Astra hatchback oraz kombi Sports Tourer zwyciężyły w zawsze najmocniej obsadzonej i prestiżowej kategorii „Najlepszy samochód do 50 000 euro”. Złota Kierownica 2022 to trzecia z rzędu taka nagroda dla Opla i dwudziesta w jego historii. Niezwykle cenioną nie tylko na niemieckim rynku i pożądaną przez producentów nagrodę przyznają pospołu czytelnicy AUTO BILD i BILD am SONNTAG oraz profesjonalne jury.
Opel Astra i jego argumenty
– Nowa Astra wstrząsnęła klasą kompaktową, ponieważ ma wiele cech niezbędnych do odniesienia sukcesu w tym segmencie. Duży wyświetlacz, rozsądną pojemność bagażnika oraz zróżnicowaną ofertę napędów – a wszystko to na jednej platformie. Gdyby ktoś jeszcze miał jakieś wątpliwości, powinien wypróbować ergonomiczne fotele – powiedział Tom Drechsler, redaktor naczelny działu AUTOMOTIVE w Grupie BILD.
Na nagrodę Złota Kierownica 2022 Astra zapracowała wszystkimi elementami. Plebiscyt ma bowiem tę cechę, że nie wybacza słabych punktów. Na pewno mocnymi są napędy hybrydowe typu plug-in, jakie do Astry trafiły, ale także przejrzyste wzornictwo, technologia i detale. Ktoś może szczególnie doceniać komfort zasiadania w ergonomicznych fotelach z atestem AGR, a ktoś inny ergonomię deski rozdzielczej.
Astra jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi Sports Tourer dynamicznie weszła w nową generację. Jej cechy to w pierwszym rzędzie oblicze marki Opel Vizor oraz w pełni cyfrowy, intuicyjny kokpit Pure Panel. Wśród technologicznych nowości na wyróżnienie zasługuje najnowsza wersja adaptacyjnych i nieoślepiających reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED złożonych ze 168 segmentów LED. Nie do przecenienia są także parametry jazdy sympatycznego było nie było kompaktu. Astra z napędem hybrydowym plug-in dysponuje łączną mocą systemu 133 kW (180 KM) i momentem obrotowym aż 360 Nm. Pięciodrzwiowa wersja przyspiesza do setki w zaledwie 7,6 s. Tylko w nawiasie podajemy wartość zużycia paliwa według WLTP: (w cyklu mieszanym 1,1–1,0 l/100 km). A dlatego w nawiasie, że jak dowiódł nasz test Grandlanda, w przypadku hybryd wskazania normowane WLTP są co najmniej mylące.
Złota Kierownica 2022 – rys metodologiczny i historyczny
Nagroda Złotej Kierownicy jest przyznawana od 1976 r. przez należące do koncernu Axel Springer wydawnictwo BILD am SONNTAG (od roku 2009 we współpracy z AUTO BILD). Wybór laureatów odbywa się w dwóch etapach. Pierwszym jest głosowanie czytelników magazynów na nowe samochody, w wyniku którego do finału trafiają po trzy auta w każdej kategorii. W drugim etapie do pracy przystępuje jury złożone z dziennikarzy, kierowców wyścigowych i ekspertów motoryzacji. Oni to na torze DEKRA Lausitzring w Niemczech oceniają samochody finałowej trójki według kryteriów opartych na programie testowym AUTO BILD.
Już dwa lata po inauguracji plebiscytu (rok 1978) nagroda trafiła do Opla,
kiedy to uhonorowany został nią Opel Senator A. Kilkukrotnie samochody Opla zdobywały nagrody rok po roku, ale po raz pierwszy w historii konkursu zdarzyło się, by nagroda trafiła do marki trzy razy z rzędu. W roku 2020 r. zasłużył na nią Opel Corsa-e, a w plebiscycie ubiegłorocznym Mokka-e. Tegoroczna nagroda dla Astry jest dwudziestą „Złotą Kierownicą” w historii marki.
Władysław Adamczyk
