Ulysse i Scudo pierwsze zdjęcia

Będą nowe Fiaty – minivan Ulysse i średniej wielkości samochód dostawczy Proffesional Scudo. Oba będą miały napędy elektryczne, ale też spalinowe. Kiedy pojawią się w sprzedaży? Horyzont czasowy jest dwojaki. Otóż na głównych rynkach zamówienia na Fiata Professional Scudo będzie można składać na przełomie roku, natomiast Fiat Ulysse będzie dostępny w pierwszym kwartale roku 2022.

 Stellantis zapowiedział rozpoczęcie wkrótce produkcji nowej generacji samochodów, w Hordain, w północnej Francji. To oznacza powrót włoskiej marki do fabryki, która produkowała już Fiaty. Były to właśnie Ulysse – produkowany tam w latach 1994-2002 – oraz Scudo – wytwarzany w latach 1996-2016. Jednocześnie otrzymaliśmy przypomnienie konsorcyjno-koncentracyjne. Otóż otwarcie zakładu w Hordain wynikało z historycznego utworzenia joint venture w 1978 roku pomiędzy ówczesnymi Grupami Fiat i PSA.

Jadą nowe

Tak Ulysse, jak i Proffesional Scudo będą dostępne zarówno w wersji spalinowej – dieslowskiej – ICE (Internal Combustion Engine), jak i w pełni elektrycznej – BEV (Battery Electric Vehicle). Silniki spalinowe będą współpracować ze skrzynią biegów manualną lub automatyczną.

Minivan Ulysse, przeznaczony dla dużych rodzin oraz biznesu, otrzymamy w kombinacjach od 6 do 9 miejsc. Z kolei model Proffesional Scudo producent zapowiada w trzech długościach nadwozia i w czterech wersjach. Są to: platforma, furgon, furgon załogowy (czyli po naszemu – brygadówka) oraz w osobowej wersji kombi.

Szczegółów nie zna na razie nawet koordynator sprzedaży samochodów dostawczych w Euromobilu – Jan Parol. – Siatka produktu jest jeszcze dopracowywana – wyjaśnia. Jednocześnie, w oparciu o politykę koncernu, podpowiada, że należy się spodziewać, iż wersje elektryczne będzie napędzał silnik o mocy 136 KM, znany z Opla i Peugeota. – Kontynuując przewidywania, można założyć, że nowy Ulysse i Scudo będą wyposażone w akumulatory o pojemności 50 lub 75 kWh. Ich nominalnie podawany zasięg to odpowiednio 230 i 330 kilometrów – mówi Jan Parol.

Platformy współpracy

Przewidywania uzasadnia fakt, że nowe Fiaty są zbudowane na platformie EMP2. Tej samej z której korzystają np. Peugeot Expert, Opel Vivaro i Zafira Life oraz Citroën Jumpy i Spacetourer. Platforma EMP2 jest w swojej modułowości bardzo konfigurowalna. Z tego wynika łatwość, z jaką można dostosować ją do potrzeb różnych grup klientów, do różnych modeli i segmentów.

Współpraca, albo raczej – wspólna praca – ma sprawić, że do 2030 r. samochody niskoemisyjne Stellantis mają stanowić ponad 70% sprzedaży w Europie i ponad 40% w Stanach Zjednoczonych. Do 2025 r. firma planuje zainwestować w elektryfikację i rozwój oprogramowania ponad 30 mld euro. W segmencie samochodów dostawczych w ciągu najbliższych trzech lat proces elektryfikacji obejmie wszystkie produkty i wszystkie regiony.

Nowe Fiaty Professional Scudo i Ulysse w naturalny sposób wpisują się w politykę przechodzenia do bezemisyjnej mobilności. A potrzeby transportowe rosną, choćby dlatego że więcej kupujemy on-line i zamówienia trzeba dostarczyć. W związku z tym wykorzystywanie do dostaw samochodów elektrycznych znacząco przyczynia się do ograniczenia emisji spalin w miastach. Równocześnie wszyscy, w małych i dużych rodzinach chcemy cieszyć się nie tylko aktywnym trybem życia, ale też ekologicznym. W tym pomoże elektryczny minivan.

Ciekawym historycznych związków marek Stellantis podsuwamy artykuły z ciekawostkami, jak ten o Oplu Sintrze.

Poprzedni wpis Następny wpis