Jeżdżą tam po lewej stronie, mają osobne krany na zimną i ciepłą wodę, ale na samochodach się znają. Wielka Brytania: Marka Fiat Professional zdobyła trzy prestiżowe tytuły w najnowszej edycji konkursu magazynu „What Van?”. Jest wśród nich najważniejszy tytuł – za triumf, jaki nowe Ducato odniosło w klasyfikacji ogólnej – „Van Roku”. Ponadto, niejako po drodze, auto zdobyło tytuł „Duży Van Roku”, natomiast E-Ducato Minibus zostało „Minibusem Roku”.
Jury doceniło nowe Ducato przede wszystkim za imponujące rozwiązania technologiczne. – Ducato marki Fiat Professional wyróżnia się nową, zaawansowaną technologią powiedział – James Dallas, redaktor magazynu „What Van?”. – Należy do niej autonomiczny system wspomagania kierownicy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) poziomu drugiego, nowa manualna skrzynia biegów i doskonała, dziewięciostopniowa przekładnia automatyczna – skonkretyzował. Warto zauważyć, że nowe Ducato jest pierwszym w historii samochodem dostawczym z trybem autonomicznej jazdy na poziomie 2.
Zastosowanie w samochodzie adaptacyjnego tempomatu, asystenta utrzymania pasa ruchu i asystenta jazdy w korku czyni z Ducato jeszcze bardziej bezpieczny samochód do pracy i spędzania czasu wolnego. Dodatkowo nowe Ducato cieszy kierowcę systemami ograniczania prędkości oraz automatycznego hamowania w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych przeszkód, w tym także pieszych i rowerzystów. O bezpieczeństwo kierowcy dba też system monitorowania jego uwagi, a o jego konto finansowe i punktowe system rozpoznawania znaków drogowych.
Szeroko zaprezentowaliśmy nowe Ducato zaraz po jego premierze, we wpisie Marka Fiat Professional prezentuje gamę nowego Ducato 2021. | Blog PGD. Zapraszamy do jego lektury. I dlatego tu tylko sygnalizacyjnie przypominamy najważniejsze zmiany.
Nowe Ducato – stylowo i funkcjonalnie
Rewolucyjne zmiany w nadwoziach samochodów dostawczych są wyjątkowymi rzadkościami. Wiadomo – tu liczy się funkcjonalność. Ale – jak dowodzi nowe Ducato – funkcjonalność może iść w parze ze stylem. Samochód ma znany wygląd i lubiany styl. Bardzo dobrze przysłużyły mu się nowe reflektory w technologii „Full LED”. Jak wpłynęły na funkcjonalność i komfort pracy, nie musimy nikogo przekonywać. Niezmiennie i niezmiernie podoba nam się poszerzony grill i charakter bryły jaki wizualnie wzmacniają nowe osłony podwozia.
Rewolucję odnotowaliśmy za to w kabinie. Ale i tu zmiany technologiczne i funkcjonalne Fiat przeprowadził paralelnie z designerskimi. Przeprojektowanie deski rozdzielczej było naturalnym procesem po wprowadzeniu nowego, w pełni cyfrowego oprzyrządowania związanego z systemem „Full Digital Cockpit”. Takie czasy, że tacka w samochodzie nie służy do podawania napojów chłodzących, ale do bezprzewodowego ładowania smartfonów. Wygoda dla kierowcy. Podobnie jak to, że nowe Ducato zapewnia mu wygodną przestrzenią do pracy lub spożywania przekąsek. A to dzięki fotelowi pasażera typu „Eat and Work”.
Nowe osiągi nowego Ducato
W nowym Ducato mamy nowe silniki wysokoprężne Multijet trzeciej generacji, oparte na nowej architekturze H3 power. Zapewniają one lepszą wydajność, dzięki zmniejszonej masie (z korzyścią dla ładowności) oraz niższemu zużyciu paliwa i emisji CO2 mniejszej o 7%, w porównaniu z poprzednią generacją silników. Do wyboru mamy cztery poziomy mocy i dwie skrzynie biegów, także docenione w konkursie „Van Roku”. W wersji z sześciobiegową skrzynia manualną dostępne są silniki o mocach 120, 140, 160 i 180 KM. W przypadku automatycznej skrzyni „9Speed” są to jednostki o mocy 140, 160 lub 180 KM.
…i nowe możliwości
Każdy użytkownik, a już szczególnie każdy menadżer floty, doceni rozwiązania jakie nowe Ducato ma w obszarze łączności. Dzięki systemowi Uconnect™ Services i aplikacji FIAT możemy bowiem zarządzać i monitorować samochód bezpośrednio z własnych urządzeń mobilnych, w dowolnym miejscu i czasie.
Nowych możliwości jest dużo więcej, a my podajemy tylko kilka przykładów, które podsunął nam Jan Parol z warszawskiego salonu Fiat Professional Euromobil. „My Assistant” co miesiąc wysyła raporty o stanie nowego Ducato wraz ze wskazówkami, jak najlepiej o niego zadbać. „My Remote” umożliwia sprawdzanie położenia pojazdu oraz ustawianie alarmów w razie przekroczenia prędkości, wyznaczonego obszaru czy czasu. Ponadto, w przypadku korzystania z asystenta głosowego, można wysyłać wskazówki bezpośrednio do samochodu. I uzyskiwać informacje o stanie pojazdu za pomocą prostych komend głosowych także. Można zatem autu nawet nagadać. W całości – jak to gdzieniegdzie mówią, wyrażając uznanie – „nie pogadasz”.
Władysław Adamczyk