Do nagród jakie pozdobywał Fiat 500 zdążyliśmy się przyzwyczaić. Zawsze są one jednak miłym powodem by na nową „pięćsetkę” popatrzeć. Teraz nagroda jest w trójnasób cenna. Zgodnie bowiem z werdyktem jury prestiżowego magazynu „What Car?” Nowa 500 zasłużyła na nagrodę po raz trzeci z rzędu. A może i nagroda jest cenna w czwórnasób, bo w tym roku wciąż nowy Fiat 500 zasłużył na dwa tytuły.
Nowa 500 i jej rekordowa liczba tytułów
Nie zamieścimy tu listy aż 37 międzynarodowych nagród, jakie w ciągu zaledwie trzech lat Nowa 500 zdobyła w dziewięciu krajach. To oczywiste, podobnie jak fakt, że nowa „pięćsetka” jest najbardziej utytułowanym modelem Fiata w jego bogatej historii. I to jest miły powód, by na sympatycznego Fiata popatrzeć, tym bardziej, że mamy jego nowe zdjęcia. Ale przecież lepiej popatrzeć na niego na żywo i do niego wsiąść i się nim przejechać – salon Fiata zaprasza.
Dla formalności, choć nie bez radości, odnotowujemy najnowsze tytuły, jakie Fiat 500 otrzymał od jury magazynu „What Car?”. Pięćsetka jest najlepszym małym samochodem elektrycznym do miasta („Best Small Electric Car for the City”) i najlepszym kabrioletem pod względem jakości i ceny ( „Best Convertible for Value”). Tu pozwolimy sobie zauważyć, że pierwszego w Polsce Fiata 500e Cabrio La Prima kupił stały klient warszawskiego salonu Fiat Euromobil. Stąd też bukiet kwiatów zdobiący auto.
Nie samymi nagrodami Fiat 500 się szczyci
Najważniejszą nagrodą za pracę projektantów, konstruktorów i wytwórców jest zawsze wybór klienta oraz jego satysfakcja. Satysfakcję z zakupu Fiata potwierdziło badanie NCBS (New Car Buyer Survey), o którym pisaliśmy w marcu. To coroczny sondaż przeprowadzany wśród kierowców, którzy niedawno kupili nowy samochód.
Masowym potwierdzeniem sukcesu są wyniki sprzedaży. Od wprowadzenia na rynek w 2020 roku, nowy Fiat 500 zyskał potwierdzone decyzją o zakupie uznanie prawie 120 tysięcy klientów. W ubiegłym roku „pięćsetka” była najchętniej kupowanym elektrykiem we Włoszech, a w Hiszpanii i w Niemczech zajęła miejsca na podium.
Jak się to przełożyło na europejską skalę? W roku 2022 nowy Fiat 500 był trzecim najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym na dziesięciu największych rynkach europejskich. Że jednocześnie był najczęściej wybieranym samochodem w pełni elektrycznym Grupy Stellantis w Europie, rozumie się samo przez się.
W najbliższym czasie walory nowego Fiata 500e będą mogli zweryfikować klienci w Stanach Zjednoczonych, bo tamten rynek będzie elektryfikował Stellantis.
Myślimy, że przy okazji możemy podzielić się z Panią i Panem pewnym dylematem językowym. Nowy Fiat 500 to oficjalna i oczywista nazwa bohatera tego wpisu. Pisaliśmy i piszemy o nim (odrobinę nieśmiało, dlatego w cudzysłowie) „pięćsetka”, bo tak przecież mówi o Fiacie 500 wiele osób. Ale wiadomo, że w dzisiejszych czasach, w których do pisania służą szybkie kciuki, a nie wieczne pióra, liczy się szybkość. Dlatego upowszechnił się zapis „Nowa 500”, bo jest krótszy niż „Nowy Fiat 500” i „pięćsetka”. A na dodatek, w przeciwieństwie do ostatniej formy, pozbawiony polskich znaków – liter diakrytyzowanych. Ważne, że i tak wszyscy mówimy „nowa pięćsetka”, a nie „nowa pięćset”.
Radek Pszczółka