Czy zastanawiali się Państwo, jak zadbać o opony w czasie wakacji? Jest to element, którego trwałość i jakość zależy tylko od nas. Stąd też nasi eksperci nie skupiali się dzisiaj na sprawach mechaniki, napraw i stosowania lepszych lub gorszych zamienników. Skupili się za to, na przekazaniu ważnych informacji odnośnie eksploatacji opon. Jest to o tyle istotne, że w okresie wakacyjnym pokonujemy większe odległości, a na dodatek samochód jest bardziej obciążony niż zazwyczaj. Co warto pamiętać przygotowując auto na wakacje?
Opony są jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią drogi i w dużej mierze od ich stanu zależy bezpieczeństwo podróżnych. Dlatego kluczowe jest, aby pamiętać o sezonowej zmianie ogumienia i kontrolowaniu wysokości bieżnika. Przede wszystkim zaś o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach.
Opony używane – czy są bezpieczne?
Zmiana opon następuje w okresie wiosennym i jesiennym i trudno do tego przykładać szczególną wagę w środku lata. Bardzo ważna jest jednak kontrola wielkości bieżnika i ciśnienia w ogumieniu. Z tym zaś nie jest najlepiej. Typowym przykładem jest zakup sprowadzonych „opon używanych”.
„Używki z zachodu” nie są bowiem nijak porównywalne z fabrycznie nowymi gumami. Wystarczy tylko zastanowić się skąd te opony biorą się na rynku. Albo jest to ogumienie które ze względów uczestnictwa w wypadku oddawano na szrot, albo jest to guma, która zagraża bezpiecznej jeździe i właściciel zdecydował się na jej wyrzucenie. Tak czy inaczej nie jest to towar pełnowartościowy.
Opony ze złym ciśnieniem, czyli brak wiedzy i kontroli
Jeszcze gorzej jest odnośnie ciśnienia w ogumieniu. Kilka lat temu przeprowadzono badanie kierowców odnośnie sprawdzania opon. Co dziesiąty kierowca błędnie twierdził, że ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać średnio raz na pół roku lub rzadziej. Co dwudziesty twierdził nawet, że wystarczy robić to podczas cyklicznych przeglądów auta.
Regularna kontrola ciśnienia w oponach jest jedną z podstawowych zasad eko-jazdy, czyli jazdy ekonomicznej i ekologicznej. Jest też elementem bezpieczeństwa.
Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, raz w miesiącu, a także przed każdym wyjazdem w dłuższą podróż. Prawidłowy poziom ciśnienia, zalecany przez producenta, bezpośrednio wpływa na przyczepność auta. Z tym zaś związana jest droga hamowania, a także na komfort jazdy. Nieodpowiedni poziom ciśnienia w oponach to także zwiększone koszty eksploatacji pojazdu. Samochód jadący na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem spala więcej paliwa a to w dzisiejszych czasach jest chyba bardzo interesujące dla kierowców.
Co ważne, wraz z większym obciążeniem pojazdu musimy zwiększyć ciśnienie w oponach. Dane odnośnie wartości ciśnień na osiach znajdziemy w fabrycznej instrukcji. W samochodzie informacje te są na słupku drzwi przednich, w schowku na rękawiczki lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Koło musi być odpowiednio wyważone.
Wyważenie jest to pokrycie środka ciężkości z osią obrotu (statyczne) i głównej osi bezwładności z osią obrotu (dynamiczne). Powinno być ono dokonywane zawsze po zmianie czy naprawie opon. Zaniechanie tego, spowoduje nie tylko nieprzyjemne drgania kierownicy, ale również może spowodować uszkodzenie niektórych podzespołów jak końcówki drążków kierowniczych, piasty łożyska itd. Koszt wymiany któregokolwiek z tych elementów jest kilkakrotnie droższy niż jednorazowe wyważenie koła.
Co ma wpływ na utratę wyważenia?
Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń koła i związanego z tym brakiem wyważenia, są szybkie przejazdy przez dziurawe ulice i uderzenia o krawężnik. Mogą one nie tylko uszkodzić obręcz, ale również spowodować pęknięcie struktury wewnętrznej i trwałe uszkodzenie opony (spotykane często w oponach używanych, sprowadzonych do Polski).
Ty na plaży, opona w cieniu
Warto także zadbać o oponę podczas pobytu na wakacyjnym odpoczynku. Opona ma czarny kolor i szybko się nagrzewa. Nie powinniśmy więc stawiać samochodu w nasłonecznionym miejscu, a jeżeli nie ma innej możliwości, to powinniśmy narzucić na opony jasne flanelowe szmatki., aby ochronić je przed działaniem słońca.
Zanim rozpoczniesz wakacje sprawdź
Zanim zdecydujemy się zapakować bagażnik i zasłonić dostęp do koła zapasowego, warto poświęcić kilkanaście minut i przygotować się przed ewentualną zmianą koła na drodze. Co warto sprawdzić?
-Koło zapasowe ma być napompowane i czyste (mniejsza szansa pobrudzenia bagaży).
-Sprawdźmy działanie podnośnika i ułożenie klucza do odkręcenia koła (jeżeli dawno nie zmienialiśmy koła to zapewne nie wiemy nawet czy narzędzia te są w bagażniku).
-Warto zabrać ze sobą duży worek nylonowy (nawet taki jak na śmieci), dzięki czemu brudne, ściągnięte z samochodu koło, nie pobrudzi bagaży.
Usunięcie wszystkich usterek i odpowiednie przygotowanie do podróży zapewni nam nie tylko bezpieczną podróż, ale także przyczyni się do lepszego samopoczucia w czasie jazdy.