Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Seat Leon Cupra R – jazda samochodem dla wybranych [wideotest]

_DSC0370

Dokładnie tym jest najmocniejszy Seat w ofercie i historii tej marki. Auto dla 799 wybranych na całym świecie osób i tylko garstki 13 w Polsce. Ja miałem okazję sprawdzić egzemplarz nr 444.

Tak naprawdę to mój drugi raz za kierownicą tego wyjątkowego modelu. Teraz trochę dłużej, na polskich drogach i z okazją do przekonania się, czy jest dobrym autem na co dzień.

_DSC0402

Seat Leon Cupra R jest wyjątkowy z kilku powodów i nawet nie dlatego, ze wyprodukowano tylko 799 egzemplarzy. Przede wszystkim to najmocniejszy fabryczny Seat w historii hiszpańskiej marki, legitymujący się mocą 310 KM. Mocniejszego może już prawdopodobnie nigdy nie być, bo Cupra staje się oddzielną marką i to do niej będą należały sportowe, zatem mocne samochody. Choć wiem, że miłośnicy hot hatchy spod znaku Seata będą jeszcze w tym roku miło zaskoczeni.

Cupra R to nie tylko podkręcony na sterowniku model Cupra 300. To coś znacznie więcej. Ma poszerzone nadkola i wydajniejszą aerodynamikę, do czego przyczyniły się niektóre elementy wykonane z kompozytów węglowych. Ma też potężne hamulce brembo, przygotowane pierwotnie dla sportowych modeli Audi.

_DSC0382

Samochód kupisz tylko w czarnym kolorze – metaliczny lub matowy – i wyłącznie ze złotymi dodatkami. Wygląda bardziej przysadziście od zwykłej Cupry, a potężne końcówki wydechu nie dają cienia wątpliwości, że to drogowy zawadiaka.

Wnętrze utrzymano w wyścigowym klimacie. Sportowe fotele są obszerne i wygodne, choć pełnią równie ważną funkcję wspierania kierowcy w wyczuciu auta. Dobrze trzymają ciało przy silnych przeciążeniach. Kierownica obszyta zamszem równie dobrze klei się do dłoni, więc kontrola nad autem jest bardzo dobra z zachowaniem wysokiego komfortu. Poza niektórymi detalami wnętrza, to wciąż normalny Leon Cupra, a tym samym normalny Leon oferujący perfekcyjną ergonomię, dużą przestronność wnętrza i pojemny na 380-litrowy bagażnik. Funkcjonalność odpowiada więc każdemu innemu, dobrze wyposażonymi Leonowi. Wadą są tylko jasne tarcze zegarów, przez co stały się nieczytelne.

_DSC0352

Nie inaczej jest podczas jazdy. Adaptacyjne, sztywniej zestrojone w stosunku do Cupry 300 zawieszenie stanowi kompromis pomiędzy codziennym przemieszczaniem się po drogach a ostrymi przejażdżkami po torze. W trybie Cupra jest bardzo sztywne, a nierówności tłumi z wielką skutecznością, pilnując, by ogumienie trzymało się drogi kiedy tylko się da. W najsztywniejszym ustawieniu nie ma bowiem kompromisów – zawieszenie ma wycisnąć wszystko z opon.

Te w testowym egzemplarzu nie odpowiadały tym, które kupisz wraz z autem, choć od razu zaznaczę, ze nie wpływają na charakterystykę prowadzenia. Continentale oferują więcej bieżnika, ale mniej mniej przyczepności na suchej drodze, co w szczególności da się odczuć przy szybkim starcie i hamowaniu. Wyposażony w Micheliny Pilot Sport Cup 2 Leon w zasadzie nie potrzebuje kontroli trakcji, dopóki jest sucho. 

_DSC0336

W zakrętach złamanie ich granicy przyczepności powinno być kwalifikowane jako niebezpieczne zachowanie, a nawet z Continentale jest to bardzo trudne – trzeba mocno przesadzić. Auto trzyma się drogi wyjątkowo mocno i nie wykazuje tendencji do poślizgu nawet z wyłączonym ESP. To oczywiście ogromna zaleta, ale warto mieć świadomość, że do zerwania przyczepności dojdzie przy wyższej prędkości niż w innych autach. Na fabrycznych Michelinach wręcz przy absurdalnie wysokiej.

Dla przykładu weźmy obutego w Pirelli P Zero Hyundaia i30N, którego testowałem dla was niedawno. Koreańskie auto uślizguje się delikatnie tyłem, co jest częścią programu ESP, a jednocześnie miłym doświadczeniem. Ma to pomagać w zachowaniu neutralności i lepiej układać auto na wyjściu z łuku. W tym samym zakręcie i przy prędkości, przy jakiej zaczyna to działać w Hyundaiu, w Seacie Leonie Cupra R nie odczujesz jeszcze nawet pierwszych symptomów poślizgu. I mówię tu o samochodzie na Continentalach. Mam wrażenie, że przy przeciążeniu, przy jakim 80 proc. hot hatchy wyjedzie z drogi przodem lub bokiem, Cupra R na Michelinach może sygnalizować drobne uślizgi.

