Seata Ateca opisywaliśmy podczas jazd testowych w październiku 2020. Jednakże osobiście uważam, że dopiero dwa/trzy testy pozwalają na wyrażenie pełnej i wartościowej opinii o modelu. Pierwszy test to zazwyczaj tylko wizualna ocena. Zatem dzisiaj oceniamy silnik i systemy asystujące…

Jak wspominałem, test modelu Ateca przeprowadzaliśmy już wcześniej (Test Seat Ateca 2020… WOW), tym samym powielanie danych odnośnie karoserii i wnętrza mija się z celem. Tym razem zajmiemy się zatem dokładnie walorami jezdnymi modelu…

Ateca na trasie..

Po odebraniu samochodu testowego w Warszawie, przyciskiem uruchamiam silnik i ruszam na trasę z Warszawy do Krakowa. Jestem zwolennikiem w takich modelach silników wysokoprężnych. Wynika to z faktu wysokiego momentu obrotowy w niskim zakresie prędkości. Jednakże użyty w modelu silnik benzynowy 2,0 nie dawał powodów do niezadowolenia.

Jednostka o pojemności 1984 ccm, generuje moc 190 KM przy 4200 ob/mion i moment obrotowy 320 Nm w zakresie 1450-4200 obr/min. Taką charakterystykę silnika udało się uzyskać dzięki turbinie o zmiennej geometrii łopatek i „wyprostowaniu momentu obrotowego”. W efekcie na trasie, pomimo dużych gabarytów i sporej masy (masa z kierowcą to 1540 kg), Ateca może jechać w niższych prędkościach obrotowych silnika i zawsze mamy zapas mocy na przyspieszenie. Na trasie Warszawa-Kraków pojazd zużył średnio 7,7 l/100 km, ale średnia prędkość wyniosła 92 km/h.

Podczas jazd w mieście zużycie wynosiło 7,8,-9,2 l/100 km, a wszystko zależało od korków i płynności ruchu. Jak widać na zdjęciu po przejechaniu 16 km w mieście średnie zużycie wyniosło 8,4 l/100 km.

Poznaj ofertę Seata Ateca

Co ważne w czasie jazdy na trasie, dostępna była opcja żeglowania. System odłączeniu silnika oznaczony jako FMA (niemiecka nazwa „Freilauf Motor Aus” w skrócie FMA) oznacza, że silnik jest wyłączony, a pojazd swobodnie jedzie siłą rozpędu. Do prędkości 130 km/h pozwala on korzystać z samochodu na zasadzie podobnej do tej, jaką zapewniają hybrydy, czyli gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, auto może poruszać się (żeglować) z wyłączonym silnikiem. System zmniejsza zużycie paliwa w rzeczywistym ruchu drogowym maksymalnie o blisko 0,5 l/100 km. Jak sprawdzałem, spokojna jazda drogami wokół Krakowa pozwoziła na zużycie paliwa 6,9-7,3 l/100 km.

Warto też zwrócić uwagę na uniwersalność pojazdu w każdych warunkach.

Za pomocą odpowiednich nastaw można dopasować w ciągu sekundy działanie systemów asystujących do wybranego trybu jazdy. Pokrętło umieszczone na konsoli obok dźwigni zmiany biegów pozwala na wybór profilu Comfort, Eco, Sport , Off-Road i Snow

  • Tryby Comfort, Sport, Eco

Zależnie od wybranego profilu zmieniają się parametry pracy silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego. Zmienne są też opcje elementów opcjonalnych, jak system ACC (aktywny tempomat), system dynamicznego doświetlania zakrętów oraz system DCC (opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC – dopłata 3524 zł)

  • Tryb Snow.

Jeśli kierowca aktywuje ten tryb pracy napędu na cztery koła, Ateca w mgnieniu oka przystosuje się do jazdy po śniegu. Dzieje się to w następujący sposób: czułość pedału gazu staje się mniejsza, żeby uniemożliwić przypadkowy zbyt mocny nacisk na pedał przyspieszenia. Dzięki temu samochód stale zachowuje optymalną trakcję, kierowca może natomiast efektywniej przyspieszać. Elektronika sprawia, że przekładnia DSG szybciej zmienia przełożenie na wyższe, aby również w ten sposób wykorzystać jak najlepsze właściwości trakcyjne . Odpowiednio do tego trybu dopasowana zostaje ponadto praca układu ASR (antypoślizgowego).

ASR „komunikuje się” między innymi z elektronicznym pedałem gazu; ponadto w swojej pracy wykorzystuje czujniki obrotu kół układu ABS. Gdy ASR „zauważy”, że na jednym z czterech napędzanych kół wystąpi poślizg, system powoduje zmniejszenie mocy silnika. Przywraca w ten sposób najlepszą trakcję i stabilność pojazdu.

ASR reaguje przy tym odpowiednio do sytuacji w danej chwili: jeśli Ateca w trybie Snow porusza się na wprost, moment, w którym do akcji wkracza ASR zostaje opóźniony. Pozwala to przekazywać na koła wystarczającą moc silnika. Przeciwnie dzieje się w wypadku jazdy w zakrętach. Tutaj ASR zaczyna działać wcześniej. Kierowca odczuwa te zmiany w postaci lepszej trakcji. Dotyczy to zarówno jazdy na wprost, ale też w zakrętach, poprzez precyzyjniejsze utrzymywanie przez pojazd obranego toru jazdy. Kolejna rzecz: w trybie Snow system ACC zostaje przełączony w spokojny profil jazdy Eco, a system dynamicznego doświetlania zakrętów w zapewniający szybkie działanie profil Sport.

