Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Nowy Ford Focus ST może być królem hot hatchy. Ma wszelkie atrybuty

Ford Focus ST 2019

Czwarta już generacja Forda Focusa ST zbliża się wielkimi krokami. Najmocniejsza w historii ma pod maską 280-konny motor, ale to nie jedyny jego atut. Poznaj być może nowego króla hot hatchy.

Do sprzedaży wejdzie latem tego roku. To co najważniejsze: 280-konny silnik o pojemności 2,3 litra z turbosprężarką typu twin scroll. Maksymalny moment obrotowy to 420 Nm w przedziale 3000-4000 obr/min. Maksymalną moc osiąga przy 5500 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h ma trwać mniej niż 6 sekund.

Ford Focus ST 2019

Lekka, aluminiowa konstrukcja EcoBoost jest najmocniejszym silnikiem jaki kiedykolwiek trafił pod maskę Forda Focusa ST. Dzięki turbosprężarce twin scroll, podobnie jak w Focusie RS, reakcja na dodanie gazu jest szybsza i efekt turbo dziury praktycznie nie istnieje. Jest to turbina z dwoma wirnikami i dwoma oddzielnymi kanałami wykorzystującymi efekt pulsowania gazów wydechowych na swoją korzyść. Mniejsze zakłócenia optymalizują pracę doładowania. Dodać należy, że zastosowano także elektronicznie sterowany zawór upustowy spalin, który umożliwia bardziej precyzyjną regulację ciśnienia doładowania.

Innym rozwiązaniem mającym na celu zmniejszenie zwłoki na dodanie gazu jest system anti-lag, utrzymujący przepustnicę w stanie otwartym gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Utrzymanie obrotów sprężarki i błyskawiczny wzrost doładowania pozwolą na płynniejsze wyjście z zakrętów i łatwiejsze operowanie gazem w samym łuku.

ford_focus_st_338

O przeniesienie napędu zadba nie tylko opracowana przez Ford Performance manualna skrzynia biegów z ultraprecyzyjnym mechanizmem zmiany przełożeń, ale także elektronicznie sterowana szpera eLSD (standard w wersji EcoBoost).  Opcją będzie automatyczna przekładnia 7-stopniowa. Kierowca w obu wersjach będzie mógł skorzystać z systemu Launch Control oraz z kilku trybów jazdy. W wersji benzynowej z nadwoziem hatchback, Ford Focus będzie standardowo wyposażony w adaptacyjne amortyzatory.

Po raz pierwszy w Focusie zastosowano tryb jazdy „Śliska/Mokra Nawierzchnia”. Natomiast w autach z opcjonalnym pakietem Performance, tryb Track zmienia samochód w niemal wyczynowe auto.  Zmienia radykalnie w kierunku sportowej jazdy wszystkie mechanizmy, w tym działanie hamulców czy szpery.

Ford Focus ST 2019

– Wybór trybu Track natychmiast przełącza hamulce na bardziej bezpośredni, ostrzejszy tryb reagowania, zwiększa opory kierownicy, dając lepsze wyczucie zachowania pojazdu, włącza pracę przepustnicy na bardziej agresywne obroty, nakazuje eLSD maksymalne zwiększenie przyczepności i daje kierowcy większą swobodę operowania w ramach pracy układu ESC – wyjaśnia David Put, szef zespołu ds. układów jezdnych w dziale Ford Performance. – Entuzjaści sportowej jazdy mogą być pewni, że Ford Focus ST ma wszystko, czego trzeba, aby mógł imponować osiągami również na torze.

– Inteligentne rozwiązania, jak mechanizm różnicowy eLSD czy aktywne zawieszenie CCD sprawiają, że nasz najnowszy Focus ST może mieć dwa zupełnie inne oblicza i po jednym naciśnięciu przycisku, niczym Dr. Jekyll i Mr Hyde, może zmieniać się z komfortowej limuzyny codziennego użytku w rasowe auto sportowe – zdradza Leo Roeks, dyrektor działu Ford Performance Europe. – Projektując ten model, szeroko korzystaliśmy z osiągnięć programów, które doprowadziły do powstania naszego supersamochodu Ford GT, czy sportowego Focusa RS. W ten sposób narodził się kompaktowy model o wyraźnie sportowym charakterze, który zarazem jest autem niezwykle wszechstronnym, z czym nie spotykano się dotąd w tym segmencie.

Ford Focus ST 2019

W wersji kombi zawieszenie tylne ma nieco inną geometrię, ze zmienionym położeniem amortyzatorów dla zapewnienia dynamiki i zwrotności także przy pełnym obciążeniu. Zwiększono sztywność tłumienia amortyzatorów, do 20% z przodu i 13% z tyłu, natomiast zastosowano te same co w innych wersjach sprężyny, by zachować wysoki komfort jazdy, choć prześwit poprzeczny jest mniejszy o 10 mm.

Oczywiście koronnym modelem będzie benzynowa wersja EcoBoost z nadwoziem hatchback. Ale Ford zdecydował się kontynuować tradycję poprzednika i oferuje także Focusa ST kombi, w tym również również z silnikiem Diesla. 2-litrowa jednostka wysokoprężna EcoBlue osiąga moc 190 KM i moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min. Będzie łączona tylko z przekładnią manualną.

Ford Focus ST 2019

Jak pewnie zauważyliście, nowy Ford Focus ST nie różni się znacząco wyglądem z zewnątrz od ST-Line. Czarne elementy wykończenia nadwozia i podwójny układ wydechowy w stylu poprzedniego modelu w specyfikacji RS to jedyne poważne zmiany. Niewiele więcej zaszło w kabinie.

Zestaw zegarów ma zmieniony, nowocześniejszy wygląd, inspirowany wskaźnikami Forda GT. Cyfrowy wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane na opracowanym przez  Ford Performance wyświetlaczu, umieszczonym wewnątrz 4,2-calowego kolorowego ekranu TFT. Kierowcę i pasażera obok otulają wygodne sportowe fotele Recaro z długimi siedziskami i mocnym podparciem bocznym.

Ford Focus ST 2019

Moja opinia o Fordzie Focusie ST

Choć prywatnie pałam wielką miłością do Hyundaia i30 N, uważam, że nowy Ford Focus ST może być nowym królem hot hatchy. Ma mocne atrybuty i bynajmniej nie tylko o czystą moc chodzi. Większa pojemność silnika i wyższy moment obrotowy niż u konkurentów, a także strojone przez Ford Performance zawieszenie współpracujące z dobrze działającą szperą i mechanizmem zmiany biegów mogą postawić poprzeczkę w tym segmencie niespodziewanie wysoko. Jeździłem nowym Fordem Fiestą ST i jeśli wszystkie mechanizmy będą pracowały przynajmniej tak samo w Focisie ST, to nie mam wątpliwości, że będziemy mieli do czynienia z samochodem wspaniałym.



Wróć