Wybierz markę

samochód typu SUV, w tle późna jesień - Suzuki Across test hybrydy plug-in zimą

Suzuki miało w swej historii epizod z dużym SUV-em. Był to ceniony przez klientów model Grand Vitara, obecnie oferowany już bez przymiotnika „Grand”. Teraz firma cieszy wymagających klientów tego segmentu modelem Suzuki Across plug in. W naszym pełnowymiarowym teście sprawdzamy jego przydatność w zimniejsze dni. Szczególnie precyzyjnie badamy zasięgi w trybie elektrycznym w różnych warunkach drogowych.

Suzuki Across – muskularny SUV o sportowym charakterze

Model został zbudowany na platformie GA-K, którą charakteryzuje nisko położony środek ciężkości. Dodatkowe korzyści pod względem właściwości jezdnych uzyskano dzięki umieszczeniu akumulatora hybrydowego pod podłogą. Auto jest standardowo wyposażone w inteligentny, elektryczny napęd na wszystkie koła AWD-i.

Suzuki Across, mający 4635 mm długości, 1855 mm szerokości i 1690 mm długości, otrzymał detale stylistyczne nadwozia i kabiny, które podkreślają wyrafinowany, sportowy wygląd. Z przodu nowy model wyróżnia się ciemnym wykończeniem kratki osłony chłodnicy, rozszerzającym się na jej obramowanie i reflektory, a także nowym, metalizowanym wykończeniem dolnej listwy zderzaka, podkreślającym szeroką i mocną sylwetkę pojazdu. Kolejne kluczowe cechy to reflektory LED dla świateł mijania i świateł drogowych. Światła do jazdy dziennej LED zostały wkomponowane w klosze przednich reflektorów. Wyjątkowy charakter samochodu podkreślają także dziewiętnastocalowe, polerowane obręcze kół ze stopów lekkich z czarnym, połyskującym akcentem. Z tyłu, uwagę zwraca zaś przypominająca metal, ozdobna listwa pod szybą, a całości dopełniają czarne listwy wokół dolnej części nadwozia.

Suzuki Across z boku, samochód w jesiennej scenerii

Styl SUV-a łączy się we wnętrzu z komfortem

Przestrzeń pasażerska w modelu Across łączy styl modeli SUV, jak wysoka pozycja jadących i pionowa deska rozdzielcza, z dużą dbałością o jakość postrzeganą i odczuwalną. Wnętrze zaprojektowano pod kątem najwyższego komfortu podróżowania. Przemawia za tym nie tylko obszerna przestrzeń pasażerska, której wielkość gwarantuje rozstaw osi 2690 mm. Warte uwagi są także wysokiej jakości tapicerka i miękkie materiały pokrywające deskę rozdzielczą oraz podłokietniki drzwi.
Elementem potęgującym wyjątkowe wrażenia u kierowcy i pasażera jest jednak nowoczesny, dziewięciocalowy ekran dotykowy. Obejmuje on technologie Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink na kompatybilnych urządzeniach mobilnych.

Przestrzeń bagażowa w Suzuki Across zaprojektowano bez kompromisów. Bagażnik o pojemności 490 litrów, zapewnia bowiem odpowiednią ilość miejsca dla najbardziej wymagających użytkowników. Dla zwiększenia wszechstronności mamy tu gniazdo zasilania elektrycznego.

deska rozdzielcza samochodu Suzuki Across

Układ hybrydowy typu plug-in

W modelu zastosowano nowoczesny układ hybrydowy typu plug-in o mocy 306 KM. Zapewnia on oszczędność paliwa, ale również dynamiczne osiągi i wręcz sportowe przyspieszenie. Składa się z jednostki spalinowej i mocnego silnika elektrycznego napędzających przednią oś, a także silnika elektrycznego na oś tylną.

•  Przedni motor elektryczny ma moc 182 KM. Dostarcza on moment obrotowy 270 Nm, który – jak w każdym silniku elektrycznym – dostępny jest już w chwili ruszania. Silnik ten czerpie energię z zamontowanego pod podłogą akumulatora litowo-jonowego o pojemności 18,1 kWh.
•  Silnik elektryczny łączy się ze spalinowym o pojemności 2,5 litra i mocy 185 KM, generującym moment obrotowy 227 Nm w zakresie 3000-3700 obr./min. Jednostka spalinowa jest wykorzystywana do ładowania akumulatora, a także wspomaga silnik elektryczny podczas jazdy z dużymi prędkościami, jeśli to konieczne.
•  Drugi silnik elektryczny, służący do napędu tylnych kół  ma moc 54 KM.

Układ hybrydowy typu plug-in oferuje cztery tryby pracy. Są to domyślny tryb EV (Electric Vehicle), tryb Auto EV/HV, tryb HV (Hybrid Vehicle) oraz tryb ładowania akumulatora. Kierowca może oczywiście wybrać odpowiednie ustawienie w zależności od warunków jazdy i stanu naładowania akumulatora.

