Gdy w wakacje pierwszy raz wsiadłem do nowego Nissana Qashqai zwracałem uwagę na jego styl i rozwiązania techniczne. Teraz użytkując go przez prawie 2000 km, przyszła pora na sprawdzenie podczas eksploatacji…

Test przeprowadziłem wersją „Tekna +” z silnikiem 158 KM i automatyczną skrzynią biegów. Model kosztuje 167 400 zł (droższy jest tylko Tekna+ z napędem na cztery koła kosztujący 175 000 zł) i zapewne nie będzie to „hit sprzedaży”. Niemniej w przypadku testu ważne jest aby poznać jak najwięcej rozwiązań technologicznych, zatem model ten jest strzałem w dziesiątkę.

Komfort odczuwalny – zmiana w kierunku klasy wyższej

Jak wspominałem, prezentowana wersja jest najwyższym wyposażeniem, w związku z tym w tańszych modelach nie będziemy mieli skórzanej tapicerki, wyświetlacza head up, czy systemu nagłośnienia Bose z dziesięcioma głośnikami.
Jednakże nawet w najtańszej wersji odczujemy komfort znacznie lepszy niż w poprzednim modelu. Wpływa na to ogólne zwiększenie sztywności nadwozia o 48%. Dzięki sztywniejszej płycie podłogowej inżynierowie Nissana mogli precyzyjniej dostroić charakterystykę sprężyn i amortyzatorów zawieszenia, wiedząc, że będą one teraz reagować wyłącznie na nierówności nawierzchni, a nie na ruchy wynikające z ograniczonej sztywności platformy. Zwiększyło to precyzję prowadzenia, a dodatkowo zredukowało wibracje.

Jest to bardzo odczuwalne przy szybkiej jeździe i nagłym działaniu sił bocznych jak wyjazd zza osłony drzew na pustą przestrzeń przy dużym wietrze bocznym, mijanie ciężarówki, czy nagły wjazd na nierówności drogi (koleiny, czy wjazd na łuku na nierówności drogi jakimi są studzienki kanalizacyjne).

Sztywniejszy, a jednak lżejszy…

Warto jednak zauważyć, że pomimo ogólnego zwiększenia sztywności, nadwozie jest o ponad 60 kg lżejsze, co przyczynia się do ogólnej poprawy ekonomii eksploatacji i jednocześnie zmniejsza siły bezwładności pojazdu występujące podczas jazdy. Wszystko to sprawia, ze kierowca odczuwa poprawę zwinności auta, a we wnętrzu panuje cisza i nie ma problemów z trzeszczeniem tapicerki podczas przejazdu po gorszej drodze.

Przyjazne wnętrze

Na pochwałę zasługuje też oprzyrządowanie infotainment. Jako dziennikarz, testujący rocznie ok 60 samochodów, przyjąłem zasadę, że samochody dzielą się na przyjazne kierowcy i takie których trzeba się nauczyć.

  • Te pierwsze, to wersje do których wsiadamy i… wszystko jest tam gdzie być powinno. Po prostu wszystko jest intuicyjne.
  • Te drugie zaś, to wersje które wymagają przewertowania książki obsługi, aby znaleźć wszystkie niezbędne ustawienia.

Z pewnością Nissan Qashqai należy do tych pierwszych. Oferuje on zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy z szerokim zestawem zintegrowanych funkcji, ale wszystkie te urządzenia możemy uruchomić bez wertowania książki obsługi.

Należą do nich m.in.:łatwe i bezproblemowe podłączaniem smartfonów, wewnętrzna sieć Wi-Fi obsługującą do siedmiu urządzeń oraz NissanConnect Services, specjalna aplikacja, która służy do komunikowania się z samochodem i monitorowania jego funkcji.

Zamontowany centralnie, większy niż dotychczas, dziewięciocalowy wyświetlacz NissanConnect (o wyższej rozdzielczości) to cyfrowy interfejs funkcji nawigacji, informacji, rozrywki i ustawień samochodu, kompatybilny zarówno z Android Auto®, jak i Apple CarPlay®.

