Kobiety stanowią coraz ważniejszą grupę klientów Volvo Cars. Już w roku 2000 w Stanach Zjednoczonych blisko 60 procent wszystkich nabywców Volvo stanowiły kobiety. Również w Europie ich udział wśród klientów jest coraz większy. Zatem….
W roku 2002 projektantka Volvo, Camilla Palmertz, wraz z niewielką grupą koleżanek została poproszona o zaprojektowanie samochodu studyjnego, który mógłby zyskać akceptację najbardziej wymagającej grupy klientów Volvo: niezależnych kobiet o wysokich kwalifikacjach zawodowych. Gdy przedstawiono pomysł Your Concept Car (YCC) Hansowi-Olov Olssonowi, prezesowi Volvo Car Corporation, jego reakcja była entuzjastyczna.
W kategoriach osiągów, prestiżu i stylu, klientki w segmencie klasy wysokiej chcą tego samego, czego wymagają mężczyźni. Oczekują jednak ponadto:
- Przemyślanych rozwiązań umożliwiających przechowywanie różnego rodzaju bagażu
Łatwości wsiadania i wysiadania z samochodu
Dobrej widoczności
Możliwości dopasowania pojazdu do osobistych upodobań
Minimum obsługi technicznej
Łatwości parkowania
Warto przypomnieć wnioski jakie uwzględniały kobiety podczas projektowania YCC, gdyż znalazły one zastosowanie w wielu samochodach seryjnych różnych koncernów.
- Rozplanowanie miejsca na bagaż nie ogranicza się jedynie do schowka na torebkę. To również kwestia przewidzenia miejsca na telefon, klucze, komputer przenośny, aktówkę, torbę sportową i wiele innych przedmiotów, które wozimy w naszych samochodach. Najlepszym miejscem do przechowywania wszystkich niezbędnych rzeczy pod ręką jest przestrzeń pomiędzy przednimi siedzeniami. Tam jednak znajduje się zazwyczaj dźwignia zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego. „Po prostu je przeniosłyśmy. W YCC dźwignia zmiany biegów znajduje się przy kierownicy, a zintegrowany hamulec ręczny jest sterowany elektronicznie. W ten sposób zwolniłyśmy miejsce na schowki w centralnej konsoli” – wyjaśnia Cindy Charwick, która projektowała wnętrze YCC.
- Łatwy dostęp do wnętrza pojazdu znajdował się wysoko na liście wymagań grupy docelowej. Projektantki YCC z przyjemnością podjęły wyzwanie. Podczas otwierania podnoszonych drzwi opuszczany próg odchyla się do dołu, by osoba wsiadająca do samochodu nie musiała przechodzić ponad nim, czy pobrudzić nogawek spodni wychodząc z auta. Aby dodatkowo zwiększyć ilość miejsca, fotel kierowcy automatycznie przesuwa się do tyłu, a kierownica przemieszcza się do góry. Jeśli kierowca ma zajęte ręce, drzwi YCC mogą otworzyć się automatycznie po podejściu do nich, jeśli zaś podejdzie do samochodu od tyłu, otworzą się drzwi bagażnika
- Prawidłowa pozycja za kierownicą oraz dobra widoczność jest bardzo ważna zarówno ze względu na bezpieczeństwo, jak i komfort obsługi wszystkich elementów sterowania. „W YCC połączyliśmy ergonomię oraz pole widzenia w ramach systemu Ergovision (opracowywany w tamtym czasie – red)” – mówiła Elna Holmberg. Oto jak działa ten system: w punkcie dealerskim dokonuje się skanowania sylwetki kierowcy. Następnie dane o wymiarach ciała (wzrost, długość nogi, długość ramienia) wykorzystywane są do określenia odpowiedniej pozycji za kierownicą. Informacja ta jest zapisana w postaci cyfrowej w osobistym kluczyku użytkownika. Po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy i umieszczeniu kluczyka w centralnej konsoli, fotel, kierownica, pedały, zagłówek i pasy bezpieczeństwa przestawią się automatycznie do położenia właściwego dla budowy ciała kierowcy. W rezultacie pozycja za kierownicą jest doskonale dopasowana i zapewnia możliwie najlepszą widoczność.
- YCC jest niezwykle elastycznym pojazdem. Kierowca może wybrać wielkość prześwitu – duża wysokość zapewnia znakomitą widoczność drogi, zaś niskie ustawienie dostarcza bardziej sportowych emocji. Poza tym, w każdej chwili można całkowicie zmienić wygląd wnętrza pojazdu. Dostępna jest do wyboru gama ośmiu wymiennych pokryć tapicerskich siedzeń, począwszy od ciemnobrązowej skóry, poprzez tkaninę i wełniane boucle, po jaskrawe pokrycie z żółto-zielonym haftem. Do każdego z nich dopasowane są dywaniki podłogowe, równie łatwe do rozłożenia, inspirowane stylistką wzornictwa wnętrz mieszkalnych. „Nie ma potrzeby sprzedawania samochodu tylko dlatego, że właścicielowi znudziła się kolorystyka wnętrza” – wyjaśnia Maria Uggla, projektantka odpowiedzialna za kolorystykę i wykończenie YCC.
- „Chcemy, by samochody ułatwiały, a nie utrudniały życie ich właścicielom. Ponieważ otwieram pokrywę silnika tylko wtedy, gdy potrzebuję uzupełnić płyn do spryskiwaczy, zadałyśmy sobie pytanie, czy tylko w tym celu naprawdę trzeba otwierać pokrywę silnika? Stwierdziłyśmy, że równie łatwo płyn będzie można uzupełnić z boku samochodu” – wspomina kierownik projektu Eva-Lisa Andersson. Dlatego za drzwiami po stronie kierowcy YCC ukryte ma dwa pozbawione korków otwory wlewowe z zaworami kulkowymi, podobne do tych, jakie stosowane są w samochodach wyścigowych. Jeden służy do uzupełniania paliwa, drugi do nalewania płynu do spryskiwaczy. Bez kombinowania przy korku czy zamkach pokrywy!
- Zarówno mężczyźni, jak i kobiety oczekują wyposażenia pojazdu w urządzenie ułatwiające parkowanie równoległe. W YCC jest to system dwustopniowy. Gdy kierowca musi zaparkować pomiędzy dwoma samochodami, ale najpierw chce upewnić się, czy ma wystarczająco dużo przestrzeni, naciska jednokrotnie przycisk układu w celu uruchomienia funkcji sprawdzenia dostępnego miejsca. Gdy układ podpowie „tak”, kierowca ma możliwość włączenia funkcji automatycznego parkowania poprzez ponowne naciśnięcie tego samego przycisku. Samochód pomaga manewrować kierownicą, natomiast kierowca obsługuje pedał przyspieszenia i hamulca oraz zmienia biegi. Funkcja ta sprawia, że równoległe parkowanie staje się niezwykle proste.
Blisko dwadzieścia lat po prezentacji przez stylistki Volvo koncepcyjnego modelu YCC, wiele z tych rozwiązań jest oferowanych seryjnie. Dzisiaj przesuwający się fotel kierowcy, ułatwiający zajmowanie miejsca we wnętrzu, uchylana klapa bagażnika po przesunięciu stopą pod zderzakiem, umożliwiająca swobodny dostęp do bagażnika, gdy mamy zajęte ręce, automatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe, czy wlew paliwa bez zakręcanego korka są elementami które stają się tak oczywiste jak klimatyzacja.
Ile osób wie jednak, że zawdzięczamy je pomysłom kobiet z Volvo???