Wybór rodzaju napędu umieszczono na konsoli środkowej, obok dźwigni zmiany biegów

Na temat Acrossa podczas eksploatacji w lecie pisaliśmy już wcześniej (CZYTAJ), więc nie będziemy wracać do zasad eksploatacji i wyboru stylu jazdy. Teraz, jeżdżąc w czasie, gdy temperatury spadały w okolice zera, sprawdzaliśmy jak wygląda jego eksploatacja w zimniejsze dni.

Suzuki Across plug-in hybrid w temperaturach poniżej zera

Samochód odebrałem w Warszawie z pełnym bakiem paliwa oraz z naładowanym akumulatorem trakcyjnym. Na trasie do Krakowa jechałem wyłącznie w trybie Auto EV/HV i samochód samodzielnie dobierał, jakie źródło zasilania jest najwłaściwsze.

W efekcie, po dojeździe do Krakowa (przejazd 310 km), komputer pokładowy wskazał, że pozostało 340 km zasięgu, a zużycie paliwa wyniosło 7,1 l/100 km. Podczas jazdy w lecie zużycie wyniosło 7,4 l/100 km i pozostał zasięg 300 km. Te różnice wynikały ze stylu jazdy znacznie spokojniejszego niż w lecie. Tak więc zużycie paliwa wynoszące 7.1 l/100 km jest naprawdę sukcesem. Warto bowiem przypomnieć, że masa własna pojazdu to 1940 kg, a układ napędowy zapewnia przyspieszenie od zera do stu km/h w czasie 6 sekund.

przepływ energii w samochodzie hybrydowym - ekran Suzuki Across

Na tym samym poziomie pozostało za to zużycie paliwa w mieście. Jak poprzednio, gdy samochód jechał jako klasyczna hybryda, zużycie paliwa wynosiło 7,5-7,7 l/100 km. Podczas jazd na trasach podmiejskich zużycie paliwa wyniosło 5,9-6,5 l/100 km.

Ale jazda. Bez emisji spalin

Najbardziej jednakże atrakcyjna forma użytkowania Acrossa to jazda w trybie elektrycznym. Dostępna z łatwością z jaką podłączymy kabel prądowy do domowej sieci 230V. Czas pełnego naładowania baterii 18,1 kWh z domowego gniazdka 230V trwa 9,5 godziny. Po pełnym naładowaniu mamy zasięg 75 km. A nawet więcej, bo w lecie udało mi się pokonać na pofałdowanej trasie Kraków Bielsko-Biała w trybie elektrycznym aż 86 km. Teraz, podczas jazdy tylko w mieście i na dodatek w niższych temperaturach, zasięg wynosił faktycznie ponad 70 km.

W mieście – jak zawsze – jeździłem zgodnie z przepisami. Zużycie energii na 100 kilometrów wynosiło 25,2 kWh. To zaś oznacza, że koszt przejazdu 100 km mieści się poniżej 20 zł, czyli  w cenie trzech litrów paliwa. Przyjąłem (z naddatkiem) koszt energii dla odbiorców indywidualnych w wysokości 77 gr za 1 kWh.

Dodatkowo, jeżeli średnie zużycie wynosiło 25,2 kWh/100 km, a bateria ma 18,2 kWh, to zasięg wynosił 72 km. Jest to zatem wartość, która zupełnie wystarcza do codziennej jazdy do pracy.
Po powrocie do domu, podłączamy kabel ładujący do domowego gniazdka (jak ładowarkę w telefonie) i rano wyjeżdżamy z napędem elektrycznym. Co ważne, jeżeli ktoś ma taryfę nocną, wówczas kosz przejechania 100 km wyniesie tylko 9 zł (Ja w taryfie G12 płacę ok. 36 gr za 1 kWh).

wskazanie zużycia energii w samochodzie hybrydowym Suzuki Across

Zapewne wiele osób zastanawia się teraz, jak można jeździć w zimie hybrydą plug-in, tylko w trybie elektrycznym. Przecież do ogrzewania samochodu wykorzystywany jest płyn chłodzący silnika spalinowego, przepływający przez nagrzewnicę. Otóż w Suzuki Across mamy wysokowydajną pompę ciepła w układzie klimatyzacji. Jest to rozwiązanie znacznie bardziej wydajne, niż ogrzewanie silnikiem lub wysokonapięciowe ogrzewacze elektryczne.

Dla kogo ten hybrydowy SUV?

Suzuki Across to idealny samochód rodzinny, ze względu na wielkość, wygodę i przestrzeń bagażową. To fantastyczny model dla lubiących energiczną i dynamiczną jazdę, ze względu na przyspieszenie godne samochodów z klasy sportowej. sprawdzi się także w trudnym terenie ze względu na napęd wszystkich kół. To idealny samochód do jazdy w mieście, ze względu na brak emisji spalin. To wreszcie idealny model dla oszczędnych, gdyż koszt eksploatacji w wersji elektrycznej to tylko 20 zł na 100 km. A dla posiadaczy instalacji fotowoltaicznych to wręcz bajka.
Zapraszamy do zweryfikowania tych opinii podczas jazd testowych.

Bogusław Korzeniowski

Suzuki Across – galeria zdjęć

 

samochód typu SUV, w tle późna jesień - Suzuki Across test hybrydy plug-in zimą
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!