  • W testowanym modelu był też znakomity poziom dźwięku, który zapewniał system nagłośnienia Bose® Premium obejmujący 10 głośników oraz znajdujący się w bagażniku subwoofer Bose Acousticmass®. Wyraźne i donośne brzmienie dostrojono pod względem jakości akustycznej do potrzeb wszystkich osób w samochodzie, nie tylko siedzących z przodu (system Boose to standard w wersji Tekna +, w wersji Tekna opcja za 2500 zł)
  • Nowy wielofunkcyjny ekran TFT wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3” oferuje możliwość konfiguracji różnych sposobów wyświetlania informacji z systemu nawigacji, rozrywki, danych o ruchu drogowym i stanie pojazdu przy pomocy wygodnego pokrętła na kierownicy. Ukłonem w kierunku japońskiego rodowodu Nissana jest cyfrowe tło ekranu o tradycyjnej fakturze kryształowego szkła „Kiriko”.
  • Innowacyjny 10,8-calowy wyświetlacz przezierny (HUD – Head-Up Display) zapewnia największy w tym segmencie rozmiar obrazu. Na linii wzroku kierowcy na przedniej szybie wyświetlane są kluczowe informacje nawigacyjne, wspomagające prowadzenie oraz drogowe, dzięki czemu kierowca czuje się pewniej i bardziej komfortowo, nie musząc odrywać wzroku od drogi. (Ekran 12,3 cala i HUD są standardem w Tekna i Tekna+ w wersji N-Connecta jest to opcja Pakiet Technologiczny za 7400 zł).

Nowy Nissan Qashqai oferuje również funkcję śledzenia skradzionego pojazdu, która zapewnia całodobowy kontakt z zewnętrznym centrum obsługi wraz z automatycznym powiadomieniem o kradzieży przez aplikację NissanConnect Services.

Udoskonalony system wspomagania prowadzenia ProPILOT

Na uwagę zasługuje także udoskonalony system wspomagania prowadzenia ProPILOT. Zapewnia on kierowcy jeszcze większe wsparcie w każdej sytuacji na drodze. System ProPILOT z Navi-Link został zaprojektowany, aby obniżyć poziom zmęczenia i stresu podczas jazdy i zapewnić intuicyjną obsługę (Dostępny wyłącznie z przekładnią Xtronic i jest częścią pakietu technologicznego)’

ProPILOT z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy jednym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT jest również w stanie automatycznie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.

Układ kierowniczy, dzięki współpracy z kamerą, nieustannie aktualizuje położenie samochodu, pomagając utrzymać go pośrodku pasa ruchu, przy jednoczesnym zachowaniu zadanej prędkości, z zastrzeżeniem możliwości jej dostosowania w celu utrzymania bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu.

Jazda autonomiczna?

Nowa wersja systemu w Nissanie Qashqai jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu do zmieniających się warunków panujących na drodze. Na przykład w momencie przekroczenia granicy wjazdu do strefy ograniczenia prędkości podczas jazdy autostradą system może odczytać znaki drogowe oraz wziąć pod uwagę dane dotyczące ograniczenia prędkości pochodzące z systemu nawigacyjnego, automatycznie zwalniając do wymaganej prędkości. Oznacza to, że kierowca nie musi ręcznie dostosowywać prędkości na tempomacie.

ProPILOT może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prędkość, na przykład zwalniając przed ostrym zakrętem lub zjazdem z autostrady.

Pozostałe udoskonalenia obejmują ostrzeżenie o możliwości kolizji bocznej, które sprawdza się w szczególności w ruchu miejskim. System ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka kontaktu z obiektem znajdującym się z boku samochodu. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas wykonywania manewrów na parkingach centrów handlowych.

Dzięki zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeń systemu wykrywania ruchomych obiektów, nowy Qashqai może również zainterweniować, aby zapobiec kolizji przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego, poprzez uruchomienie układu hamulcowego i zatrzymanie samochodu w razie wykrycia w pobliżu poruszającej się przeszkody.

Silnik i skrzynia biegów

1,3-litrowa jednostka która była w modelu ma 158 KM i współpracowała z nową przekładnią Xtronic. Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm w zakresie od 1800 do 3750 obr./min. Dodatkowo silnik posiada układ Mild Hybrid, a to oznacza, że kiedy samochód wytraca prędkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w dodatkowym akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać.

Jak działa Mild Hybrid?

Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, przy prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Podczas przyspieszania (od 20 do 110 km/h), energia przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym może być wykorzystywana aż przez 20 sekund do wytworzenia dodatkowego momentu obrotowego (+6 Nm). Dzięki temu zmniejsza się zapotrzebowanie na moment obrotowy generowany przez silnik spalinowy, a poprawie ulegają parametry spalania.

Zastosowana w Qashqai’u skrzynia Xtronic nowej generacji gwarantuje jeszcze lepsze parametry zużycia paliwa oraz przyspieszenia dzięki wprowadzonym w jej konstrukcji zmianom. Obejmują one układ dwóch pomp oleju, którego elementem jest nowa, elektryczna pompa. Dzięki dwóm pompom oleju przekładnia Xtronic łączy w sobie to, co najlepsze w dwóch koncepcjach, oferując płynną jazdę po mieście i podczas łagodnego przyspieszania, w połączeniu z odczuciem bezpośredniego przekazywania napędu jak w przypadku automatycznej skrzyni DCT pracującej w trybie D podczas intensywnego przyspieszania.

