Osiem lat temu model Volvo XC90 drugiej generacji, wyznaczył w jakim kierunku będzie rozwijać się samochodowy dział Volvo. Obecnie mamy kolejną zmianę pokoleniową. Volvo EX90 ma zapoczątkować serię nowych modeli, zbudowanych od podstaw i naszpikowanych nowymi technologiami. Model będzie zaprezentowany 9 listopada, ale warto już dziś uchylić na jego temat trochę tajemnic.

Zacznijmy od samochodu. EX90

EX90 ma odegrać w gamie modelowej Volvo taką samą rolę jak obecny model XC90 osiem lat temu. Są jednak pewne różnice. XC90 otworzył gamę modeli tworzonych na platformie SPA, napędzanych silnikami Drive-E, także w wersjach PHEV, wyznaczył trendy stylistyczne, technologiczne i bezpieczeństwa.

Minęło osiem lat, podczas których branża motoryzacyjna bardzo się zmieniła. Nowe technologie umożliwiają obecnie stworzenie samochodów autonomicznych, więc komputery zadbają o nasze bezpieczeństwo. Dodatkowo całkowicie zmienił się system napędu i wkrótce mają jeździć tylko samochody elektryczne.

I to w progu czeka nowy model Volvo EX90. Ma on być flagowym SUV-em, który jako pierwszy będzie wykorzystywał nową platformę podłogową SPA 2. Ten samochód, tak jak kolejne nowe modele Volvo, ma być napędzany wyłącznie prądem.

Na tej płycie podłogowej nie powstaną odmiany spalinowe, ani hybrydy ładowane z gniazdka. Tak jak każde Volvo, EX90 ma być w chwili debiutu najbezpieczniejszym Volvo w historii. Przy okazji będzie to zapewne najbezpieczniejszy seryjny samochód osobowy, jaki powstał na ziemi.

Na pokładzie nowego samochodu mają też debiutować systemy jazdy autonomicznej (w określonych warunkach i regionach). Od strony technologicznej, to auto przeniesie Volvo w nową erę.

9% mniej wypadków i o 20% mniej tych najcięższych

Volvo Cars jest wierne zasadzie, że jeśli dojdzie do kolizji – to z jak najmocniej zmniejszoną prędkością. Mówiąc obrazowo, nowym modelem będzie coraz trudniej w coś uderzyć. Na pokładzie tego ultra-nowoczesnego elektrycznego SUV-a znajdzie się 16 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 8 kamer i król wszystkich tych gadżetów: LiDAR.

Ten radar, zamocowany na krawędzi dachu, powyżej krawędzi szyby czołowej, skanuje otoczenie przed samochodem z niezwykłą precyzją i z imponującym zasięgiem. Nawet przy słabej pogodzie i przy marnej widoczności, rozpozna sylwetkę pieszego z odległości 250 metrów. Z odległości 120 metrów ma zobaczyć takie obiekty jak czarna opona na czarnej jak drodze. Jest przy tym znacznie mniej wrażliwy na opady deszczu, śniegu, mgły, czy ciemność – w porównaniu do tradycyjnych radarów, czy kamer. Aby przerobić niebotyczne ilości danych, przekazywanych przez radar, Volvo Cars nawiązało współpracę z NVIDIĄ. Wspólnie rozwijany procesor umie dokonywać nawet 250 bilionów operacji na sekundę.

O bezpieczeństwo będzie dbał także system kamer wewnętrznych śledzący ruch gałek ocznych kierowcy. Całość uzupełnia kierownica pojemnościowa, która wykrywa, czy kierowca ją trzyma, czy nie. Specjalne alogrytmy będą w stanie wykryć nie tylko zmęczenie kierowcy, ale także jego zaśnięcie, czy zasłabnięcie.
To wszystko sprawi, że w nowym EX90 spada o 20% ryzyko wypadków śmiertelnych i z poważnymi obrażeniami, a o 9% liczbę wypadków – w ogóle.

Gdy mikrosen dopadnie kierowcę, EX90 zareguje

Na podstawie statystyk wiadomo, że około jedna czwarta kierowców na świecie przynajmniej raz w życiu zapadła za kierownicą w tak zwany mikrosen. Należy to odróżnić od głębszego snu, z którego wybudzenie może trwać nawet kilka sekund.

Ponieważ ruch gałek ocznych jest unikalny dla każdego człowieka i da się z niego wyczytać znacznie więcej niż sam poziom wypoczęcia i koncentracji kierowcy, udało się określić, jak zmienia się punkt obserwowany przez kierowcę.

Jeśli wzrok jest wbity w punkt i rzadko się przenosi na inny obiekt – to reakcja kierowcy jest spóźniona. To może świadczyć o mocnym zmęczeniu, początku zapadania w mikrosen lub o działaniu środków obniżających koncentrację (leki, alkohol).

Jeśli kierowca zbyt często przenosi swój wzrok na różne obiekty, to może oznaczać za mocne pobudzenie, brak koncentracji lub rozkojarzenie. Co ciekawe, większość istniejących systemów dobrze radzi sobie z okularami korekcyjnymi, czy szkłami kontaktowymi. One w niczym nie przeszkadzają.

Jedyny problem może wystąpić wówczas, gdy kierowca nosi silnie przyciemniane okulary. Na szczęście nosi się je podczas słonecznych pór dnia, gdy ryzyko zaśnięcia jest najmniejsze.

Po zauważeniu tych reakcji, Volvo EX90 zainterweniuje. Kierowca najpierw usłyszy sygnał ostrzegawczy, którego natężenie będzie zależało od powagi sytuacji, Jeśli kierowca nie zareaguje na coraz wyraźniejsze ostrzeżenia, samochód będzie w stanie nawet zatrzymać się bezpiecznie na poboczu i włączyć światła awaryjne.

Jakie dalsze kroki?

W ciągu najbliższych dni Volvo Cars opowie więcej o funkcjach bezpieczeństwa nowego EX90 i zdradzi kolejne, technologiczne szczegóły. Zdjęcia samochodu i najbogatszy pakiet informacji technicznych pojawi się 9 listopada, podczas oficjalnej premiery.

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? DZWOŃ

Poprzedni wpis Następny wpis