Proszę nie przejmować się tytułem naśladującym tematy naukowych rozpraw, przyczynków, a może i nawet dysertacji. Mógłby on brzmieć przyjaźniej, np. „Rzecz o zapewnianiu miłych wrażeń kierowcom i pasażerom nowoczesnych samochodów”. Bo tak naprawdę chodzi o to, że… miło popatrzeć. A ponieważ ta – wizualna – forma rozrywki może służyć też ogólnemu rozwojowi, to temat nieco rozwijam. Od razu szczerze przyznaję, że nie wiem, na czym polega projektowanie parametryczne, ale powoli się tego dowiaduję, więc się rozwijam. Powodem jest uchylanie rąbkami materiałów wykończeniowych rąbka tajemnicy „Jak będzie wyglądała CUPRA Tavascan”. Tym razem zaglądamy do wnętrza Tavascana.
No właśnie – bardziej niż proces tworzenia kryjącego się pod terminem „projektowanie parametryczne” interesują mnie jego efekty. Zdjęcia detali CUPRY Tavascan pokazują, że te są frapujące, bo widoki wzrok cieszą. Na razie tylko jeden ze zmysłów, ale kiedy już będziemy mogli nowego modelu CUPRY dotknąć, powinny ucieszyć także zmysł dotyku. Dlatego skusiłem się na podążanie po nitce do kłębka. Zobaczmy na przykładzie Tavascana, jaką drogą podąża nowatorskie projektowanie, aby dostarczyć naszym zmysłom samych miłych wrażeń. Oczywiście można poprzestać na obejrzeniu zdjęć w galerii, które obrazują efekty. Bo przecież ostatecznie chodzi o to, żeby wnętrze i jego detale zapewniały nam miłe wrażenia estetyczne, kiedy wsiądziemy do auta.
Co to jest projektowanie parametryczne
Cytowany niedawno na naszym blogu Jorge Diez, dyrektor ds. designu CUPRA, wprost przyznał, że Tavascan wyznacza nowy język projektowy hiszpańskiej marki. W tym, żeby faktycznie był całkiem nowy, na pewno może pomóc wykorzystanie zawansowanych technik. Dlatego tworząc nową koncepcję projektową dla modelu Tavascan, dział projektowy CUPRY sięgnął po nowatorskie techniki składające się na projektowanie parametryczne. Najkrócej jak potrafię, ale jednocześnie klarownie, postaram się przedstawić to, czego się dowiedziałem.
W topologii przestrzeń parametryczna jest uogólnieniem przestrzeni metrycznej, które nie uwzględniania warunków opisujących symetrię, nierozróżnialność oraz nierówność boków trójkąta. W związku z tym w przestrzeni parametrycznej może powstać nieskończenie wiele podobnych do siebie obiektów opartych na zadanych schematach zmiennowymiarowych. Zmienne, acz związane relacjami, parametry mogą wygenerować atrakcyjne koncepcje designerskie, gdy stałe z jedną zmienną zastąpić stałymi z wieloma zmiennymi. Skoro pojawiła nam się zmienność danych, to wiadomo, że parametryczność ma swój początek w matematyce. W jej okiełznaniu i praktycznym wykorzystaniu pomógł oczywiście rozwój informatyki. Projektowanie parametryczne najszybciej przejęli architekci, ale czy dawno? Niektórzy wskazują na lata czterdzieste ubiegłego wieku i publikacje Luigiego Morettiego. Jednakże dopiero w latach osiemdziesiątych pojawiła się kompleksowa metodologia i wraz z nią oprogramowanie. Zalety parametryczności szybko docenili konstruktorzy i projektanci branż lotniczej, okrętowej i oczywiście motoryzacyjnej.
Powodem były oczywiście ogromne możliwości tworzenia skomplikowanych kształtów, a nawet ich fabrykacji, jakie daje projektowanie parametryczne. Święty Mikołaj nie istnieje, a skomplikowanych form przestrzennych nie rysuje już na desce kreślarskiej projektant wizjoner. On za to określa przestrzeń i relacje, na podstawie których projektowanie parametryczne realizuje komputer wykorzystujący zawansowane algorytmy. Teraz za najbardziej kreatywnego projektanta powinniśmy uznawać takiego, który zaproponuje takie parametry, zasady i relacje, że efekty będą radować zmysły. Czyli takiego, który opracuje tak wyjątkowe założenia dla systemu cyfrowego wsparcia, że będziemy mogli po ludzku powiedzieć: „Kurcze, ładne to”.
Jak CUPRA korzysta z projektowania parametrycznego
W tworzeniu najnowszego modelu hiszpańska marka postawiła na autentyczność projektu oraz wzmocnienie sensorycznych odczuć we wnętrzu auta. Dzięki temu produkcja elektrycznego modelu Tavascan staje się równocześnie bardziej zrównoważona. Zgodnie z założeniami nowe podejście do projektowania ma kształtować przyszły design CUPRY.
Jak zespół Działu Barw, Kroju i Strategii marki wykreował świat dotykowych i wizualnych wrażeń, wyjaśniła jego szefowa – Francesca Sangalli. – Podczas prac nad najnowszym modelem CUPRY czerpaliśmy inspirację z innych niż motoryzacja dziedzin, takich jak moda i architektura, które już wykorzystują projektowanie parametryczne. Stworzyliśmy nowe wrażenia sensoryczne w Tavascanie – zarówno dotykowe, jak i wizualne. Odwzorowaliśmy grafikę 3D na różnych powierzchniach auta za pomocą technologii parametrycznych, które przekształcają wnętrze samochodu w lekką strukturę. Elementy wnętrza, takie jak deska rozdzielcza samochodu, zespół Francesci Sangalli połączył w unikalny projekt. Właśnie projektowanie parametryczne przynosi dopasowanie do różnych kształtów i stworzenie wrażenia ewoluującego ruchu oraz unikalnej muskulatury, spójnych z nadwoziem Tavascana.
Nową koncepcję i możliwości zespół wykorzystał również w projektowaniu miękkich powierzchni, takich jak fotele. – Projekt siedzeń powstaje poprzez łączenie elementów graficznych z perforacjami, które dodają wyrafinowania częściom wewnątrz pojazdu. Wraz z miedzianą barwą i charakterystycznymi detalami tworzą prawdziwą wizytówkę marki oraz nadają jej dodatkowej wartości. To dla nas odważne i innowacyjne podejście, dzięki któremu w procesie produkcji zapewniamy zmniejszenie naszego śladu węglowego – podsumowała Francesca Sangalli.
To kolejne powody sprawiające, że nie mogę się doczekać dnia, w którym odwiedzę CUPRA STUDIO i na żywo poznam Tavascana.
Radek Pszczółka