czerwony Seat Leon IV z przodu. Historia SEAT-a Leon na 25 lat modelu,

Czy SEAT Leon zbudował markę (jak dżinsy Levi’s Amerykę)? Tego nie rozstrzygniemy, choć wiemy, że generacje auta się zmieniają, a SEAT Leon wciąż pozostaje na podium sprzedaży marki. Historia SEAT-a Leon jest jednak z pewnością na tyle bogata i interesująca, że warto ją pokrótce przypomnieć. Tym bardziej, że w przyszłym roku do pierwszych Leonów będziemy mogli w większości województw założyć żółte tablice rejestracyjne. W większości, bo w większości kwalifikuje się do pojazdów zabytkowych te, które mają dwadzieścia pięć lat (wyjątkiem jest np. mazowieckie). Wieku Leonowi absolutnie nie wypominamy, nie tylko dlatego, że cieszy się znakomitą kondycją. Przede wszystkim bowiem protoplasta rodu doczekał trzech generacji następców, a Leon obecnej generacji zdobył tytuł najchętniej kupowanego samochodu w Europie.

Historia SEAT-a Leon zaczęła się…

Historia SEAT-a Leon zaczęła się w listopadzie 1998 roku, kiedy samochód miał swoją oficjalną premierę. Autorem projektu był Giorgetto Giugiaro, uznany w roku 1999 za najlepszego projektanta samochodów XX wieku. W tymże 1999 roku na ulice dynamicznie wyjechał SEAT Leon I. Poza stylistyką, dynamiczny wjazd zapewniał mu silnik o mocy 180 KM, napęd na cztery koła i sześciostopniowa skrzynia biegów.

Pojawienie się na rynku drapieżnego modelu zapoczątkowało zmiany w DNA marki i wpłynęło na zmianę jej identyfikacji wizualnej. Rozpoczynająca się wówczas historia SEAT-a Leon wpłynęła na zastąpienie błękitu i bieli w logotypie marki czerwienią i srebrem. Pozwoliłem sobie postawić taką tezę z trzech podstawowych powodów. Po pierwsze, Leon został pierwszym klasycznym kompaktowym hatchbackiem, jaki marka SEAT przedstawiła po zasileniu Grupy Volkswagena. Po drugie, koncern od początku stawiał na SEAT-a jako markę samochodów najbardziej w Grupie sportowych. Z tego wynika „po trzecie” – dowody w postaci parametrów napędu Leona pierwszej generacji. Już rok po debiucie na rynek trafił Leon z silnikiem VR6 o pojemności 2,8 l i mocy 204 KM. A dwa lata później gamę wzbogaciły usportowione wersje pierwszego Leona o mocy 201 KM i 225 KM. Dlatego historia SEAT-a Leon to także pierwszy sportowy samochód hiszpańskiego producenta i pierwsza Cupra R, która stała się bazą aut rywalizujących w Supercopa SEAT Leon.czerwony i szary Seat Leon IV z boku w marinie. Historia SEAT-a Leon na 25 lat modelu,

SEAT Leon II

Historia SEAT-a Leon rozpędzała się tak szybko jak samo auto, także dzięki przynależności marki do Grupy Volkswagena. Na koncernowej płycie podłogowej Leona drugiej generacji zaprojektował kolejny uznany włoski projektant motoryzacyjny Walter de Silva. I już w marcu 2005 roku, podczas genewskiego salonu motoryzacyjnego, SEAT Leon II miał swoją premierę. Zmiany stylistyczne były znaczące, co wynikało z wprowadzenia nowej estetyki marki. W związku z tym historia SEAT-a Leon w epoce drugiej generacji wiąże się z krągłościami. Leon II otrzymał między innymi owalne reflektory, mocno zaokrągloną atrapę chłodnicy, krągłe lampy tylne i wyraziste przetłoczenia na bokach. Po czterech latach Leon II przeszedł delikatny face lifting. Zmiany objęły reflektory, tylne lampy, atrapę chłodnicy, kierownicę i konsolę środkową. Co jednak w historii marki ważniejsze, do Leona II trafiła siedmiobiegowa skrzynia DSG i miał on limitowaną edycję – Cupra 310. Jak można się domyślić, 310 KM to moc silnika, którego maksymalny moment obrotowy wynosił 425 Nm.czerwony Seat Leon IV z góry/boku/przodu. Historia SEAT-a Leon na 25 lat modelu

SEAT Leon III

Wraz z trzecią generacją historia SEAT-a Leon zatoczyła stylistyczne koło, gdyż do modelu wróciły ostre krawędzie i wyraziste przetłoczenia. Leon III zadebiutował na Paris Motor Show 29 września 2012 roku. Był to pierwszy Leon, który trafił do sprzedaży także w wersji trzydrzwiowej. Potem mieliśmy również wersję kombi, która zadebiutowała na targach we Frankfurcie w roku 2013. Nowością wzbudzającą uznanie były miedzy innymi w pełni ledowe przednie reflektory. Historia SEAT-a Leon także w trzeciej generacji modelu tworzyła podwaliny dla marki CUPRA. Sportowa wersja Leon Cupra miała pod maska dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 265 lub 280 KM. Dodatkowo wyróżniały ją dziewiętnastocalowe felgi, podwójne końcówki wydechu i tylny dyfuzor. Na wyposażeniu samochód miał m.in. elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu układ (XDS). Za coś więcej niż ciekawostkę należy z dzisiejszej perspektywy uznać uterenowioną odmianę wersji kombi Leona III oznaczoną jako X-Perience. Poza zwiększonym prześwitem miała ona napęd na cztery koła.czerwony Seat Leon IV z boku/tyłu. SEAT Leon generacje I, II, II IV

Historia SEAT-a Leon pisana obecnie

Swoją własną historię pisze SEAT Leon czwartej generacji. A nawet już wiele złotych zgłosek w niej zapisał. Najjaśniej błyszczą te napisane decyzjami klientów, które sprawiły, że Leon czwartej generacji zdobył tytuł Best Buy Car of Europe 2021. I jak napisałem wcześniej, mimo zmian generacyjnych, Leon niezmiennie zajmuje miejsce na podium sprzedaży marki. Niezależnie od wersji, pięciodrzwiowej czy kombi – Sportstourer, Leon IV już od pierwszego wejrzenia cieszy i kusi dynamiczną sylwetką. Potwierdzają to zdjęcia, którymi zilustrowałem wpis. Samochód zdecydowanie wart jest jednak prawdziwie bliskiego poznania podczas jazd testowych, na które zapraszają salony SEAT-a.

Radek Pszczółka
Zdjęcia: SEAT

niebieski SEAT Leon Sportstourer 4 generacji, 2023, z boku czerwony SEAT Leon IV generacji 2023, hatchback czerwony SEAT Leon IV generacji 2023, hatchback Historia SEAT-a Leon na 25 lat modelu, Leon IV gen. - przód czerwony i szary Seat Leon IV z boku w marinie. Historia SEAT-a Leon na 25 lat modelu, czerwony Seat Leon IV z boku/tyłu. SEAT Leon generacje I, II, II IV
Poprzedni wpis Następny wpis