Renault 5 E-Tech Electric to miejski samochód z sentymentem nawiązujący do dobrze zapisanego w historii modelu z lat 70. i 80. Jego kompaktowe rozmiary i dynamiczna sylwetka, przywołują najlepsze skojarzenia. Zapewne wielu miłośników francuskich aut zechce zasiąść za kierownicą trzeciej generacji samochodu, którego produkcję wznowiono po… 28 latach. I choć to tzw. retrosamochód, ma w sobie tyleż samo historycznych smaczków, co zaskakująco futurystycznych nowości.
Sięgając do źródła
Pierwsze Renault 5 zjechało z linii produkcyjnej w 1972 r. Natomiast produkcja drugiej generacji tego modelu została zakończona w 1996 r. Potem miejsce miejskiego samochodu przypadło w udziale Renault Clio I. Nieco już zapomniany model odrodził się z popiołów jako samochód elektryczny. Co ciekawe, producent puszcza oko do miłośników old timerów, proponując m.in. kolory Pop Yellow i Pop Green. W podobnych odcieniach Renault 5 wychodziło 50 lat temu.
Prezentacja z pompą
Renault 5 E-Tech Electric zaprezentowany został 23 kwietnia 2024 r. na dziedzińcu Centre Georges-Pompidou, gdzie zorganizowano niezwykłe widowisko – „WHAT THE FIVE SHOW”. Spektakl inaugurujący produkcję nowej „piątki” składał się z 5 scen, z których każda podkreślała ducha Renault 5 E-Tech Electric. Wydarzenie uświetniły występy Cyrila Lancelina i Sadecka Berrabaha, emblematycznych francuskich artystów kultury ulicznej i sztuki współczesnej.
Renault 5 E-Tech Electric – samochód na „5”
Renault 5 E-Tech Electric mierzy 392 cm długości, 177 cm szerokości, 150 cm wysokości i 254 cm rozstawu osi. W standardzie znajdują się 18” koła.
W samochodzie zastosowano sympatyczne rozwiązania, które pozwalają na nawiązanie swoistej więzi między właścicielem, a pojazdem. Przykładem może być wyświetlacz, który załącza się kiedy do auta zbliża się właściciel lub powitalne mruganie reflektorów.
Dużą rolę odgrywa także symbolika liczby 5. Można ją odnaleźć m.in. w segmentach pokazujących stopień naładowania akumulatora trakcyjnego, które układają się w piątkę.
Mistrzowskie wnętrze
Jakżeby je nazwać inaczej, jeśli po otwarciu pojazdu usłyszeć można mistrzowską muzykę skomponowaną przez kultowego przedstawiciela muzyki elektronicznej Jean-Michel Jarre’a? Kompozytorowi powierzono jeszcze jedno zadanie – zaproponowanie dźwięku, którym Renault 5 ostrzega pieszych.
Nowa francuska „piątka” to także mistrzostwo w zakresie designu. Ekrany wskaźników mogą mierzyć 7 lub 10,1 cala. Z kolei główny wyświetlacz jest 10-calowy. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, a do tego zamontowano je z dbałością o detale.
Renault 5 E-Tech Electric w liczbach
Bagażnik tego kompaktowego samochodu ma pojemność 277 l (zgodnie z normą VDA). Gdy pojawi się w sprzedaży, będzie można wybrać pomiędzy trzema konfiguracjami napędu elektrycznego:
95 KM; 215 Nm; akumulator trakcyjny 40 kWh; zasięg do 300 km;
122 KM; 225 Nm; akumulator trakcyjny 40 kWh; zasięg do 300 km;
150 KM; 245 Nm; akumulator trakcyjny 52 kWh; zasięg do 400 km. Ta wersja przyspiesza do setki w niespełna 8s.
Samochód jest stosunkowo lekki. Waży od 1350 kg do 1450 kg.
Renault 5 E-Tech Electric – kiedy w sprzedaży?
Samochód pojawi się u dystrybutorów pod koniec 2024 r. Producent zdradza także, że jesienią zaprezentuje kolejny retrosamochód – miejski SUV Renault 4, oparty na modelu produkowanym w latach 1961-1992.