Co roku, przynajmniej co roku, jeśli nie jeździmy zbyt dużo, musimy wykonać operację pod kryptonimem wymiana oleju silnikowego. Wiadomo – nie posmarujesz, nie pojedziesz. Operacja nie jest specjalnie trudna, ale wiele wskazuje na to, że zlecenie jej w fachowym serwisie nie powinno być lekceważąco uznane za pójście na łatwiznę. Albo nawet za niemęskie zaniechanie. Będzie to rozwiązanie korzystniejsze dla naszego portfela, czasu, samochodu i środowiska. Prosimy zapoznać się z naszymi refleksjami i wyciągnąć wnioski.
Wobec wzrostu cen nowych samochodów oraz usług serwisowych, chyba nikt już nie myśli kategoriami „eee, wózek ma ponad pięć lat”, „eee, kupiony używany”, „to po co o niego tak dbać”. Tym bardziej, że nasze wyliczenia szczególnie powinny zainteresować posiadaczy aut Mitsubishi po gwarancji, a więc rocznikowo 5+.
Wymiana oleju
Przyznajemy się, trywialnego zwrotu „nie posmarujesz, nie pojedziesz” użyliśmy tylko jako miłego dla ucha środka stylistycznego z rodzaju przyciągających uwagę. Tymczasem wszyscy mają świadomość, że tematu nie należy bagatelizować, bo regularna wymiana oleju to poważna sprawa. Olej odpowiada nie tylko za smarowanie i redukcję tarcia między poszczególnymi elementami silnika, ale także za jego chłodzenie i uszczelnianie. Dbałość o olej to podstawowy czynnik żywotności silnika. Osoby żądne szczegółów zapraszamy do lektury artykułu Olej silnikowy, czyli na co zwrócić uwagę – porady fachowców Mitsubishi | Blog PGD.
Większość z nas nabija przebieg samochodu głównie podczas krótkich przejazdów po mieście. Częściej stoimy w korkach, niż pokonujemy dłuższe trasy. Przy takiej eksploatacji olej w silniku powinniśmy wymieniać co jakieś 8-10 tysięcy kilometrów. Ale zostawmy te dywagacje i kalkulacje, tysiąc w tą, czy tamtą nie ma znaczenia. Na pewno ważniejsza jest roczna regularność.
Pięć litrów oleju, bo tyle najczęściej kupujemy z uwagi na olejową chłonność silnika i powszechność opakowań kosztuje 100 złotych. Tak w zaokrągleniu przyjęliśmy dla oleju syntetycznego 5W30 średniej klasy, wcale nie topowego producenta, po weryfikacji na Ceneo. Najtańszej cieczy, może przeznaczonej dla ogromnych silników ciągników rolniczych, przecież nie będziemy do naszego samochodu lać. Zatem owe 100 zł to podstawowy koszt w operacji „samodzielna wymiana oleju”.
Do tego dochodzi koszt filtra oleju, niech będzie, że to (z uszczelką) 20 zł. Może nam się przydać lejek z sitkiem, może też specjalny klucz do odkręcenia filtra… I tu już może ostygnąć nasz zapał do samodzielnej wymiany oleju (i filtra). Nie musi, ale może. Najlepiej by było wjechać na kanał, zużyty olej trzeba spuścić do pojemnika. Później trzeba go jeszcze wywieźć do punktu selektywnej zbiórki odpadów. Proszę oszacować swój poświęcony czas i pieniądze oraz korzyści z odzyskania wolnego czasu, który można spędzić przyjemniej niż pod samochodem.
Inne przyjemności
Autoryzowane serwisy Mitsubishi kupują olej renomowanych producentów po cenach hurtowych i w beczkach, a nie konfekcjonowany w pięciolitrowych opakowaniach. W rezultacie już na starcie redukują koszt i od tego zaczyna się opłacalność naszego wygodnego rozwiązania. My przyjeżdżamy do serwisu i absolutnie nic nas nie interesuje, ani nic nie stresuje. A skoro już przyjechaliśmy, to wymiana oleju (i filtra też) nie będzie jedyną czynnością miłą naszemu samochodowi. Podczas jednej wizyty zapewnimy naszemu Mitsubishi pełną kontrolę stanu technicznego. Doradcy w serwisie proszę tylko zamiast zlecenia „wymiana oleju raz”, podać hasło „przegląd ekonomiczny”, ewentualnie można dodać „na 5+”.
Pełna kontrola stanu technicznego w ramach przeglądu ekonomicznego w programie Serwis 5+, oprócz wymiany oleju, obejmuje sprawdzenie najważniejszych podzespołów samochodu. Zaliczają się do nich układ kierowniczy, układ hamulcowy, elementy zawieszenia, oświetlenia, zespół napędowy i poziomy płynów eksploatacyjnych. W efekcie uzyskujemy bezpieczeństwo dotarcia do celu i spokój z posiadania Mitsubishi nie tylko w okresie gwarancji. To wszystko dodatkowo, poza bezstresową wymianą oleju.
Oczywiście, że przegląd ekonomiczny nie jest za zero złotych. Proszę jednak zbilansować wszystkie koszty i korzyści.
Cena przeglądu ekonomicznego (ze wszystkimi wymienionymi wyżej elementami) w ramach programu Serwis 5+ zależy od modelu samochodu. Cennik zaczyna się od Mitsubishi Colt i Space Star. Dla wszystkich wersji silnikowych koszt wynosi 399 złotych. Cena zrównana (choć niezrównana) jest także w przypadku modelu Lancer, bo dla wersji 1,5, 1,6 oraz 1,8 (benzyna) to 499 zł. Za pakiet czynności serwisowych dla przeboju ostatnich lat Mitsubishi ASX zapłacimy 599 złotych.
Dodatkowymi informacjami na temat programu Serwis 5+, szczegółowymi zakresami czynności i pełnym cennikiem służy każdy serwis Mitsubishi Japan Motors.
Samodzielna wymiana oleju, czy oferta Serwis 5+ Mitsubishi? Wybór należy do Ciebie.
Władysław Adamczyk
