Qashqai e-POWER, czyli elektryfikacja po nowemu

Wprowadzając piętnaście lat temu na rynek model Qashqai, Nissan zapoczątkował erę święcących trumfy crossoverów. Teraz marka dokonuje kolejnego przełomu, bowiem nowy Qashqai to pierwszy europejski model wyposażony w skonstruowany przez Nissana układ napędowy e‑POWER. Nissan Qashqai e-POWER jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, którzy chcą korzystać z płynności i dynamiki jazdy właściwych autom elektrycznym, a jeszcze nie są gotowi, by przesiąść się do samochodu w pełni elektrycznego.

Czy Qashqai e-POWER będzie samochodem, który spełni Pani i Pana oczekiwania, najlepiej będzie można przekonać się podczas jazd testowych. Na te wkrótce do salonów Nissan Japan Motors zaprosimy, a dziś zapraszamy do poznania technologii, która ma wyborowi sprzyjać. Technologii, dzięki której możemy cieszyć się cichszą i wydajniejszą jazdą oraz szybszymi reakcjami napędu na nasze polecenia. W odniesieniu do tej ostatniej cechy koledzy dziennikarze często używają określenia „responsywny” (z ang. responsive). My pozwolimy sobie zaproponować neologizm „szybkoreagujący”, uzasadniony pamiętną reklamą z „wszystkomający”. Najważniejsze jest jednak to, że w obu przypadkach słowa oddają istotę rzeczy.

O idei napędu e-POWER już na blogu pisaliśmy, teraz przyjrzymy mu się nieco bliżej. Ponieważ mamy też wiele nowych zdjęć Qashqai’a w jesiennym anturażu, to i nimi się w naszej galerii chętnie dzielimy.

Nissan Qashqai e-POWER na drodze, jesień

Qashqai e-POWER, czyli…

Najprościej można powiedzieć tak: Samochód napędzany silnikiem elektrycznym, a niewymagający zewnętrznego ładowania, bo ładuje się sam – własnym silnikiem spalinowym. Silnik benzynowy wytwarza energię elektryczną, która jest przekazana przez falownik do akumulatora albo do silnika elektrycznego, albo do obu jednocześnie. W zależności od tego, jakie mamy (my i samochód) potrzeby. Cały układ tworzą akumulator, silnik benzynowy o mocy 158 KM, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM. Ponieważ źródłem napędu kół jest tylko i wyłącznie silnik elektryczny, układ reaguje płynnie i błyskawicznie, jak w samochodach elektrycznych. W tym też główną zaletę układu e-POWER widzi Łukasz Tyrpa, dyrektor sieci Nissan Japan Motors. – Możemy cieszyć się przyjemną, płynną i cichą jazdą, a nie musimy myśleć o ładowaniu auta. Dodatkowo, dzięki znakomitemu silnikowi i odzyskiwaniu energii, zyskujemy niski poziom spalania na poziomie niewiele przekraczającym pięć litrów  – mówi.

Ach ten silnik, czyli…

Nowatorski silnik spalinowy to jeden z kluczowych elementów, jakimi zdecydowanie może się pochwalić Nissan Qashqai e-POWER. Jest to bowiem jednostka skonstruowana dla marki premium Nissana, czyli Infiniti, marki już niestety niesprzedawanej w Europie. Silnik to benzynowy, trzycylindrowy, turbodoładowany o pojemności 1,5 litra o mocy 158 KM i zmiennym stopniu sprężania. Właśnie układ zmiennego stopnia sprężania stanowi o jego nowatorstwie i przekłada na korzyści użytkowników.

Zakres stopnia sprężania silnika uznanego przez branżę za rewolucyjny wynosi od 8:1 do 14:1. Gdy zapotrzebowanie na moc jest mniejsze, bo jedziemy ze stałą prędkością, a akumulator jest dostatecznie naładowany, silnik przechodzi na wyższy stopień sprężania. Sprzyja to optymalizacji zużycia paliwa i emisji. Gdy, wciskając pedał przyspieszenia, zgłosimy większe zapotrzebowanie na moc (przekazywaną wówczas bezpośrednio do silnika), przejdziemy w tryb niższego stopnia sprężania. Podobnie będzie przy niskim poziomie naładowania akumulatora. W poszczególne tryby, stopnie sprężania silnik przejdzie automatycznie i dla nas całkowicie niezauważalnie. Zmieniający się w zależności od potrzeby chwili stopień sprężania zapewnia optymalne osiągi i gwarantuje paliwowe oszczędności niezależnie od obciążenia silnika.

Nissan Qashqai e-POWER silnik

Cenne uzupełnienia, czyli…

Bardzo ważnymi elementami układu napędowego, jakim dysponuje Nissan Qashqai e-POWER, są Linear Tune oraz e-Pedal Step. Funkcja Linear Tune (którą ze względów patentowych zapisujemy z użyciem wielkich liter) dodatkowo poprawia kulturę pracy silnika benzynowego. Steruje płynnym zwiększaniem prędkości obrotów tak, by zapewnić wymaganą moc i jednocześnie wyeliminować niespójności osiągów i dźwięku pracy silnika. A te, odczuwane przez podróżujących niespójności, mogłyby być źródłem ich dyskomfortu. Z kolei znany już z modelu LEAF e-Pedal Step szczególnie docenimy podczas przyspieszenia i hamowania w mieście. Eliminuje on bowiem męczącą konieczność częstego w ruchu miejskim przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał gazu. A to dlatego, że dzięki zastosowaniu systemu e-Pedal Step hamujemy także przy użyciu pedału przyspieszenia. Tak, oczywiście, Nissan Qashqai e-POWER odzyskuje energię kinetyczną podczas zwalniania oraz hamowania i wykorzystuje ją do ładowania akumulatora.

– Układ e-POWER jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chciałyby poczuć płynność i dynamikę jazdy jak w samochodzie w pełni elektrycznym, ale nie są jeszcze gotowe, by zdecydować się na auto w 100% elektryczne. Dla Nissana to technologia przełomowa, stanowiąca ważny krok na drodze do bezemisyjnej mobilności. Będziemy ją również oferować w nowym Nissanie X-Trail, który jeszcze w tym roku dołączy do naszej oferty – powiedziała Dorota Pajączkowska, PR Manager Nissan Sales Central & Eastern Europe.

Pierwsi klienci, którzy najszybciej zdecydowali się na zakup Nissana Qashqai e-POWER, już korzystają z jego zalet. Salony Nissan Japan Motors przygotowują się do dni testów nowych napędów Nissana, na które wkrótce zaproszą. My nie omieszkamy o tym poinformować, bo przecież wiemy, że nowatorskie rozwiązania należy przetestować osobiście.

Radek Pszczółka

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

18 kwietnia, 2025

Dacia Bigster to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli 2025 roku. Pierwszy tak duży SUV w historii rumuńskiej marki oferuje przestronne wnętrze, nowoczesne wyposażenie i dobry (...)

18 kwietnia, 2025

Gdy w 2015 roku otwieraliśmy drzwi salonu Kia Eforia, rynek motoryzacyjny kształtował się w zupełnie innych realiach niż obecnie. Klienci najczęściej interesowali się silnikami benzynowymi (...)

17 kwietnia, 2025

Z uwagi na duże zainteresowanie, wiosenna promocja na modele OMODA i JAECOO z rocznika 2024 została przedłużona do kwietnia. To oznacza, że wciąż możesz skorzystać (...)