  • Tryb Offroad.

Jeśli kierowca ma zamiar poruszać się poza utwardzonymi drogami, może przystosować Seata Ateca do nowych warunków wybierając tryb pracy napędu na cztery koła oznaczony jako Offroad. Tryb ten wspiera kierowcę zmieniając sposób działania układu napędowego. Podobnie jak w wypadku trybu Snow, także tutaj kierowca może z większym wyczuciem operować pedałem gazu. Przekładnia DSG zmienia przełożenie na wyższe nieco później niż zazwyczaj. Gdy kierowca zmienia przełożenia ręcznie korzystając z dźwigni oznaczonych jako +/- nie dochodzi do automatycznej zmiany przełożeń; kierowca może wtedy wykorzystywać możliwość hamowania silnikiem.

Funkcja „automatycznego biegu wolnego” (odłączenie silnika w celu wykorzystania energii kinetycznej powstającej podczas toczenia się pojazdu) zostaje dezaktywowana. Układ kierowniczy zaczyna działać bardziej bezpośrednio przełączając się w tryb Sport, system DCC pracuje w trybie Comfort, a system dynamicznego doświetlania zakrętów w trybie Offroad (jaśniejszy i szerszy snop światła w obszarze tuż przed samochodem). W trybie Offroad nie działa system Start-Stop, ACC natomiast przełącza się w profil Normal. Jak zaznaczono wcześniej, pedał gazu działa z większym wyczuciem.

Dodatkowo w modelu Ateca, na wyświetlaczu mamy wskaźnik off road, który ma kompas, wysokościomierz oraz, szalenie istotny w przypadku wolnego pokonywania ciężkiego terenu, wskaźnik temperatury oleju.

Jak wynika z powyższego zestawienia, Seat Ateca jest przystosowany do jazdy w każdym terenie. Nie jest to tylko „plażowa terenówka”, która cały wigor straci gdy wyjedzie z miasta, czy nadmorskiej promenady. To model który doskonale sprawdzi się także podczas jazdy po zaśnieżonych trasach, oraz na drogach o słabej nawierzchni. A jak jest na trasie, gdy np. chcemy jechać w długą podróż na wakacje?

Na trasie…. dla kierowcy to laba

Nie tylko systemy nastaw trybu jazdy są atutami tego modelu. Testowa wersja posiadała także innowacyjne systemy poprawiające komfort jazdy jak w modelach segmentu D. Oto najważniejsze:

  • Travel Assist.

Zastosowany w Seacie Ateca system Travel Assist umożliwia półautomatyczną jazdę z prędkością do 210 km/h. System wykorzystuje m.in. działanie aktywnego tempomatu ACC oraz systemu Lane Assist utrzymującego samochód na wybranym pasie ruchu.

Travel Assist uruchamia się na wielofunkcyjnej kierownicy. Ze względu na wymogi prawa i bezpieczeństwa kierowca powinien stale czuwać nad pracą systemu. W tym celu musi co najmniej jedną ręką trzymać kierownicę. Ponieważ wyposażono ją w czujniki nowego rodzaju, wystarczy, że kierowca będzie jedynie dotykał kierownicy. Jeśli jednak zdejmie z niej ręce na czas dłuższy niż 15 sekund zostanie ostrzeżony. Początkowo będą to sygnały graficzne i dźwiękowe, a także lekkie szarpnięcie hamulcami. Jeżeli kierowca nie zareaguje i nie dotknie kierownicy, zostanie uruchomiony system Emergency Assist. W efekcie samochód samodzielnie i bezpiecznie zjedzie z drogi na pobocze.

  • ACC z funkcją predykcyjnej regulacji prędkości.

Aktywny tempomat nowej generacji automatycznie utrzymujący stałą odległość od samochodu jadącego z przodu działa w nowym Seacie z wyprzedzeniem. Oznacza to, że dzięki danym GPS z systemu nawigacyjnego oblicza pozycję samochodu z wyprzedzeniem zmniejszając prędkość przed zakrętami, rondami, skrzyżowaniami, znakami ograniczenia prędkości i przed terenem zabudowanym. ACC korzysta z systemu rozpoznawania znaków drogowych działającego dzięki kamerze umieszczonej z przodu auta i dostosowuje się do znaków ograniczenia prędkości. W najbardziej rozbudowanej wersji ACC, która była w modelu, była też funkcja wspierająca kierowcę podczas jazdy w korku.

  • Front Assist

System ten zyskał dodatkowe funkcje. Front Assist korzysta z czujnika radarowego oraz kamery znajdującej się z przodu auta. Ostrzega on kierowcę, a także przyhamowuje samochód w sytuacjach awaryjnych, gdy odległość od auta jadącego z przodu jest zbyt mała. Dzięki funkcji hamowania awaryjnego i za sprawą systemu rozpoznawania pieszych na drodze robi to także w mieście. Teraz wśród jego nowych funkcji znalazła się umiejętność rozpoznawania obecności rowerzystów, wspierania kierowcy podczas manewru omijania i – po raz pierwszy w Seacie – wspierania go podczas skrętu.

Kto będzie zadowolony z zakupu?

Mamy więc idealny model SUV, który zapewnia fantastyczne osiągi gdy prędkość maksymalna to 212 km/h, a przyspieszenie to 7,1 sekundy. Jest on też przystosowany do jazdy w różnych warunkach. Dodatkowo model doskonale sprawdza się także na trasie i w mieście. Słowem… ideał dla każdego.
Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis