Wybierz markę

silnik Mitsubishi, czyszczenie układu olejowego, jak usunąć nagar z silnika

Prosta i niedroga czynność, którą wykonamy podczas przeglądu serwisowego, przyniesie nam wiele korzyści. Chodzi o czyszczenie układu olejowego, które powinien wykonać każdy dobry serwis, nie tylko Mitsubishi. Warto rozważyć zlecenie serwisowi takiej czynności przy okazji przeglądu okresowego związanego z wymianą oleju. Korzyści to oszczędność paliwa, zwiększona moc silnika i jego płynniejsza oraz cichsza praca. Dodatkową korzyścią jest bezpośredni wpływ na przedłużenie żywotności jednostki napędowej. Jak wynika z badań, płukanie silnika przed interwałowa wymianą oleju, przynosi pozytywne efekty mające wpływ na jego trwałość.

Kto sam wymienia olej, bo lubi i ma blisko do punktu odbioru zużytego oleju, może to zrobić sam. Bierzemy specjalny płyn czyszczący uznanego producenta chemii samochodowej i dodajemy go do zużytego oleju tuż przed jego wymianą. Następnie uruchamiamy silnik i na około dziesięć minut pozostawiamy samochód pracujący na biegu jałowym. W tym czasie preparat czyszczący wraz z olejem dotrze do każdego miejsca układu olejowego i rozpuści nagromadzone w nim osady. Kolejnym etapem jest spuszczenie zużytego oleju silnikowego, wymiana filtra i zalanie silnika nowym lubrykantem. Proszę nie zapomnieć o należytej utylizacji spuszczonego oleju. Ja, odkąd gromadzę zużyty olej z kosiarki do trawy, bo do PSZOK-u mam daleko, wolę powierzać wymianę oleju serwisowi. A przy okazji wymiany zlecić czyszczenie układu olejowego w aucie żony. Dlaczego żony? Bo gdy nie było oczyszczaczy, wkręcało się od czasu do czasu auto na wyższe obroty, żeby usunąć nagar. A żona na wyższe obroty kręci samochód niechętnie.Mitsubishi Colt VI generacji, czyszczenie układu olejowego w serwisie Mitsubishi

Czyszczenie układu olejowego. Skąd te korzyści

Olej spełnia w samochodzie oczywiście funkcję smarującą. Ale jednocześnie, przy okazji, odpowiada za oczyszczanie silnika z gromadzących się w nim zanieczyszczeń. Dlatego przede wszystkim zwrot „czyszczenie układu olejowego” należy rozumieć jako czyszczenie wszystkich elementów, do których dociera olej. W związku z tym najważniejszym celem zabiegu jest rozpuszczenie osadów zalegających w silniku. Dotyczy to przede wszystkim nagaru – osadu węglowego, który powstaje z niedopalonych cząsteczek paliwa i oleju silnikowego. Jego pojawianie się jest oczywiście naturalnym procesem, efektem ubocznym spalania. Gdy jednak osadu nagromadzi się za dużo, będzie on miał zły wpływ na optymalną pracę jednostki napędowej. Może skracać żywotność między innymi zaworów, pierścieni tłokowych, zaworu EGR i katalizatora szkodliwych spalin.

Kiedy może się pojawić taki problem? Dotyczy to przede wszystkim pojazdów, których właściciele nie przestrzegają zalecanych fabrycznie interwałów wymiany oleju silnikowego. Albo też stosują olej złej jakości, który nie jest zalecany do konkretnej jednostki napędowej.  Ogólna zasada jest taka, że najlepiej płukać jednostkę przy każdej zmianie oleju, czyli raz do roku bądź co 15 000 kilometrów. Jednak, jeśli często jeździmy w trudnych warunkach, takich jak intensywny ruch uliczny lub ekstremalne temperatury, możemy płukać silnik częściej. Szczególnie, jeśli usłyszymy, że jakoś głośniej pracuje, albo pracuje nie tak równo, jak byliśmy przyzwyczajeni. Czyszczenie układu olejowego wykonane przy użyciu sprawdzonego preparatu na pewno wyjdzie podzespołom na dobre. I nam, choćby dzięki lepszej efektywności paliwowej, przy okazji także.Mitsubishi Pajero, czyszczenie układu olejowego w serwisie Mitsubishi

Płukanie silnika w nowych samochodach

Specjaliści zalecają czyszczenie układu olejowego – płukanie silnika także w nowych samochodach. Nawet tych, które eksploatujemy na olejach syntetycznych najwyższej jakości. W tym jednak przypadku takiej czynności płukania nie musimy jednak wykonywać przy każdej wymianie oleju. Wystarczy co około 45 tysięcy kilometrów przebiegu. Dzięki takiej profilaktyce przyczynimy się do wydłużenia żywotności przede wszystkim jednostki napędowej naszego pojazdu. A przecież to ona jest jak serce naszego samochodu.

– Płukanie silnika to czynność, za którą nasz samochód nam podziękuje. Taka przemyślana profilaktyka pomoże, szczególnie gdy zdarzy nam sie przedłużyć interwał wymiany oleju silnikowego. Podpowiadam ją także wszystkim, którzy kupili nowy samochód używany. Szczególnie, jeśli nie są przekonani o rzetelności poprzedniego właściciela – mówi Szymon Tokar, doradca serwisu Mitsubishi Japan Motors Wrocław Długołęka. Przez rzetelność rozumiemy tu oczywiście dbałość o wymianę oleju w zalecanych przez producenta terminach.

Uciekając od promocji, nie chcę podawać ile kosztuje czyszczenie układu olejowego. Nie mogę jednak oprzeć się pokusie, żeby podpowiedzieć, iż dobre serwisy Mitsubishi wyceniają tę usługę na kwotę zaledwie dwucyfrową.

Władysław Adamczyk
Zdjęcie: Mitsubishi

Mitsubishi Outlander, czyszczenie układu olejowego w serwisie Mitsubishi Mitsubishi Colt VI generacji, czyszczenie układu olejowego w serwisie Mitsubishi Mitsubishi Pajero, czyszczenie układu olejowego w serwisie Mitsubishi silnik Mitsubishi, czyszczenie układu olejowego, jak usunąć nagar z silnika
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!