Zespół Astara Team zaraz po starcie stracił jedną załogę, druga, po poważnej kraksie, dopiero dochodzi do formy, ale walczy. To nie jakiś filmowy wymysł, ale relacja z Rajdu Dakar 2023, w którym jadą już tylko dwie załogi Astara Team. Morderczy (co się potwierdziło) rajd rozpoczęły trzy, ale z powodu wypadku już na pierwszym etapie wycofała się załoga Fuertes/Vallejo. Szans na sportowy sukces nie rozpatrujemy bo, jak informowaliśmy cel zespołu na Dakar jest inny niż sportowy. Chodzi bowiem o ukończenie Rajdu Dakar 2023 z najmniejszym śladem węglowym oraz ponowne zdobycie tytułu najbardziej ekologicznego pojazdu i zespołu. Właśnie z tego powodu, że rajd jest dla firmy ekologicznym poligonem, kibicujemy zespołowi Astara. A szczególnie gorąco duchem wspieramy załogę Laia Sanz / Maurizio Gerini, na którą spadły wszystkie plagi egipskie. I to mimo faktu, że trasa rajdu wiedzie przez Arabię Saudyjską.

Tak zupełnie na poważnie, chcemy przyjrzeć się rajdowemu samochodowi i substancji, która go napędza. A myślimy też, że wszyscy marzący o rajdowej przygodzie zawsze z przyjemnością oglądają zdjęcia z rywalizacji na trasie.

Pojazd Astara Team na Dakar 2023

W swoim drugim Dakarze nasz (bo mu kibicujemy) zespół jedzie samochodami ASTARA 01 CONCEPT. Są to buggy z napędem na jedną oś, reprezentujące kategorię T1.3, które bez ładunku ważą tylko 1590 kg. Projekt tego samochodu, opierający się na niskiej masie pojazdu i syntetycznym paliwie jako źródle zasilania, należy uznać za możliwie zrównoważony. W Rajdzie Dakar 2023, jak i jemu podobnych innych terenowych, chodzi bowiem o wysoki wydatek mocy i duży zasięg.

ASTARA 01 CONCEPT stanowi rozwinięcie zeszłorocznego modelu Century Racing CR6, dostosowanego do ekologicznego paliwa jako źródła zasilania. Poza bardzo niskim poziomem emisji dwutlenku węgla podczas spalania e-paliwa, napęd ma wiele innych walorów. Takich, że aż trzeba było je ograniczać, jak prędkość maksymalną, która mogłaby przekraczać w terenie 225 km/h. Regulamin Dakaru 2023 dopuszcza jednak tylko 170 km/h, więc w rajdzie ASTARA 01 CONCEPT pojedzie max 170. Do setki przyspieszy w 6 sekund, ale oczywiście nie na kopnym piachu. Te osiągi ASTARA 01 CONCEPT zawdzięcza silnikowi o mocy 380 KM (283 kW). Generuje on potężny moment obrotowy, dostarczany w szerokim zakresie obrotów. Maksymalnie jest to 720 Nm przy 2900 obr./min.rajdowy pojazd terenowy buggy na piaszczystym zjeździe  na trasie z tyłu, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023

Niewiarygodnie efektywne e-paliwo

I tu dochodzimy do rzeczy naszym skromnym zdaniem najbardziej interesującej – do paliwa. W rajdach terenowych ukończenie każdego etapu wymaga ogromu energii ze względu długie odcinki. Najświeższy przykład: wczorajszy, ósmy etap Rajdu Dakar 2023 liczył 824 kilometry, z czego 346 km stanowiły odcinki specjalne. Pojazdy ASTARA 01 napędza e-paliwo, w którym biokomponenty stanowią aż 90% składu (wobec 70% w zeszłym roku). To e-paliwo dysponuje największą gęstością energetyczną ze wszystkich systemów magazynowania energii wykorzystanych w rajdzie – 10,752 kWh na litr! Co ta liczba oznacza? Że pojazd ASTARA 01 można zatankować pod korek e-paliwem o równowartości energetycznej 3870 kWh, a wadze zaledwie około 400 kilogramów. Jak odczytać owe 3870 kWh? Gdybyśmy chcieli zmagazynować tyle samo energii dla samochodu elektrycznego, to potrzebowalibyśmy akumulatorów ważących ponad 22 tony (o gęstości energii 0,17 kWh na kilogram)! Stąd ten wyglądający na absurdalny tytuł wpisu.

Może więc jest efektywna i ekologiczna alternatywa dla elektryków? Jak zatem rozumiemy i promujemy elektryfikację, tak jeszcze bardziej kibicujemy badaniom, które zespół ASTARA prowadzi na poligonie doświadczalnym Dakar 2023. Zespół oczywiście nie ograniczony do części sportowej, ale przede wszystkim tworzony przez projektantów i konstruktorów.

Informacje z rajdu na bieżąco można śledzić tu: News – Astara Team.

Władysław Adamczyk

Aha, poza walką o dobrostan środowiska naturalnego załoga Carlos Checa – Marc Solà walczy o wejście do pierwszej dwudziestki rajdu, a załoga Laia Sanz – Maurizio Gerini (po kraksie i defektach opon) o jego ukończenie. Możemy przypomnieć, że przed rajdem sympatyczna Laia Sanz marzyła o miejscu w pierwszej pięćdziesiątce. Za półmetkiem jest na pozycji osiemdziesiątej. Rajd Dakar 2023 zakończy się 15 stycznia w Ar-Dammam nad brzegiem Zatoki Perskiej.

rajdowy pojazd terenowy buggy na starcie do rajdu Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023 rajdowy pojazd terenowy buggy z boku na trasie z tyłu, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023 rajdowy pojazd terenowy buggy na piaszczystym zjeździe na trasie z tyłu, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023 rajdowy pojazd terenowy buggy na trasie z tyłu, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023 rajdowy pojazd terenowy buggy pustynia kamienista, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023 rajdowy pojazd terenowy buggy pustynia kamienista, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023 rajdowy pojazd terenowy buggy na piaszczystym zjeździe na trasie z tyłu, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023 rajdowy pojazd terenowy buggy na wydmie na trasie z tyłu, Astara 01 Concept, Rajd Dakar 2023
Poprzedni wpis Następny wpis