Nowa stylistyka, nowa wersja esprit Alpine, bogatsze standardowe wyposażenie w nowoczesne technologie i sprawdzone układy napędowe. Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić nowe Renault Arkana. Cennik nowej Arkany poznamy zapewne wraz z otwarciem możliwości zamówień, które ma nastąpić latem (to astronomiczne kończy się 23 września). Napisałem „poznamy zapewne”, ponieważ po spopularyzowaniu w ostatnim czasie formy „rezerwacja samochodu”, głowy wolę nie dawać. Tym bardziej, że nie wiemy jeszcze, kiedy Arkana 2024 stanie w salonach, zanim ją stamtąd odbiorą pierwsi nabywcy.
Znany już Renault Arkana bardzo się podoba, czego wprost dowodzi sukces rynkowy wyrażony liczbą 240 tysięcy sprzedanych na świecie egzemplarzy. Ma wiele walorów większego auta i może dlatego wielu klasyfikuje go jako SUV. W styczniowym wpisie przyznaliśmy, że dla nas Renault Arkana to wzorcowy crossover coupe. Potwierdzeniem był, również, tu zrelacjonowany, test wersji TCe 160 R.S. Line. Zrozumiałą jest jego zatem kluczowa rola w podboju przez markę najbardziej konkurencyjnego segmentu C, w doborowym towarzystwie Australa i Megane E-Tech. Dostępna jeszcze w salonach Arkana ma poczesne miejsce w historii marki, ale nowe Renault Arkana będzie pisało swoją, po nowemu. Z pojawienia się na horyzoncie nowości płynie dla zainteresowanych Arkaną korzyść o nazwie oferta specjalna. Otóż salony Renault proponują teraz Arkanę 2023 E-tech full hybrid z pakietem korzyści o wartości sięgającej 13 800 zł.
Nowe Renault Arkana od stylu się zaczyna
Arkana 2024 pozostaje wzorcowym crossoverem coupé, czyli coupé funkcjonalnym i crossoverem eleganckim. Nowa Arkana przywozi też ze sobą nową stylistykę marki, wynikająca z Nowej Fali Renault. Jeżeli komuś nasuwa się skojarzenie z nową falę w kinematografii francuskiej (la Nouvelle Vague), to miło. Bo to ważny rozdział w historii kina. Ponieważ nowa Arkana nie przywozi aż tak nowatorskich środków wyrazu, na tylko skojarzeniowym wspomnieniu francuskiego kina pozostańmy.
Grill zdobi logo Renault „Nouvel’R” umieszczone na czarnym błyszczącym panelu. Jego kształt znalazł odbicie w nowym wzorze osłony chłodnicy tworzonym przez wystylizowane romby, co jest oczywistym nawiązaniem do centralnie umieszczonego znaku marki. Zastosowanie efektu 3D dodało bocznym liniom rombów wizualnej głębi. W różnych wersjach – a będą to evolution, techno i esprit Alpine – linie mają różne kolory – czarny, satynowy chrom lub grafitowy chrom. Dodatkowo pionowy wzór grilla spójnie komponuje się z dolną częścią wbudowaną w zderzak.
Z tyłu nadwozia nowe Renault Arkana ma logo umieszczone na środku klapy bagażnika. Jest ono w kolorze czarnego chromu, podobnie jak z przodu i podobnie jak litery nazwy modelu oraz końcówka wydechu. Przydymiony kolor i struktura kryształu kloszy świateł akcentują nowoczesność, nie tylko swoją, ale całego auta.
Arkana 2024 pozbawiona jest chromowanych elementów, co mnie osobiście cieszy, bo czasem srebrne linie (nie tylko w Renault) zaburzają płynność kształtu. Zamiast tego, na grillu czy obramowaniach szyb będziemy mieli lepiej komponujące się z całością elementy w czerni o różnej głębi. W zależności od wersji będzie to czerń klasyczna, satynowa lub wzbogacona błyskiem.
Wersja esprit Alpine wieńczy gamę
Tak jak i inne nowe modele Renault, Arkana 2024 będzie oferowana w wersji esprit Alpine. Jej sportowa elegancja jest jakby stworzona dla sylwetki crossovera coupé. Ma ona szarą satynową listwę, a pod nią widzimy specjalny emblemat w błyszczącym czarnym obramowaniu umieszczony na ozdobnej listwie nadkola. Bardziej prestiżowy i sportowy wygląd nowe Renault Arkana esprit Alpine zawdzięcza nowym ażurowym dziewiętnastocalowym felgom. Aerodynamikę poprawia spojler tylnej klapy z podwójnym wycięciem nawiązującym do przetłoczenia dachu, który jednocześnie akcentuje sportowego ducha samochodu.
