Przy okazji oficjalnej polskiej premiery najnowszego Mitsubishi zwróciliśmy uwagę, na fakt, że poprzedziły ją zamówienia klientów. Choć to nie jest naturalna kolejność, to obecnie występuje nad wyraz często. Już na pewno nie tak często mamy do czynienia z sytuacja, że klienci zamawiają nowy samochód, zanim poznają jego ceny. Tymczasem miłośnikom marki Trzech Diamentów wystarczyło, że poznali wersje nowego Mitsubishi ASX i już do zamawiania przystąpili. A przecież nie znali nie tylko cen (których dalej nie znamy), ale samego samochodu też nie mieli jak poznać. Nie widzieli go na żywo, a o przetestowaniu nawet nie piszemy. Na takie zaufanie Mitsubishi przez lata zapracowało. Pamiętamy jednocześnie o wydłużonych ostatnio procesach produkcji. Dlatego możemy przypuszczać, że osoby, które pospieszają z zamówieniami, chcą mieć pewność wyjazdu na zazielenione łono natury najpóźniej na majówkę.
Napisaliśmy, że zamówienia na nowego ASX-a składają miłośnicy marki Trzech Diamentów i już musimy precyzować. Bowiem około 40% zamówień, jakie przyjęły salony Japan Motors, złożyli klienci, dla których nowy ASX jest ich pierwszym Mitsubishi. Taką informację przekazał nam Sławomir Sachajko, dyrektor Mitsubishi Japan Motors. Nie może nas dziwić, że stwierdził przy tym, iż są to najmłodsi miłośnicy marki. Jego zdaniem dodatkowym mocnym atutem nowego ASX-a jest siedmioletni program opieki gwarancyjnej, jaką można sobie zapewnić zamawiając samochód w przedsprzedaży. Zakres pakietu gwarancyjnego i assistance przedstawiliśmy we wpisie „Tak lubiany od zawsze i tak wyczekiwany teraz – nowy Mitsubishi ASX”.
Gamę układów napędowych nowego ASX-a opisaliśmy wcześniej, teraz szczegółowo informujemy, jakie są pakiety jego wyposażenia.
Wersje nowego Mitsubishi ASX
Pakiety wyposażenia są oczywiście związane z wersjami napędów i rodzajów przekładni, jakie oferuje Mitsubishi ASX 2023. Do wyboru mamy aż osiem zróżnicowanych propozycji.
Na początek INVITE + STYLE
Listę otwiera specyfikacja INVITE oferowana w Polsce oferowana z pakietem STYLE. Wersja INVITE jest dostępna z silnikiem 1,0 Turbo o mocy 90 KM, współpracującym z sześciobiegową skrzynią manualną. Otrzymujemy w niej: reflektory w technologii Full LED, system nagłośnienia z ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, umożliwiający współpracę ze smartfonami poprzez interfejs Android Auto i Apple Car Play, elektrycznie sterowane szyby, a także elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, tempomat i kierownicę obszytą skórą ekologiczną.
Zwracaliśmy poprzednio uwagę, że wszystkie wersje nowego Mitsubishi ASX są standardowo (czytaj: bez dopłat) wyposażone w liczne systemy bezpieczeństwa. I już przy wersji bazowej mamy na to dowody. Otóż kierowcę wspierają tu przydatne rozwiązania asystenckie. Są to: system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją utrzymania w pasie ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Dodatkowo dochodzą do nich system ograniczający skutki kolizji czołowych z funkcją ochrony pieszych i systemem monitorowania dystansu do pojazdu poprzedzającego. W standardzie (oczywiście) otrzymujmy także przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania. Już naprawdę rzadkością w wersjach podstawowych są kolejne elementy, jakie właściciel nowego Mitsubishi ASX otrzymuje bez dopłat. Obok dostępu bezkluczykowego, automatycznej klimatyzacji, elektrycznie składanych i podgrzewanych lusterek na pewno wyróżniają się przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu. Dodatkiem pakietu STYLE są nie tylko miłe dla oka, ale równocześnie praktyczne relingi dachowe oraz przyciemniane tylne szyby.
I na dodatek + COLD
Wersję z silnikiem 1,3 (140 KM), współpracującym z sześciobiegową przekładnią manualną oraz układem Mild Hybrid możemy wzbogacić o pakiet COLD. Na zimę jak znalazł będą podgrzewane fotele oraz podgrzewana, obszyta skórą kierownica.