_DSC0418

Charakterystyka układu kierowniczego jest dostosowana do możliwości jakie daje ten bolid. Celowanie w łuki jest precyzyjne i łatwe dzięki krótkiemu przełożeniu, a przy wysokich prędkościach prędzej zabraknie ci odwagi niż dokładności sterowania. Zanim dojdziesz do tego, że na wyjściu z zakrętu pomaga wam dobrze dobrana mechaniczna szpera, prawdopodobnie zapomnisz o prawach fizyki obowiązujących w normalnych samochodach. Szacunek budzi również układ hamulcowy, bo przy jego pełnym wykorzystaniu Leon niemal staje dęba. Jest przy tym kapitalnie stabilny.

Cupra R to precyzyjnie narzędzie do pokonywania nitek toru. Ale czy sprawdzi się na co dzień? Jest dobry, ale czuć, że nie został stworzony do jeżdżenia po mieście.  Studzienki i poprzeczne wyboje dają się we znaki nawet w komfortowym profilu zawieszenia, a 19-calowe obręcze łatwo zarysować na krawężnikach. Każde zadrapanie będzie widoczne ze względu na ich złoty kolor.

_DSC0411

Lepiej jest w trasie, gdzie 310-konny silnik zużyje 5,6 l/100 km jeżeli tylko zechcecie go traktować jak wersję 1.6 TDI. Mnie jednak zaimponowało spalanie na autostradzie – wynik 9,2 l/100 km jest świetny. Przypomnę tylko ze w tych samych warunkach Hyundai i30 N pochłonął o litr więcej.

Motor podczas normalnej jazdy nie jest nachalny. Nie rwie do przodu jak wypuszczony po tygodniu przebywania w kojcu bullterier, szokuje elastycznością, a do tego nie hałasuje. Przy czym jest to element, który można uznać za wadę, bo w takim hot hatchu raczej oczekuje się hałasu, przynajmniej dostępnego na żądanie. Skrzynia biegów o niebywale precyzyjnym mechanizmie zmiany przełożeń to klasa sama dla siebie. Sprzęgło pracuje normalnie, choć musi przenosić aż 380 Nm momentu obrotowego. 

_DSC0345

Swoją droga ten moment potrafi zmienić pojęcie o elastyczności silnika. Motor od 1300 obr./min zachowuje się jakby bez różnicy było jaki bieg wybierzesz. Od 1600 obrotów oddycha już pełną piersią turbosprężarki i ciągnie bez utraty tchu do odcięcia.

Podsumowując, Seat Leon Cupra R jest jeszcze pod jednym względem wyjątkowy – to najlepszy Seat jaki kiedykolwiek powstał. Najszybszy, najbardziej sportowy i jednoczenie zapewniający tym więcej frajdy, im więcej ma się umiejętności i odwagi. To prawdopodobnie również najszybszy przednionapędowy hot hatch z dostępnych na rynku. Czy najlepszy? To bardziej kwestia gustu, ale bez wątpienia jest torowym rozrabiaką z najwyższej półki.

Nieprzypadkowo kosztuje 182 100 zł. Jeśli uważasz, że jest za drogi, to nie znasz zasad panujących na rynku. Pierwsze sześć egzemplarzy sprzedało się na pniu i nie ma żadnych problemów ze znalezieniem klientów na pozostałe siedem. Teoretycznie można jeszcze kupić Cuprę R, ale nawet jeśli nie zderzysz, poczekaj do wiosny. Seat szykuje jeszcze inne, mocne niespodzianki.

Seat Leon Cupra R – dane techniczne

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4, doładowany
Rodzaj paliwa: Benznyna
Ustawienie: Poprzecznie
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1984 cm³
Moc maksymalna: 310 KM przy 5800-6500 rpm
Moment maksymalny: 380 Nm przy 1800-5700 rpm
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Typ napędu: Na przednie koła, szpera
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
Zawieszenie przednie: Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne: Wielowahaczowe
Średnica zawracania: 10,66 m
Koła, ogumienie przednie: 235/35 R19
Koła, ogumienie tylne: 235/35 R19

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: Hatchback
Liczba drzwi: 5
Masa własna: 1453 kg 
Ładowność: 577 kg
Długość: 4324 mm
Szerokość: 1816 mm 
Wysokość: 1435 mm
Rozstaw osi: 2596 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1568 / 1543 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 380 l
Osiągi:
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 9,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 8,5 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): 9,2 l/100 km
Emisja CO2: 170 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek
Ceny:
Cupra R MT: 182 100 zł
Cupra R DSG: 187 500 zł

 



Wróć