W kabinie na fotelach Arkana 2024 ma skórę ECO TEP, której 10% składu pochodzi z surowców naturalnych oraz ekologiczną Alcantarę. Alcantara w ogóle jest materiałem dominującym we wnętrzu, mamy jej tu więcej niż w poprzednich wersjach R.S. Line i E-Tech Engineered. Dobre wrażenie robią detale – logo Alpine na oparciach oraz niebieskie przeszycia na fotelach i pasach bezpieczeństwa. W wnętrzu Nowe Renault Arkana cieszy oko także niebiesko-biało-czerwonymi przeszyciami na płatach drzwi i kierownicy.
Jeśli chodzi o technikę w wersji esprit Alpine, to – niezależnie od wybranej wersji silnikowej – otrzymamy dźwignię zmiany biegów typu „e-shifter”. To ta pozbawiona mechanicznych cięgien i mechanicznego połączenia ze skrzynią biegów.
Arkana 2024 w trzech wersjach wyposażenia
Poza zaprezentowaną wersją esprit Alpine nowe Renault Arkana będziemy mogli wybrać w wersjach evolution oraz techno. Już od wersji standardowej – evolution – Arkana 2024 jest wyposażona w standardzie w nawigację współpracującą z systemem multimedialnym Renault EASY LINK. Oczywiście, że system bezprzewodowo łączy się ze smartfonami z systemem Android Auto i Apple CarPlay. Cyfrowy ekran na panelu zegarów niby ma taką samą przekątną jak dotychczas – 7 cali – ale ma znacznie większą powierzchnię użytkową. Wersję techno nowej Arkany wyróżnia listwa F1 w kolorze nadwozia oraz obręcze kół, które znamy z wersji R.S. Line i E-Tech Engineered. Logo i nazwa modelu na tylnej klapie mają kolor matowego chromu.
Nowe Renault Arkana otrzymało także nowy kolor lakieru – niebieski nocturne.
Nowa Arkana ze sprawdzonymi silnikami
Pod maską z kolei nie znajdujemy nic nowego, ale sprawdzone, także w naszym teście, jednostki. Nowe Renault Arkana napędzać będą silniki E-Tech full hybrid 145 KM oraz mild hybrid o mocach 140 i 160 KM. Ponieważ tego pierwszego nie omówiliśmy w teście, to poświęcę mu więcej uwagi.
Układ napędowy E-Tech full hybrid o mocy 145 KM charakteryzuje płynność, dynamika i wydajność właściwe elektrykom. Napęd łączy dwa silniki elektryczne (silnik elektryczny o mocy 36 kW i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator typu HSG – High-Voltage Starter Generator o mocy 18 kW) z czterocylindrowym benzynowym silnikiem spalinowym 1,6 l o mocy 69 kW (94 KM). Układ współpracuje z inteligentną, wielotrybową skrzynią biegów ze sprzęgłem kłowym i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh. Przekładnia ma cztery biegi do obsługi silnika benzynowego i dwa do obsługi głównego silnika elektrycznego. Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymujemy czternaście kombinacji współpracy silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, co pozwala optymalnie wykorzystać sprawność energetyczną zespołu.
Jak to w hybrydach, także miękkich, z miejsca ruszamy zawsze na prądzie. Nowe Renault Arkana może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy. W związku z tym na zużyciu paliwa w mieście możemy zaoszczędzić nawet 40% w stosunku do wersji z silnikiem spalinowym. A przy tym wszystkim towarzyszy nam znacznie mniejsza chmura CO2 i cisza, jaką zapewnia jazda w trybie elektrycznym.
Napęd E-Tech full hybrid 145 KM, który oferuje Arkana 2024 (jak i dotychczasowa), jest wyposażony w funkcję „e-save”. Wybieramy ją na ekranie centralnym w ustawieniach samochodu lub w wersjach z systemem MULTI-SENSE w ustawieniach trybu jazdy. A będziemy to robić, jeśli będziemy chcieli zachować minimum 40% naładowania akumulatora na przewidywane okoliczności. Zachowany zapas energii wykorzystamy na przykład, gdy będziemy chcieli jechać w trybie elektrycznym lub dla wsparcia silnika spalinowego podczas wyprzedzania.
Kalendarza nie przeskoczymy, czekamy na cennik Renault Arkana 2024.
Władysław Adamczyk