A teraz rozpoczyna się różnicowanie
Nowego ASX-a z tym samym napędem, czyli – z turbodoładowanym silnikiem 1,3 i tą samą przekładnią manualną możemy mieć z wyposażeniem INFORM. W tej wersji nie otrzymamy relingów i przyciemnionych szyb z tyłu oraz dostępu bezkluczykowego, a klimatyzację automatyczną zastąpiła manualna.
Wersje nowego Mitsubishi ASX z silnikami 1,3 (MHEV) 140 KM 6MT oraz 1,3 (MHEV) 160 KM 7DCT możemy zamówić z bogatszym pakietem wyposażenia – INTENSE. Wariant INTENSE poznamy po antenie w kształcie płetwy rekina i chromowanych wykończeniach dolnych listew drzwi. ASX 2023 w tej wersji dodatkowo ucieszy posiadaczy kilkoma istotnymi elementami. Są to między innymi: tempomat adaptacyjny (dla egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów z funkcją STOP&GO), system monitorowania martwego pola, fotochromatyczne lusterko wsteczne, siedmiocalowy wyświetlacz tablicy zegarów, automatyczne światła drogowe, tapicerka ze skóry ekologicznej oraz regulacja wysokości fotela pasażera.
ASX-a w obydwu wariantach mocy silnika wzbogacają pakiety STYLE oraz COLD. Dzięki temu otrzymujemy z pakietem STYLE relingi dachowe, przyciemniane tylne szyby i osiemnastocalowe felgi aluminiowe. Natomiast z pakietem COLD podgrzewane przednie fotele i pokrytą skórą podgrzewaną kierownicę.
Napędowe wersje 1,3 (MHEV) 160 KM 7DCT oraz Hybrydę (HEV) 1,6 145 KM AT możemy wzbogacić o pakiet NAVI. Wraz z tym pakietem na pokładzie samochodu pojawia się wbudowana nawigacja, stacja multimedialna z ekranem dotykowym o przekątnej 9,3 cala oraz cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 10,25 cala. Bardzo przydatnym (zawsze, nie tylko ostatnio) dodatkiem jest system ostrzegania o przekroczeniu dozwolonej prędkości, który korzysta z danych nawigacji.

Wersje nowego Mitsubishi ASX wieńczy wyposażenie INSTYLE
Najwyższa specyfikacja wyposażenia – INSTYLE – jest przewidziana dla ASX-a 2023 z silnikiem o mocy 160 KM i siedmiobiegową przekładnią automatyczną DCT. W niej, oprócz (oczywiście) elementów niższych wersji, otrzymamy elektrycznie sterowane okno dachowe i funkcję automatycznej jazdy poziomu 1 MI-PILOT. To przede wszystkim, ale mamy tu również: cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 10,25 cala, dziewięciogłośnikowy system audio premium BOSE (z subwooferem), który, jak i wiele innych funkcji obsłużymy z pomocą ekranu dotykowego 9,3 cala. W tej wersji zasiądziemy w fotelach pokrytych skórzaną, czarną tapicerką. Dodatkowo kierowca będzie mógł elektrycznie regulować także podparcie odcinka lędźwiowego. Całość dopełnia indukcyjna ładowarka do telefonu. A w zasadzie nie dopełnia, bo do ośmiu wersji wyposażenia, będziemy mogli jeszcze dobrać oryginalne dodatki z szerokiej gamy akcesoriów. Są one połączone w pakiety, które odpowiadają potrzebom różnych grup klientów i ułatwiają dostosowanie samochodu do odmiennych stylów życia.

To jednak nie koniec nowych możliwości
Wyższe wersje nowego Mitsubishi ASX dają jeszcze możliwość zmian charakterystyki pracy najważniejszych układów. Możemy dopasować do swoich preferencji reakcje układu kierowniczego, układu stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz reakcje na pedał przyspieszenia. Wprowadzamy je za pośrednictwem systemu Multi-Sense korzystając z predefiniowanych trzech trybów jazdy oraz trybu prawie dowolnego – wprowadzania własnych parametrów. Tryb w pełni personalizowany nosi nazwę MY SENSE i możemy w nim zmieniać także kolor oświetlenia wnętrza samochodu diodami LED. Predefiniowane to tryby SPORT, ECO i PURE. Tryb ECO przeznaczony jest dla wersji z silnikiem spalinowym, miękkich hybryd i pełnej hybrydy HEV. W wersji hybrydy PHEV dochodzi tryb PURE, który służy do jazdy wyłącznie z napędem elektrycznym.
Ciekawiło nas, jakie wersje nowego Mitsubishi ASX cieszą się największym powodzeniem w ofercie przedsprzedaży, więc zapytaliśmy. – Pierwsi klienci mają znakomite rozeznanie i wiedzą, co dobre. Dlatego najchętniej wybierają najwyższe wersje wyposażenia dostępne dla poszczególnych układów napędowych – odpowiedział nam Sławomir Sachajko.
Władysław Adamczyk