Sprawdzam, czyli w drogę

Samochodem pokonałem blisko 2000 km jeżdżąc po autostradach, terenach podmiejskich oraz w mieście. Oto uwagi, jakie nasunęły mi się po tej eksploatacji

  • Zawieszenie

Tylne zawieszenie w testowanym pojeździe to zawieszenie wielowahaczowe (stosowane w wersjach z kołami 20 cali i w wersjach z napędem na obie osie). Zapewnia ono optymalne ustawienie kół względem nawierzchni drogi przy zmianach kierunku jazdy, w szczególności pochylenie kół, co jest najbardziej odczuwalne na drogach o niskiej jakości i wyboistej nawierzchni.

Dzięki dobrze kontrolowanym przechyłom nadwozia uzyskano wrażenie lepszego kontaktu z nawierzchnią, także na zakrętach, bez uszczerbku dla komfortu, podczas gdy amortyzacja natychmiast przywraca samochód do stanu równowagi po najechaniu na nierówności. Warto bowiem zauważyć, że zmieniono położenie amortyzatorów na bardziej pionowe. Zmniejsza to ich wewnętrzne tarcie, optymalizuje działanie, zapewniając tym samym lepsze tłumienie sił pochodzących od nierówności nawierzchni i płynniejszą jazdę, a także polepsza kontrolę nad przechyłami poprzecznymi samochodu.

  • Silnik

Jednostka 1,3 turbo o mocy 158 KM jest więcej niż zadowalająca w tym modelu. Prędkość maksymalna wskazana w katalogu to 198 km/h, a przyspieszenie 9,2 sek. Są to zatem wartości satysfakcjonujące dla każdego użytkownika rodzinnego SUVa. Tym bardziej że moment obrotowy wynoszący 270 Nm jest stały w zakresie 1800-3750 obr/min. To zaś oznacza, że na trasie przy większej prędkości zawsze jest zapas energii, aby pokonać przeszkody toczenia, wzniesienia, czy wiatru.

  • Skrzynia biegów

To co najbardziej zachwyciło mnie w tym modelu to skrzynia biegów. Jest to skrzynia bezstopniową, czyli mamy doskonały, płynny przyrost mocy. Tym samym w mieście, podczas dodawania gazu, samochód jedzie jak wersja elektryczna, płynnie zwiększając prędkość. Jest to zatem wersja podobna to tych stosowanych w Toyotach. Jednakże w przeciwieństwie do wyjących skrzyń znanych z hybrydowej Toyoty, tutaj jest cicho.

Co więcej, gdy energicznie naciśniemy na pedał gazu, to zamiast wrażenia jakby silnik miał wyskoczyć z samochodu (co odczuł chyba każdy właściciel Toyoty), mamy delikatne przełączanie biegów. Jak sprawdzałem, w przypadku ustawienia sport zmiana następuje przy prędkości obrotowej 5000 obr/min, a w przypadku ustawienia standard, przy obrotach 3000 obr/min. Oczywiście możemy też samodzielnie zmieniać biegi łopatkami przy kierownicy.

  • Eksploatacja

Zużycie paliwa wynosi średnio -wg danych WLTP- 6,3 l/100 km. Podczas normalnej jazdy jest to jednak raczej nieosiągalne. Na trasie przy stałej prędkości 110 km/h zużycie wynosiło ok 6,5-6,8 l/100 km. Jeżeli jedziemy szybciej i dynamicznie zużycie zbliżało się do 8 l/100 km.

Niskie jest za to zużycie paliwa podczas jazd podmiejskich (prędkość do 75 km/h). Jak sprawdzaliśmy podczas testu, jazda z wykorzystaniem zalet hybrydy (wykorzystanie charakteru drogi, jazda bez energicznych przyspieszeń) pozwala osiągnąć 6,1 k/100 km. Także w mieście, podczas spokojnej jazdy uzyskanie 6,9-7,5 l/100 km nie jest super wyczynem.

Dla kogo?

Te 2000 km przekonały mnie do tego modelu. Jest to model idealny do miasta ze względu na wygodę obserwacji drogi, zawieszenie gwarantujące komfort jazdy nawet po ulicach z kostki, a przy tym jest bardzo ekonomiczny.
Jest także idealny podczas dłuższych podróży ze względu na komfort jazdy i wystarczającą dynamikę jazdy. Najlepiej sprawdź go sam podczas jazdy testowej…

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis