Hyundai KONA ma bowiem cztery wersje – w pełni elektryczną (EV), hybrydową (HEV), spalinową (ICE) i sportową N Line. KONA nowej generacji urosła do 435,5 cm długości, czyli o centymetrów 15 w porównaniu z wariantem elektrycznym. To w przypadku samochodu miejskiego wcale nie jest niewiele, bo każdy wie, jak 15 cm wiele zmienia w wygodzie zasiadania. Kona ma też 2,5 cm więcej szerokości. Ale przede wszystkim (jeśli chodzi o komfort podróżowania) ma 6 centymetrów większy rozstaw osi niż KONA jaką już znamy.

Nowy Hyundai KONA – więcej dynamiki w sylwetce

Producent założył, że myśl projektową zorientuje na technologię i dlatego nowy Hyundai KONA powstawał od wersji elektrycznej. Choć elektromobilność to już absolutnie nie futurystyczna bajka, to takie podejście zapewne pomogło w rozwinięciu futurystycznego stylu. Rzecz jasna wszystkich wariantów – także spalinowego, hybrydowego i sportowej linii N – bo przecież to rodzina i rodzinne geny. Charakterystyczny przód nowego subkompaktowego SUV-a (jak marka klasyfikuje auto) przyczynił się do poprawy właściwości aerodynamicznych nowego modelu. Czystą bryłę podkreśla rozciągnięta lampa Seamless Horizon, która składa się z pikseli w wariancie EV. Nowy Hyundai KONA Electric to pierwszy model marki z lampą Pixelated Seamless Horizon, która indywidualizuje charakter samochodu. Wykorzystanie parametrycznych pikseli nawiązuje jednocześnie do charakterystycznego elementu stylistycznego, jaki znamy z innych elektryków Hyundai’a.

Sylwetkę samochodu odbieramy jako dynamiczną, także za sprawą odważnie wyrzeźbionych nadkoli, z którymi interesująco komponują się reflektory i tylne światła. Ostre, ukośne przetłoczenia na bokach łączą satynowe chromowane listwy boczne ze spoilerem, tworząc otaczający całe auto kontur. Z tyłu mamy kolejną lampę Seamless Horizon oraz wysoko zamontowane światło stopu. To płynnie łączy się optycznie z satynowymi chromowanymi listwami spojlera.

Poszczególne wersje napędowe różnią się kilkoma elementami stylistycznymi. Nie trzeba wytężać wzroku, by zobaczyć różnice między przodami wariantów. W wersji elektrycznej widzimy pikselowe detale na kratce wlotu powietrza, a także na tylnym zderzaku. Charakteryzują ją także „pikselowe” felgi aluminiowe i czarna linia obrysu, a opcjonalnie dodatkowo czarne lusterka boczne i dach. Wersje spalinowa i hybrydowa mają surowy design zderzaka i osłony podwozia oraz czarne nadkola. Z kolei nowy Hyundai KONA w wersji N Line, jak i obecna wersja, musi wyróżniać się na sportowo. Mamy więc tutaj spojler w kształcie skrzydła, bardziej agresywną stylistykę przodu i tyłu, ze zderzakiem także w kształcie skrzydła, podwójną końcówką wydechu, charakterystyczne dziewiętnastocalowe felgami aluminiowymi oraz srebrne progi. Opcjonalnie możemy mieć też czarne lusterka boczne i takiż dach.

Wszechstronne wnętrze – więcej funkcjonalności i smaczków

Skoro nowy Hyundai KONA jest dłuższy o niebagatelne w tym segmencie 15 centymetrów, to naturalnie oczekujemy więcej przestrzeni (życiowej). Z enigmatycznych informacji możemy jednak wnioskować, że dodatkowe centymetry poszły za drugi rząd siedzeń, w powiększoną przestrzeń ładunkową. Większe wnętrze łatwiej jest funkcjonalnie, ergonomicznie i stylowo urządzić. W nowym Hyundai’u funkcjonalnie, ergonomicznie i stylowo znaczy nowocześnie. Albo modernie – jakby powiedziała babcia Emilka. W samochodzie mamy znaleźć praktyczne funkcje, dopasowane do różnych stylów życia użytkowników.  Architektura wnętrza jest uniwersalna, a wywodzi się z samochodów elektrycznych. Czysty w formie układ z pływającą konsolą środkową oddaje smukłość wnętrza, acz wizualnie go poszerza. Ponadto projektanci przenieśli gałkę zmiany biegów z konsoli środkowej na kolumnę kierowniczą, co zdaje się dodatkowo porządkować układ kokpitu. Jednocześnie zyskujemy dodatkowe miejsce na rzeczy w tunelu środkowym. Prosta kanapa w drugim rzędzie podkreśla estetykę modelu, nawiązującą do miejskiego designu XXI wieku.jasne nowoczesne wnętrze samochodu - Nowy Hyundai Kona

Styl konsoli oraz dwa duże wyświetlacze (po 12,3 cala każdy) odzwierciedlają technologiczne zaawansowanie wnętrza. Samopoczucie i wygodę użytkowników nowy Hyundai KONA poprawi nastrojowym oświetleniem.

Chcielibyśmy napisać więcej, ale nic więcej na zdjęciach nie widzimy i nie więcej nie wiemy. Salony Hyundai’a też obdzwoniliśmy nadaremno, bo usłyszeliśmy tylko, że faktycznie nowy Hyundai KONA obiecująco wygląda. Ale jak nowy model wygląda w szczegółach, mamy się dowiadywać w kolejnych miesiącach i nie będą to miesiące zimowe.

Władysław Adamczyk

Poprzedni wpis Następny wpis